علت ریزش ساختمان پلاسکو چه بود؟
کد خبر: ۶۱۸۵۳
تاریخ انتشار: 2017 January 21    -    ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
سعید غفرانی گفت: علت اصلی حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، باید از سوی مراجع رسمی و کارشناسان دادگستری مشخص شود؛ اما با توجه اینکه سازه این ساختمان فلزی بوده، می توان پیش بینی کرد که تنش های حرارتی حاصل از وقوع آتش سوزی، موجب ریزش شده است.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه ساخت این ساختمان به نیم قرن پیش باز می گردد، به نظر می رسد مسائل لازم برای ایمنی ساختمان در مقابل آتش سوزی در نظر گرفته نشده است.

به گفته غفرانی، اگرچه علت دقیق بروز حادثه باید توسط محاکم قضایی مشخص شود؛ اما عمربالای ساختمان، عدم رعایت نکات فنی و ایمنی در بروز حادثه بی تاثیر نبوده است.

این عضو سازمان نظام مهندسی اضافه کرد: بر اثر وقوع آتش سوزی، ساختار فولادی ساختمان تغییر کرد و همین موضوع موجب ریزش شده است.

کاظمی اظهار داشت: در سازه های بتنی، به دلیل وجود پوشش سیمانی امکان انتقال حرارت به تاسیسات و سیم کشی برق کمتر است.  

وی بیان کرد: سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی در برابر تنش های حرارتی و آتش سوزی، مقاوم تر هستند؛ البته در برابر زلزله، هر دو سازه در صورت رعایت نکات ایمنی و فنی، مقاوم به شمار می روند.

رئیس سابق نظام مهندسی تهران، رعایت اصول ایمنی در ساختمان ها را برای کاهش خسارت های ناشی از حوادث موثر دانست و گفت: اگر مقررات ملی ساختمان، در ساخت و ساز اجرایی شده و از کپسول های آتش نشانی در همه طبقات ساختمان ها و به ویژه برج های تجاری بهره گرفته شود، حوادث ساختمانی به شدت کاهش می یابد.
منبع: خبرگزاری مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار