ماجرای عجیب تولیدمثل کوسه
کد خبر: ۶۱۹۱۶
تاریخ انتشار: 2017 January 21    -    ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مثل یک داستان عاشقانه معمولی شروع شد. دو کوسه زبرا باخوبی و خوشی 12 سال باهم زندگی کردند و 24 بچه به دنیا آوردند. سپس شرایط آن ها را از هم جدا کرد و کوسه ماده را در مخزنش تنها گذاشت. اما اینجاست که داستان پیچیده می شود. لئونی، کوسه زبرای ماده، بعد از اینکه از سال 2012 تنها زندگی کرد در سال 2016 سه نوزاد به دنیا آورد! اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

«Christine Dudgeon» محقق دانشگاه کوئینزلند به بررسی کشف پاسخ این سوال پرداخت. یک احتمال این است که لئونی اسپرم همسر سابقش را ذخیره کرده و از آن برای بارور کردن تخم هایش استفاده کرده است. اما این نظریه رد شد چون آزمایش ها نشان داد که نوزادان فقط دارای DNA مادرشان هستند. همچنین نتایج نشان داد که این تولید مثل غیرجنسی بوده است. درست است، لئونی یاد گرفته که بدون شریک نر تولید مثل کند!
 
برخی گونه های مهره داران که تولیدمثل جنسی می کنند امکان تولیدمثل غیرجنسی را نیز دارند. برخی کوسه ها، بوقلمون ها و ... در لیست جدید دانشمندان که به مرد برای داشتن خانواده نیاز ندارند وارد شده اند. اما آنچه درمورد لئونی عجیب است این است که او بعد از داشتن یک شریک جنسی طولانی مردت این کار را کرده است. گزارش ها نشان می دهد تولیدمثل غیرجنسی در گونه های ماده ای اتفاق می افتد که قبلا هیچوقت شریک نر نداشتند. درحالیکه این روش تولیدمثل عوارض طولانی مدت ژنتیکی داردف محققان را به بررسی بیشتر در این زمینه وامی دارد. هم چنین پایان خوشی به داستان غم انگیز جدایی دوستداران این کوسه داده است.
 
ماجرای عجیب تولیدمثل کوسه بعد از 4 سال زندگی بدون کوسه نر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار