توکوفوبیا: ترس از بارداری و زایمان
کد خبر: ۶۲۳۴۶
تاریخ انتشار: 2017 January 25    -    ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
توکوفوبیا می تواند حاصل تجربه های ناخوشایند از زایمان باشد. به دنیا آوردن فرزند، یکی از زیباترین تجربه هایی است که بدن انسان با آن مواجه می شود و اینکه چرا برخی از زنان در مورد بارداری دچار اضطراب و نگرانی می شوند، قابل درک است. اما این نگرانی و اضطراب برای زنان دچار توکوفوبیا می تواند فلج کننده و ویرانگر باشد.
 
 
توکوفوبیا: ترس از بارداری و زایمان  اختصاصی «تابناک باتو»؛ به گفته متخصصان، ترس از بارداری می تواند به سقط جنین و یا پیشگیری از بارداری ختم شود.
 
توکوفوبیا می تواند حاصل تجربه های ناخوشایند از زایمان باشد. به دنیا آوردن فرزند، یکی از زیباترین تجربه هایی است که بدن انسان با آن مواجه می شود و اینکه چرا برخی از زنان در مورد بارداری دچار اضطراب و نگرانی می شوند، قابل درک است. اما این نگرانی و اضطراب برای زنان دچار توکوفوبیا می تواند فلج کننده و ویرانگر باشد.

توکوفوبیا، ترس شدید پاتولوژیک از بارداری است که می تواند تصمیم گیری زنان به بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. برآورد می شود یک دهم زنانی که از بارداری اجتناب می کنند، دارای ترس عمیقی از بارداری هستند. نظرسنجی اخیر Mumset نشان می دهد که زایمان مشکل ساز، ترس را به 7 درصد از زنان انتقال داده است. شنیدن داستان هایی از تجربه های ناخوشایند و دیدن برنامه هایی که تجارب زایمان تکان دهنده همچون سقط جنین و تولد نوزاد مرده را به تصویر می کشند، می تواند به تلنگری برای ترس از زایمان تبدیل شوند. البته درد و از دست دادن کنترل در هنگام درد زایمان، امری طبیعی است.

کلر مورفی (Clare Murphy)، رئیس امور خارجی مرکز خدمات مشاوره بارداری بریتانیا به ایندیپندنت گفت: زنان مصممی را می بینیم که قادر به ادامه بارداری نیستند و مجبور به سقط جنین می شوند. اما ما در این مرکز باید به این زنان اطمینان بدهیم که آنها می توانند انتخاب دیگری هم داشته باشند و آن هم گزینه ادامه بارداری و زایمان است.



خانم هلن برمنر، ترس شدیدی از بارداری را به علت اولین تجربه ناخوشایند بارداری، در خود ایجاد کرده بود
تردول می گوید: برخی از زنان دچار یک ترس ساده از زایمان نیستند، بلکه نسبت به چیزی که درون آنهاست، دچار یک حس وحشت بوده و این زنان نیازمند یک حمایت دائمی و مستمر هستند. ما حتی شاهد مواردی هم بوده ایم که به بستری شدن مادر و نوزاد در بیمارستان اعصاب و روان انجامیده است.

خانم کلر مورفی می گوید: پیشنهاد عمل سزارین به مادران باردار، می تواند ترس آنها را کنترل کند. خانم مورفی همچنین اضافه کرد که این اقدام باید با رضایت این زنان صورت بگیرد و متخصصان سلامت با این روش می توانند گزینه های بیشتری را در مقابل زنان دچار ترس از زایمان طبیعی قرار دهند.

وی تأکید کرد: زنانی که تجربه های ناخوشایند از دوران بارداری و زایمان داشته اند، نباید به آنها برچست غیر نرمال و یا حتی بیمار زده شود. ما باید با بررسی مسائلی که باعث افزایش زایمان تروماتیک می شوند، به دنبال روش هایی برای کاهش توکوفوبیای ثانویه باشیم و این کار نیز با حصول اطمینان از دریافت حمایت و همدردی مناسب، حصول اطمینان از وجود حس کنترل و همچنین با اطلاعات واقعی پیش از زایمان میسر خواهد شد.

خانم هلین برمنر متخصص هیپنوتزیم مرکز سلامت NHS و پرستار سابق مراقبت های ویژه، توکوفوبیا را پس از زایمان تروماتیک و تولد اولین فرزند خود تجربه کرد. خانم برمنر به مدت 8 ماه از تهوع و استفراغ دوران بارداری رنج می برد. سر نوزاد او کمی بزرگ تر از حالت طبیعی بود و همین باعث شد که خانم برمنر درد زایمان را چهار روز تحمل کند و در آخر به کمک عمل سزارین توانست تا نوزاد خود را به دنیا آورد.

خانم برمنر می گوید: من همیشه این ترس را داشتم که چگونه می توانم برای بار دوم، فرزندی را به دنیا بیاورم و به این فکر می کردم که این بار، بارداری به قمیت پارگی رحم من تمام خواهد شد.

برمنر اضافه کرد: پس از حادثه تلخ زایمان، بودن در کنار زنان باردار باعث نگرانی و اضطراب من می شد و به خوشحالی آنها از بارداری حسادت می کردم که آنها چگونه می توانند از یک زایمان خوب لذت ببرند در حالی که من نمی توانم نوزادی را به دنیا بیاورم. به همین دلیل، همیشه یک حس ناراحتی و اندوه با من بود.

دکتر پاتریک اوبرین (Patrick O'Brien)، سخنگوی کالج سلطنتی زنان و زایمان می گوید که امکان بازیابی زنان از توکوفوبیا وجود دارد و باید به زنان، مشاوره هایی همچون رفتار درمانی شناختی پیشنهاد شود و به آنها کمک شود تا بتوانند بر ترس خود غلبه کنند و همچنین باید به آنها این اجازه را داد که بتوانند در مورد نگرانی های خود با دکتر معالج صحبت کنند.

متخصصان مامایی، متخصصان زنان و زایمان و همچنین کارشناسان سلامت روان می توانند برای تسکین این ترس ها وارد عمل شوند و به زنان دچار این مشکل برای به دنیا آوردن کودک خود، کمک کنند.
پس از این تجربه تلخ، پیام خانم برمنر برای سایر زنان دچار این ترس کاملاً واضح است: مثل هر ترس دیگری، راهی برای خروج شما از این ترس وجود دارد. قدرت جادویی یک زندگی جدید به اندازه کافی رد شما این انگیزه را ایجاد می کند که گذشته خود را فراموش کنید و ترس را برای همیشه کنار بگذارید. افراد زیادی مانند من هستند که تجربه ی مشابهی دارند و با فرزندان زیبای خود، دوباره به زندگی لبخند زده اند و همچنان افرادی مثل من هستند که می توانند با مشاوره و هیپنوتیزم درمانی به کمک شما بیایند. برخی افراد از چیزهای متفاوتی می ترسند، در حالی که بقیه افراد ترسی از آنها ندارند. اینکه شما با چیزی روبه رو شوید و از آن نترسید، شجاعت محسوب نمی شود. اما اگر از چیزی بترسید و به سراغ آن چیز بروید، یعنی شجاعت!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار