حادثه پلاسکو به روز دوم رسید+عكس
کد خبر: ۶۱۷۵۶
تاریخ انتشار: 2017 January 20    -    ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹

ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران که قدمت 53 ساله دارد که صبح روز پنجشنبه دچار آتش سوزی گسترده شده بود.

از این ساختمان 17 طبقه به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

در زیر آخرین روند اقدامات انجام شده را می‌خوانید:

9:18/ به گزارش میزان، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: پس از گذشت بیش از 24 ساعت از حادثه آتش سوزی و ریزش آوار ساختمان پلاسکو احتمال شهادت تمامی آتش نشان های گرفتار در زیر آوار شدت گرفته است. 

09:05/ به گزارش فارس، خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور با حضور در محل حادثه پلاسکو گفت: با وجود حجم آوار و سختی های ایجاد شده امدادگران و آتش نشان ها تمام تلاش خود را بر زنده نجات دادن افراد مانده در زیر آوار معطوف کرده اند و عملیات با سرعت بیشتری در حال انجام است.

09:04/ به گفته یکی از خبرنگاران مستقر در پلاسکو: هر گاو صندوقی که از زیر آوار پیدا می‌شود توسط ناجا دپو شده تا پس از بحران و احراز هویت تحویل صاحبانش گردد

09:00/ بهنام میرزاخانی یکی از آتش‌نشانان که در بیمارستان شهید مطهری بستری بود به دلیل شدت جراحات سوختگی به شهادت رسید.

 


انتقال یک تکه بزرگ از سازه فلزی نمای ساختمان پلاسکو به وسیله دو جرثقیل

 


 

رییس سازمان آتش نشانی : از 84 نفر مصدومان حادثه پلاسکو هنوز 10 نفر در بیمارستان ها بستری هستند 

08:35/ تابلوهای روان پایتخت در روز دوم حادثه پلاسکو: «شهروندان تهرانی از تردد غیر ضروری در مرکز شهر خودداری کنند.»

08:29/ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: ستون‌های ۵۰ تا ۶۰ تُنی که کمک‌رسانی را سخت کرده بود، جمع‌آوری کردیم. کار با سرعت بیشتری پیش می رود.
با وجود دستور دادستانی برای تخریب ساختمان‌های مجاور، اما تا کنون نیازی به خراب کردن ساختمان‌ها نیست. هنوز پیکر هیچکس پیدا نشده است
 

08:15/ اسماعیل اسکندری مدیر تیم‌های انست سازمان امداد و نجات:‌ نیروهای آتش‌نشانی هنوز مشغول آواربرداری بوده ولی به دلیل دود غلیظ و خاموش نشدن آتش، عملیات جست‌وجو به نتیجه نرسیده است.

عملیات نجات به کندی پیش می‌رود ولی با این وجود همه تیم‌های امدادی آماده‌باش بوده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

حجم آوار بسیار زیاد است ولی با این حال با همکاری نیروهای آتش‌نشانی جهت نجات حادثه‌دیدگان و یا خارج کردن اجساد تونل زده شده ولی به دلیل اینکه کار بسیار سخت است و باید حفاری صورت بگیرد، هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده است.

08:00/ شریف‌زاده رئیس سازمان آتش‌نشانی: 2 تونل زدیم اما هنوز راه ورودی باز نشده است. مشکل نیروی انسانی و تجهیزات نداریم. مردم از تجمع در این محل خودداری کنند.

07:15/ ۸ دستگاه چرثقیل و ۲۰۰ نیرو در حال آواربرداری هستند.

هم اکنون در 6 نقطه شهر، عملیات حریق و نجات در حال انجام است.
06:05/ سخنگوی آتش نشانی: با توجه به مدل تخریب و ریزش ساختمان احتمالا همکاران ما که در این ساختمان حضور داشته‌اند، به شهادت رسیده‌اند

06:00/ آهن‌های گره خورده مانع اصلی آواربرداری/ حفاری 2 تونل مغازه همجوار پلاسکو همچنان ادامه دارد 

05:40/ تلاش‌های نیروهای امدادی از 2 سمت (شمال و جنوب) ساختمان برای آواربرداری همچنان ادامه دارد/ حجم آوار و نخاله‌های ساختمانی کار امدادگران را کند کرده است.

05:00/ صف‌ کامیون‌های در اطراف ساختمان پلاسکو برای عملیات خاکبرداری

03:50/محبوسین در موتورخانه 4 نفر هستند/تعدادی خدماتی های پاساژ هستند.

03:35/ تاکنون حدود 50 کامیون ده تن حامل آهن آلات برش داده شده مربوط به اسکلت ساختمان از محل ریزش آوار خارج شده است

03:24/ گفته می شود یکی از افراد محبوس شده با استفاده از تلفن همراه خود در ساعت 20 شب گذشته پیامکی را به یکی از دوستان خود مبنی بر زنده بودنش ارسال کرده است.

03:22/ قالیباف هم اکنون با حضور در محل بر روند اجرای اقدامات شهرداری و عوامل آتش نشانی نظارت داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.

03:18/ با وجود آوار و آتش، همچنان تلاش برای نفوذ به طبقات زیرین برج در ضلع شرقی ادامه دارد

03:00/ با اسکن جدید دستگاه زنده یاب از موتورخانه طبقه منفی دو مشخص شده است که ممکن است دو نفر از افرادی که در این محل حضور دارند زنده باشند.  

03:13/ کتانباف با حضور در محل ریزش پلاسکو بر اقدامات عوامل اجرایی شهرداری تهران نظارت دارد.

02:55/ مازیار حسینی معاون شهردار امروز از مراسم خاکسپاری پدرش به محل حادثه ساختمان پلاسکو آمد و هدایت فنی میدان را بر عهده گرفت.

02:50/ بخش عمده ای از سازه فلزی نمای پاساژ پلاسکو با ساتفاده از برشهای متعدد به وسیله جرثقیل از روی آوار برداشته شد.

به این ترتیب در عملیات آوار برداری تسریع خواهد شد.

02:31/ گفته می شود سقف موتورخانه که مأموران تلاش میکنند از ضلع جنوبی ساختمان به آن برسند به تنهایی چهار متر قطر دارد.

02:30/ نیروهای مستقر در حیاط پشت ساختمان پلاسکو که محل پارکینگ خودروهای این منطقه بودند با دستگاه‌های برش و بیل مکانیکی با سرعت عمل بالا در حال برش اسکلتهای فلزی هستند.

در این پارکینگ چهار جرثقیل سنگین وجود دارد.

با توجه به اینکه عملیات از ضلع شمالی و ضلع جنوبی همزمان انجام می شود سرعت عمل آوار برداری افزوده شده است.

 

 

02:10/ شهریاری سرپرست دادسرای جنایی گفت: اقدامات مربوط به آوار برداری در حال انجام است/ هنوز هیچ جسدی از زیر آوار خارج نشده است.

02:05/ یکی از کاسبان گفت: با توجه به اینکه نزدیک به ایام عید بوده‌ایم بین یک تا دو هفته پیش تمامی مغازه ها اجناس خود را تولید کرده بودند تا به تک فروشان بفروشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بین 580 تا 600 واحد فعال بودند برآورد خسارت را می‌توان بین ششصد تا هشتصد میلیارد تومان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: تنها بین شصت تا هشتاد واحد دارای بیمه بودند و با توجه به نزدیکی ایام عید و وجود تعداد زیاد اجناس به نظر می رسد کاسبان این پاساژ به خاک سیاه نشستند.

02:02/ 5 نفر از کارگران تأسیسات در موتور خانه حبس شدند / یک متر تا رسیدن به سقف موتور خانه فاصله مونده/ این افرادتا یک ساعت پیش تماس تلفنی داشتند

 

 

02:00/ آتش نشانان از طریق معبر سوم فقط یک متر تا طبقه منفی دو و موتور خانه فاصله دارند و تلاش می‌کنند با کندن هر چه سریعتر و دست به دست کردن کیسه های خاک به موتور خانه برسند.

01:55/ یکی از مغازه داران پلاسکو به فارس گفت: کارشناسان بیمه با عدم همکاری با مغازه داران تنها بین صد تا دویست میلیون تومان اجناس داخل مغازه ها را برآورد کارشناسی می‌کردند و با اینکه مغازه من نزدیک به 30 هزار پیراهن و شلوار با قیمتی حدود یک میلیارد داشت را فقط صد میلیون تومان آن را به من پرداخت کند.

وی در توضیح بیشتر گفت: ساعت 8:30 به پاساژ رسیدم و بعد از رویت آتش سوزی به مغازه خود در طبقه نهم رفتم و تلاش کردم تا بخشی از چکها و سیستم‌های رایانه‌ای خود را بیرون بیاورم.

وی درباره علت بروز آتش سوزی افزود یکی از مغازه داران در ساعت 7:30 صبح برای صرف صبحانه پیک نیک خود را روشن کرده بود و بعد از این کار به طبقه زیرین رفته بود که به دلیل خاموش شدن شعله و مراجعه مجدد به مغازه‌اش و روشن کردن کلید برق مغازه انفجار رخ داد اما چون در آن ساعت صبح کسی در آن طبقه برای خاموش کردن آتش نبود شعله ها مغازه به مغازه بیشتر شد.

 

 

01:50/ رییس سازمان مدیریت بحران: آواربرداری تا 24 ساعت آینده ادامه خواهد داشت

01:45/ به گفته شاهدان عینی حاضر در محل حادثه عملیات آوار برداری سرعت بیشتری به خود گرفته است

01:35/ آتش نشان‌ها با دقت زیادی در حال برش یکی از اسکلت‌های مربوط به نمای ساختمان و مهار این بخش از اسکلت هستند

پیش بینی می‌شود تا دقایقی دیگر این اسکلت آهنی نما از ساختمان جدا شده و کار آوار برداری سرعت بیشتری بگیرد

این در حالی است که برخی گمانه ها از وزن 30 تنی این تکه آهن حکایت دارد.

همزمان با این اقدام جرثقیل 150 تنی در حال مهار بخشی از این اسکلت فلزی است.

01:07: تلاش آتش نشانان برای گشودن راهی از سمت چپ ساختمان برای رسیدن به موتور خانه

01:03: شنیده می‌شود پنج نفر در قسمت موتور خانه پلاسکو زنده محبوس هستند.

ملکی سخنگوی آتش نشانی این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده است.

00:55/ یکی از عوامل آتش نشانی حاضر در محل درخصوص محبوسین همکار خود گفت: این افراد اکثرا متعلق به ایستگاه‌های یک، سی و یک و شصت آتش نشانی شهر تهران هستند که اولین گروهی که به این عملیاتی اعزام شدند ایستگاه یک واقع در میدان حسن آباد بوده است.

وی در توضیح بیشتر این حادثه افزود: احتمالا دلیل اصلی انفجار صورت گرفته در این ساختمان متعلق به تانکر پانصد یا هزار لیتری واقع در طبقه دوازده ساختمان پلاسکو بوده است که از آن برای مصارف صنعتی استفاده می‌کردند.

00:53/ عابد ملکی به فارس گفت: از ابتدای بروز حادثه در محل حاضر بودیم و علاوه بر کل ظرفیت شهرداری منطقه شهرداری تهران هم پای کار آمده و تلاش داریم تا آوارها را هرچه سریعتر از محل حادثه جابه جا کنیم.

وی افزود: به هیچ وجه از سرعت کار رضایت نداریم چرا که تعدادی از هموطنان در زیرآورا محبوس هستند اما به دلیل وضعیت خاص آوار و حجم زیاد اسکلتهای آهنی در محل چاره‌ای جز این نیست.

با توجه به اینکه از ضلع شمال شرقی و همچنین پارکینگ کناری ساختمان پلاسکو به طبقه منفی دو معبری باز شده و تلاش داریم تا ازن منفذ محبوسین را نجات دهیم.

00:40/ یک جرثقیل عظیم الجثه دیگر هم که متعلق به آتش نشانی است به محل حادثه آورده شد گفته می‌شود این جرثقیل 150 تنی است و قرار است وارد صحنه عملیات آوار برداری شود.

00:30/ تعدادی از مستندسازان با حضو در محل تلاش دارند تا وقایع این حادثه را به صورت تصویری ثبت کنند.

00:27/ تمام جرثقیل‌های عظیم الجثه که قابلیت حمل اشیاع با تناژ بالا دارند و همچنین تعدادی از دستگاه‌های هیدرولیکی مخصوص برش آهن متعلق به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران است.

در این بین موسسه شهید میثمی متعلق به این قرارگاه نقش ویژه‌ای را در آواربرداری ایفا می‌کند. 

00:25/ تعداد زیادی از آتش نشانان در کنار دیوارهای اطراف در حال استراحت هستند

00:21/ کل محدوده حادثه پلاسکو از حضور شهروندان تخلیه شده است/ چندین گیت امنیتی دور محدوده محل حادثه کشیده شده است/ خبرنگاران نیز اجازه وورد به محل حادثه را ندارند.

00:18/ شعله‌های آتش زبانه می‌کشد و هنوز گویا خاموش نشده است.

00:16/ شاکری، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران: بر اساس پیش‌بینی‌ها 2 گروه در ساختمان پلاسکو محبوس شده‌اند، آتش‌نشانان و تعدادی از کسبه.
‏وی افزود: وجود انکه نجاتگران حدودا در یک متری محل احتمالی محبوس‌شدگان هستند اما به دلیل حجم نخاله و آوار دسترسی به آن‌ها سخت و زمان‌بر است

00:15/ دود ناشی از آتش ساختمان پلاسکو چندین منطقه از تهران را دربرگفته و تنفس را به دلیل بو و غلظت دود برای مردم سخت کرده است/ افرادی که بیماری قلبی دارند تا جایی که امکان دارد از خانه خارج نشوند.

00:12/ جک هیدرولیکی حاضر در محل حادثه با سرعت بالا در حال برش اسکلت و آهن بوده و بلافاصله جرثقیل های عظیم الجثه با انتقال قطعات به کامیونها و تریلی های مستقر در محل سعی می‌کنند هرچه سریعتر آوار برداشته شود.

00:10/ وحید حقانیان در محل حادثه حضور یافت و ضمن گفت‌وگو با قالیباف از آخرین روند آوار برداری مطلع شد.

00:05/ ساجدی نیا: همه نیروهای امدادی در تلاشند تا آواربرداری با سرعت انجام شود/پلیس در کنار مردم و نیروهای امدادی است تا امنیت برقرار شود.

00:03/ طلایی به فارس گفت: روند آوار برداری با سرعت بیشتری به خود گرفته و با توجه به اینکه کلیه ظرفیت امدادرسانی پای کار آمده اند انتظار می‌رود هر چه زودتر آوار برداشته شود ضمن اینکه بنده هم به عنوان عضوی از شورای شهر از این روند رضایت دارم.

-------------------------------------------------روز اول----------------------------------------------------

سخنگوی سازمان آتش نشانی: اعزام 10 ایستگاه با 200 آتش نشان

جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:‌ صبح امروز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و مأموران 10 ایستگاه آتش‌نشانی به همراه وسایل و تجهیزات به محل حادثه اعزام شدند. ضمن اینکه 15 تانکر آب به همراه 200 آتش نشان هم اکنون در حال اطفا حریق هستند.

وی افزود: ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بعد دچار حریق شده و دود بسیاری از این ساختمان متصاعد شده است.  

اورژانس تهران: مصدومیت 25 آتش نشان 

فراهانی افزود: 8 آتش نشان دچار دود گرفتگی شدند که یک نفر از آنها به بیمارستان منتقل و ما بقی در محل درمان شدند.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها تعداد مصدومین آتش نشان را 25 نفر اعلام کرده‌اند. 

اما با این حال حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه عوامل اورژانس 2 مصدوم را تحویل گرفته‌اند گفت:‌ یکی از مصدومین آتش نشان است که به دلیل دود گرفتگی به بیمارستان پارس منتقل شده و مصدوم بعدی هم با انجام اقدامات درمانی به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شد. 

همچنین برخی از اخبار حاکی از آن است که 4 طبقه از پلاسکو دوباره آتش گرفته که هنوز این خبر از سوی مراجع ذی‌صلاح مورد تایید قرار نگرفته است. 

همچنین حدود 38 آتش نشان در این حادثه گیر افتاده‌اند. 

ساختمان پلاسکو دیگر وجود ندارد

آرام معاون عمرانی فرمانداری تهران در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که هنوز از تعداد مصدومین و فوتی‌ها این حادثه خبری در دست نیست ولی احتمالا تمامی مصدومین آتش نشان بوده‌اند. 

همچنین ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس افزود: ساختمان پلاسکو بسیار قدیمی بوده و مقررات ایمنی ساختمان در آن رعایت نشده است. 

وی تصریح کرد: علت حادثه باید بررسی شود ولی احتمال اینکه به دلیل استفاده زیاد از آب برای اطفای حریق و سنگین شدن وزن ساختمان، باعث ریزش ساختمان شده است وجود دارد.

حضور شهردار تهران در محل حادثه 

قالیباف برای برررسی دقیق تر موضوع و امداد رسانی بهتر در محل حادثه حاضر شد.

این در حالی است که در اطراف محل حادثه خطوط تلفن همراه با مشکل ارتباطی رو به رو است. 

تدابیر شدید امنیتی پلیس در کنار دو سفارت خانه انگلیس و ترکیه

حلقه امنیتی مأموران ناجا در اطراف سفارت‌های نزدیک به محل حادثه پلاسکو شکل گرفته است.

خبرنگاران اجازه ورود نیافتند

عوامل ناجا از ورود خبرنگاران و مردم به محدوده ساختمان پلاسکو ممانعت کردند.

معاون امنیتی استاندار تهران

سفارتخانه ای که در اطراف مجتمع پلاسکو وجود داشت تخلیه شدند.

بوی سوختگی شدید اجناس پارچه‌ای و سیم‌های برق فضای چهارراه استانبول را پر کرده است.

برخی منابع می‌گویند، حدود 300 نفر از جمله آتش نشان، مالکان ساختمان تجاری پلاسکو و سایر عوامل امدادی و درمانی و ستاد بحران شهرداری تهران به هنگام فرو ریختن در ساختمان حضور داشتند.

برخلاف تلاش مأموران پلیس برای دور کردن مردم از منطقه، مغازه داران حاضر به ترک محل و دور شدن نیستند.

موسوی رئیس اورژانس تهران: ما از نخستین دقایق در محل حاضر بودیم و همکارانمان همچنان در محل حاضر هستند و تا کنون 37 نفر مصدوم داشته‌ایم.

سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران بزرگ و سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران در محل حادثه حاضر شدند.
تعداد زیادی از مأموران یگان ویژه تلاش می‌کنند تا امنیت در منطقه برقرار شده و مردم عادی را از منطقه دور کنند.

ملک مدیریت بحران منطقه 12: از ابتدای وقوع حادثه در محل حادثه بودیم البته جزئیات زیادی در دست نیست اما آتش سوزی از ضلع شمال شرقی ساختمان شروع شده است. در حال حاضر مأموران آتش نشانی در حال بازگشایی معابر هستند.

خبرنگار فارس: با تعامل سردار ساجدی نیا خبرنگاران به داخل محل حادثه رفتند و مشاهده کردند که تعداد زیادی از دستگاه‌های هیدرولیکی به محل اعزام شده‌اند و در تلاش برای گشایش معبری برای ورود به ساختمان هستند.

احمد مسجد جامعی از اعضای شورای شهر تهران هم به محل حادثه آمد تا به روند امداد رسانی کمک کند.

خبرنگار فارس: مأموران به دنبال بازگشایی معبر از شرق ساختمان هستند. حضور جدی و گسترده یگان ویژه با مدیریت سردار بیگی.

نگرانی و گریه برخی از مأموران آتش نشانی

خبرنگار فارس: احتمال نشتی گاز در منطقه باعث قطع گاز منطقه شده است و به دلیل احتمال وقوع حادثه‌ای دیگر تلاش برای متفرق کردن مردم ادامه دارد.

عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ: مردم با توجه به پایان ساعت طرح ترافیک در ساعت 13 به منطقه جمهوری نیایند و از مردم می‌خواهیم در این منطقه تردد نکنید؛  به احتمال زیاد تا آخر امروز محدودیت ترافیکی در خیابان جمهوری ادامه خواهد داشت. در کل خیابان جمهوری از حافظ و کارگر تردد را محدود کرده‌ایم و  از جنوب هم در میدان امام خمینی(ره) از شرق در بهارستان و مخبر الدوله و از شمال هم میدان فردوسی محدودیت وجود دارد؛ فروشگاه‌های اطراف محل حادثه تعطیل بوده و فعالیتی در آنجا انجام نمی‌شود.

شهادت 30 آتش نشان 

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: براثر ریزش ساختمان پلاسکو احتمالا 30 نفر از آتش نشانانی که به داخل ساختمان رفته بودند شهید شدند.

45 نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند و در حال حاضر امداد رسانی ادامه دارد.

معاون عملیات اورژانس تهران: تاکنون هیچ جنازه ای از داخل ساختمان پلاسکو خارج نشده است و تمام مصدومان آتش نشان هستند همچنین عملیات آوار برداری توسط آتش نشانی ادامه دارد.

ساجدی نیا: 2 نفر از عوامل پلیس تهران بزرگ در این حادثه مصدوم شده‌اند.

براساس اظهارات حاضرین در محل حادثه دو نفر از خبرنگاران و عکاسان نیز در زیر آوار مانده‌اند.

گفته می‌شود قرار است از سگ‌های زنده یاب برای پیدا کردن مفقودین در حادثه استفاده شود.

ملکی سخنگوی اورژانس تهران: پیرو آتش سوزی صبح امروزی به دلیل گستردگی آتش و شدت گرما و حرارت ساختمان سست شده و فرو ریخت. 
چند انفجار شدید در لحظاتی قبل از فروریختن ساختمان پلاسکو رخ داد و بعد ساختمان شروع به ریزش کرد.

برق و گاز محدوده ساختمان پلاسکو قطع شده است و تمامی نیروهای امدادی و انتظامی در محل حادثه حضور دارند.

مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران: از روز شنبه آماده ارائه خسارت به مغازه‌های دارای بیمه نامه هستیم. حدود 100 مغازه از پاساژ پلاسکو دارای بیمه بودند.

بیش از 70 نفر تاکنون مصدوم شده‌اند. هنوز هیچ یک از مقامات دولتی در محل حادثه حاضر نشده‌اند.

یزدانی معاون شهردار تهران: تشکیل ستاد مدیریت بحران، هنوز آمار دقیق زیر آوار ماندگان مشخص نیست، ماشین های آوار برداری در محل حادثه.

با دستور پلیس تهران بزرگ همه مغازه‌های خیابان‌های اطراف نظیر منوچهری، جمهوری لاله زار و اطراف تعطیل شدند.

هاشمی استاندار تهران در خصوص امنیتی بودن این حادثه گفت: این حادثه فقط آتش سوزی بوده و به هیچ وجه موضوع امنیتی در کار نبوده است.

ابوالفضل قناعتی، عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران بارها به مسئولان ساختمان پلاسکو در رابطه با نا ایمن بودن سازه تذکر داده بود. متاسفانه مسئولان این ساختمان به هیچ یک از تذکرات کتبی شهرداری پاسخ نداده و نسبت به ایمن سازی سازه اقدام نکردند. علاوه بر نا ایمن بودن سازه ساختمان پلاسکو، برخی از ساختمان‌های اطراف این بنا نیز نا ایمن بوده و آنها نیز تذکراتی را دریافت کرده‌اند.

جلال ملکی درباره انفجار یک تانکر گازوئیل در محل حادثه که باعث ریزش ساختمان شده است گفت: حین اطفا حریق اجناس و اموال زیادی در حال سوختن بود که به یک باره انفجار بزرگی رخ داد و در نهایت منجربه ریزش ساختمان شد ولی اینکه دلیل این انفجار تانکر گازوئیل در محل بوده باید بررسی شود.

گاز پیکنیکی و یا اتصالی برق علت بروز حادثه

همدانی معاون امنیتی. انتظامی استاندار تهران به خبرنگار فارس در خصوص علت بروز حادثه گفت: به نظر می ردسد به دلیل روشن بودن گاز پیکنیکی و یا اتصالی برق آتش سوزی رخ داده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو به هیچ عنوان گازکشی نبوده است، گفت: علت حادثه هنوز مشخص نیست اما گاز ساختمان‌ها و مناطق اطراف حادثه تا اطلاع بعدی قطع خواهد بود.

15:16/ذخایر خونی برای کمک به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو مساعد است/ نیازها را رسماً اعلام می‌کنیم

قالیباف سال 92 درخواست پلمب ساختمان های ناایمن را از شورا داشت/درخواست مسکوت ماند

15:30/عضو هیأت رئیسه شورای شهر با اشاره به حادثه آتش سوزی در ساختمان نا ایمن و فرسوده پلاسکو گفت: قالیباف در سال 92 بعد از حادثه دلخراش جمهوری درخواست پلمب ساختمان های ناایمن را از شورا داشت.

16:00/کولیوند رئیس اورژانس کشور: تا کنون 3 نفر آتش‌نشان زنده از زیر آوار خارج شده‌اند

16:36/ استقرار نورافکن برای ادامه عملیات امداد و نجات پس از غروب آفتاب

16:37/ وزیر کشور: با خاطیان حادثه پلاسکو برخورد شدید می‌شودک

16:38/ برخاستن دود از ساختمان مجاور پلاسکو/ برخی می گویند این دود حاصل از لکه‌گیری است

16:51/  ‏یک مامور آتش‌نشانی: صداهایی از زیر آوار شنیده می‌شود که صدای مصدومان است. خوشبختانه می‌توانیم به زنده بودن عده‌ای امیدوار باشیم.

16:54/ برخی کارشناسان حاضر در صحنه معتقدند سازه آوار ساختمان پلاسکو ناپایدار و لغزان است و هر لحظه ممکن است بر سر 200 تا 300 نفری از مردم که در محل تجمع کرده اند فرود آید.

16:55/ اقبال شاکری به فارس گفت: آتش در طبقات همکف همچنان ادامه دارد/شعله‌های آتش در حال سرایت به ضلع شمالی ساختمان است.

16:55/ آباد به فارس گفت: بیش از بیست بار اخطار به ساختمان پلاسکو داده‌ایم اما مالکان توجهی نکرده‌اند.

17:03/ برای همدردی با مصدومان حادثه پلاسکو؛ پخش آنلاین کنسرت‌های ششمین روز جشنواره موسیقی فجر لغو شد.

17:05/ دو نفر دیگر از مصدومان شناسایی شد مرتضی دهقان بیمارستان فیروزگرمیرسعید حسینی بیمارستان پارس

17:10/ رئیس سابق اتحادیه صنایع نساجی و پوشاک: 4هزار نفر در پلاسکو شاغل بودند/ با وجود اینکه600 واحد تولیدی و تجاری فعالیت خود را از دست داده‌اند، بعید است این امر بر قیمت‌ مایحتاج و البسه مردم در شب عید تأثیرگذار باشد.

17:10/ احتمال استفاده از خودروهای دارای کف مخصوص اطفای حریق

17:10/ وزیر کشور در ساختمان مقابل پاساژ پلاسکو در حال بررسی نحوه ایمن برای آواربرداری است

17:12/ به منظور تسهیل عملیات عمرانی و امدادی در محدوده چهار راه جمهوری و معابر اطراف ساختمان پلاسکو علاوه بر محدودیت های ترافیکی اعلام شده ، طرح ترافیک روزانه در روز شنبه مورخ ٢ بهمن ماه به فروش نمی رسد.

17:16/  دادستان تهران با حضور در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، در اتاق مدیریت بحران این حادثه حضور یافت.

گفته می شود 3500 شماره تلفن ثابت در پی حادثه پلاسکو قطع شده است.

17:20/ پزشکیان، نائب رئیس مجلس: مجلس علت ریزش ساختمان پلاسکو را پیگیری می‌کند.

17:22/ عملیات آوار برداری همچنان ادامه دارد/ کار امداد و نجات با سرعت در حال انجام است/ هنوز میزان تلفات مشخص نشده است.

17:25/ آتش نشانان لندن با آتش نشانان تهرانی حاضر در حادثه پلاسکو همدردی کردند.

17:27/ یک شاهد عینی می‌گوید حدود 6 نفر در موتورخانه پلاسکو گیر افتاده اند.

علیپور رئیس ستاد بحران ارتش: 20 گروهان ١٠٠ نفره نزاجا در آماده باش کامل هستند/ تمام تجهیزات مورد نیاز ارتش در محل حادثه⁧ پلاسکو مستقر شدند.

17:38/ وزارت امور خارجه در پی حادثه پلاسکو به سفارتخانه‌های آلمان، انگلیس و ترکیه در مورد رفت و آمدها و رعایت نکات ایمنی هشدار داد.

گفت‌وگو با یک آتش‌نشان: ریختن خون آتش نشان در سایه بی توجهی مالکان پلاسکو/ اخطارهای پی در پی

17:45/ محدودیت‌های جدید ترافیکی در محدوده ساختمان پلاسکو

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران گفت: پس از حادثه آتش سوزی ساختمان

پلاسکو، بلافاصله برای کنترل وضعیت ترافیک منطقه، برخی محدودیت‌های ترافیکی در محل اعمال شد.
رازقی گفت: پس از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، بلافاصله برای کنترل وضعیت ترافیک منطقه، برخی محدودیت‌های ترافیکی در محل اعمال شد.
وی افزود: پس از اعمال محدودیت‌های ترافیکی، مسیرهای جایگزین نیز به شهروندان اعلام شد تا در ترددهای آنها مشکل ایجاد نشود.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران با اشاره به برخی محدودیت های ترافیکی در سطح محدوده ساختمان پلاسکو اظهارکرد: از محدوده جنوب به شمال تا میدان امام خمینی، غرب به شرق محدوده تا تقاطع حافظ، از شمال به جنوب تا خیابان فردوسی و از شرق به غرب تا تقاطع خیابان سعدی مسدود است.
وی افزود: همچنین در تردد برخی از اتوبوس‌ها نیز تغییراتی اعمال شد‌ه است. بر این اساس، اتوبوس‌هایی که از غرب به شرق محدوده تردد می‌کرده‌اند می‌توانند از مسیر جایگزین خیابان امام خمینی تردد داشته باشند. مسیر جایگزین اتوبوس‌های میدان فردوسی نیز می‌توانند از مسیر خیابان حافظ استفاده کنند.
رازقی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌هایی که از غرب به شرق تردد می‌کنند نیز می‌توانند از مسیر خیابان امام خمینی به عنوان مسیر جایگرین استفاده کنند.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران از ادامه محدودیت‌های ترافیکی تا فردا جمعه یکم بهمن ماه خبرداد و اذعان کرد: با توجه به وضعیت محل حادثه، محدودیت‌های ترافیکی تا فردا جمعه، یکم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

17:46/ مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران: تا ساعت 17،‌ تعداد مصدومان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو به 78 نفر رسید.

قطع برق محل حادثه پلاسکو تا شعاع 500 متری/ برق‌رسانی سیار آغاز شد

پس از حادثه دردناک امروز در ساختمان پلاسکو مشاهدات از بازار ارز و سکه حاکی از آن است بسیاری از صرافی‌ها مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و تابلوی قیمت‌های خود را خاموش کرده‌اند.

17:53/ مسیر خطوط اتوبوسرانی منتهی به پلاسکو تغییر کرده است.

17:56/ جعفری دولت آبادی: همگان باید بدانند که اقدامات پیشگیرانه هزینه کمتری داشته و باعث می‌شود شاهد این حوادث نباشیم/ مجوزهای قضایی لازم به دستگاه‌های امدادی داده شد تا بتوانند هر کاری نیاز است انجام دهند.

18:00/ توکلی رئیس سازمان بهشت زهرا گفت: چند دستگاه آمبولانس سازمان بهشت زهرا در محل حاضر شده‌اند تا در صورت کشف اجساد نسبت به انتقال آن اقدام کنند.

18:07/  تابلوهای روان در سطح بزرگراه‌های سطح شهر تهران خواستار عدم تردد غیرضروری به مرکز شهر شده‌‌اند.

18:18/ ساجدی نیا: براساس بررسی‌های انجام شده مورد امنیتی در این حادثه وجود نداشته است.

18:22/ اقبال شاکری به فارس گفت: حریق پلاسکو همچنان ادامه دارد/ انفجار دو مخزن سوخت در بالای ساختمان

18:24/ تصویر هوایی از پلاسکو

18:28/ سید حسین هاشمی استاندار تهران: در جلسه ستاد بحران تصمیم گرفته شد نیروهای امدادی از چند جبهه وارد ساختمان شوند و 25 تا 30 نفری که در زیر زمین ساختمان پلاسکو گرفتار شده بودند را بتوانند نجات دهند. ضمن اینکه سخنگوی آتش نشانی هم به عنوان سخنگوی این حادثه معرفی شده تا از طریق وی اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

18:30/ قطعی و اختلال در ٣٥٠٠تلفن ثابت اطراف پلاسکو/ تیم مخابرات تا ساعت 8 صبح فردا مجوز ورود به منطقه را ندارد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران از اختلال در ٣٥٠٠خط تلفن ثابت أطراف ساختمان پلاسکو خبر داد.
محمدرضا بیدخام گفت: در حال حاضر تیم مخابراتی اجازه ورود به منطقه را نداشته و قرار بر آن است که از ساعت ٨ صبح فردا اجازه ورود به منطقه را پیدا کند.
وی اظهار داشت: دلیل این اختلال قطعی برق است، با توجه به اینکه برخی تجهیزات مخابراتی به شبکه برق شهری اتصال دارند، قطعی برق اختلالاتی در این زمینه ایجاد کرده است.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: احتمال رفع این اختلال ظرف ٤٨ساعت آتی وجود دارد. از این میان حدود ١٣٠٠خط مربوط به واحدهای ساختمان پلاسکو بوده است.
وی تصریح کرد: شبکه ارتباطی همراه اول در این منطقه مشکل خاصی نداشته و از پایداری لازم برخوردار است.

18:33/ به کارگیری 5 دستگاه زنده‌یاب در محل ساختمان پلاسکو

18:35/ در پی اعلام نیاز بخش سوانح سوختگی بیمارستان شهید مطهری برای کمک‌رسانی به مصدومین حادثه پلاسکو، عده‌ بسیار زیادی از پزشکان با تماس با این بیمارستان برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی نمودند.

18:45/ قالیباف: امداد رسانی همچنان ادامه دارد/ بیش از 20 نفر از آتش نشانان در راه نجات جام هموطنان به شهادت رسیدند.

18:50/ آتش نشانان به دنبال باز کردن راهی از طریق پارکینگ پاساژ کویتی ها برای فرستادن سگ های زنده یاب به زیر آوار پلاسکو هستند.

19:15/ ‏ملکی سخنگوی آتش نشانی: از حال حدود 20 نفری که زیر آوار مانده اند هیچ خبری در دسترس نیست. شهادت آنها نیز تایید نشده است.

19:20/ بالاخره پس از یک ساعت تلاش جرثقیل، نیروهای امدادی موفق شدند از ضلع شمالی وارد ساختمان شوند.

19:30/ سخنگوی آتش نشانی با انتقاد از ازدحام جمعیت در محل حادثه⁧ پلاسکو گفت: ما واقعا خسته شدیم آنقدر که از مردم خواستیم محل را تخلیه کنند و آنها بی توجهی کردند.

19:35/ اقبال شاکری به فارس گفت: با تونل‌هایی که از ساختمان‌های مجاور ضلع شمال شرقی کنده شده هم اکنون با سیزده سگ زنده یاب به زیر زمین پاساپ دسترسی پیدا کردیم و به دنبال محبوسین هستیم.

19:45/ عارف پس از بازدید از محل حادثه ساختمان پلاسکو: هماهنگی خوبی بین اورژانس، آتش نشانی، شهرداری، ارتش و سپاه و نیروی انتطامی وجود دارد/ برخورد عوامل امدادی و خدماتی با حادثه علمی است.

19:50/ امیر مهدیان آتش‌نشانی که از ناحیه کمر و پا مصدوم شده است نوشت: سه نفر در طبقه دهم پلاسکو محبوس شدیم. موقع ریزش ساختمان با یکی از همکارانم به جرثقیل آتش‌نشانی آویزان شدیم و همکار سوم شهید شد.

19:55/ رئیس پلیس فتا از برخورد با شایعه سازان و شایعه پراکنان پیرامون حادثه پلاسکو خبر داد.

سردار سید کمال هادیان‌فر با اشاره به حادثه رخ داده در ساختمان پلاسکو اظهار کرد: متاسفانه موجی از اطلاع رسانی اشتباه پیرامون این حادثه در فضای مجازی ایجاد شده است که این امر نه تنها کمکی به حل این مشکل نمی‌کند بلکه موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم کرده است.

19:57/ امدادگران درحال حاضر مشغول جابجا کردن و کنار زدن نمای فلزی 100 تنی ساختمان پلاسکو هستند تا به حادثه دیدگان دسترسی پیدا کند.

20:05/ تعیین تغییر مسیر اتوبوس‌ها

به اطلاع شهروندان تهرانی می رساند شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جهت رفاه حال شهروندان تغییراتی در خطوط حاشیه ای محل وقوع حادثه داده است که تا اطلاع ثانوی این تغییرات به شرح زیر اعمال خواهد شد:
1- خطوط (میدان امام خمینی(ره)- به میدان قدس)- ( میدان امام خمینی ( ره)- میدان امامت) - ( میدان امام خمینی(ره)- خیابان معلم)- ( میدان امام خمینی(ره)- پل سیدخندان)
مسیر رفت: خیابان انقلاب- خیابان ابن سینا- میدان بهارستان- خیابان امیرکبیر
مسیر برگشت: خیابان سی تیر- خیابان حافظ- خیابان انقلاب
2- خط جمهوری- بهارستان
مسیر رفت: سه راه جمهوری- خیابان ولیعصر- خیابان انقلاب- پل چوبی- خیابان ابن سینا- میدان بهارستان. مسیر برگشت: خیابان مصطفی خمینی- خیابان امیرکبیر- میدان امام خمینی(ره)- خیابان سی تیر- خیابان جمهوری
3- خط جمهوری -پل کریمخان
مسیر رفت: سه راه جمهوری- خیابان ولیعصر(عج)- خیابان انقلاب- میدان فردوسی- خیابان فردوسی
مسیر برگشت: میدان فردوسی- خیابان انقلاب- خیابان حافظ- خیابان جمهوری
4- خط خیابان فردوسی- پایانه بیهقی:
مسیر رفت: خیابان سی تیر- خیابان حافظ- خیابان انقلاب
مسیر برگشت: خیابان انقلاب- دروازه دولت- خیابان سعدی- خیابان اکباتان- میدان امام خمینی(ره)

20:10/ منابع حاضر در صحنه عنوان می‌کنند هر طبقه‌ای که شکافته می‌شود دود و آتش خارج می‌شود و باد و سرمای هوا مزید بر علت شده است.

20:12/ اعزام ژنراتور برق برای تامین برق تجهیزات امدادرسانی.

20:14/ ملکی: هنوز سرنوشت اتش‌نشانان مشخص نشده است/آتش به طور کامل مهار شده و قابل سرایت به اطراف نیست

20:15/ حسین کرمان‌پور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا از مرخص شدن همه مصدومین حادثه پلاسکو از این بیمارستان و انتقال یکی از مصدومین به بیمارستان مطهری خبر داد.

20:20/ پیام بشار اسد به روحانی در پی حادثه ساختمان پلاسکو
رییس جمهور سوریه در پیامی به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کرد.
در پی وقوع حادثه دلخراش پلاسکو رییس جمهور سوریه در پیامی به رییس جمهور کشورمان به نمایندگی از دولت و ملت سوریه با ملت و دولت ایران همدردی کرده و از وقوع این حادثه ابراز تاسف کرده است.

20:22/ برخی منابع خبری اعلام کرده اند که پیکر پاک دو آتش‌نشان شهید لحظاتی پیش از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شده است این در حالی است که  شش خودرو حمل اجساد به محل حادثه اعزام شده اند.

20:25/ قانون درباره مسئول پلمب کارگاههای فاقد ایمنی چه می گوید و این روند در اختیار کدام دستگاههاست؟
فصل چهارم قانون کار در ماده 105 این مسئولیت را اینگونه شرح می دهد:
ماده 105 ـ هرگاه در حین بازرسی، به تشخیص بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود، بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده او و نیز به رئیس مستقیم خود اطلاع دهند.
تبصره 1 ـ وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسب مورد گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه عمومی محل، تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را صادر نماید. دادستان بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام، و قرار مذکور پس از ابلاغ قابل اجراست.
دستور رفع تعطیل توسط مرجع مزبور در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای و یا کارشناسان ذیربط دادگستری رفع نواقص و معایب موجود را تأیید نموده باشند.

20:27/ رئیس اورژانس بیمارستان فیروزگر: خوشبختانه یک آتش نشان حادثه پلاسکو از بیمارستان فیروزگر مرخص شد و حال عمومی دو آتش نشان بستری دیگر در این بیمارستان، مساعد است.

20:28/  مدیرکل ثبت احوال استان تهران: با توجه به از بین رفتن احتمالی مدارک هویتی تعدادی از مالکین و شاغلین در ساختمان پلاسکو و نیازهای فوری انها برای انجام امور اداری خود به مدارک هویتی ، این افراد میتوانند با معرفی ستاد مدیریت بحران شهر تهران از روز شنبه با مراجعه به ثبت احوال منطقه مرکزی تهران در خیابان ابوسعید از خدمات اداره کل ثبت احوال استان تهران به شکل ویژه برخوردار شوند.

20:30/ سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره اینکه گفته می‌شود پیکر دو آتش نشان از زیر آوار خارج شده است گفت: تا به این لحظه من چنین خبری را تایید نمی‌کنم البته به بخش‌هایی از این ساختمان ورود کردیم و عملیات جستجو همچنان ادامه دارد.

20:31/ استاندار تهران دقایقی پیش به منظور بازدید از محل، وارد پارکینگ مجاور ساختمان پلاسکو شد.

20:32/ وزارت کار مقصر اصلی حادثه پاساژ پلاسکو / آتش نشانی بارها از وزارت کار درخواست پلمپ کرده بود
پرویز یاراحمدی، رئیس کارگروه ایمنی و آتش‌نشانی شورای شهر تهران گفت: از آنجا که ساختمان پلاسکو کارگاهی بوده است، امکان پلمپش در اختیار وزارت کار بوده و این موضوع چندین بار از طریق آتش‌نشانی به بازرسی این وزارتخانه گزارش شده اقدامی صورت نگرفت.

20:36/ مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران: ساعت 20 امشب تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به 88 نفر رسید/ 33 نفر به بیمارستانها منتقل شدند که از این تعداد 23 نفر مرخص و تنها 10 مصدوم در بیمارستانها تحت درمان قرار دارند.

20:38/ قالیباف در جمع خبرنگاران: بیش از 600 واحد تجاری و تولیدی در ساختمان پلاسکو وجود داشته که این اتفاق در ابتدای روز حادث شد اما همه همکاران ما با دل و جان برای مهار آتش تلاش کردند.
در مرحله اول بعد از مهار آتش تلاش کردیم تا مردم از ساختمان خارج شوند. همچنان مسیرها در ادامه ایمن سازی شد اما پس از یک مرحله مهار به خاطر انفجار طبقه دهم به خاطر دپوی محموله قابل اشتعال ساز طبقه دهم از هم فرو پاشید و سایر طبقات هم نتوسانت وزن را تحمل کند و ساختمان فروریخت.
وی ادامه داد: جمعی از همکاران من در حین امداد رسانی به مردم به شهادت رسیده و تعدادی هم محبوس شده‌اند اما با این حجمی که از خاک و تلی از آهن آلات مشاهده می‌کنید پلاسکو به یک ساختمان سه طبقه تبدیل شده که باید آوار برداری شود.
در حال حاضر همه جرثقیل ها در حال آواربرداری هستند و از کنار ساختمان‌های همجوار که منفی دو و سه هستند به وسیله تونل دسترسی به طبقه زیرین پلاسکو ایجاد شده و بعضی از دوستان ما به مغازه‌های طبقه زیرین وارد شدند و تلاش می‌کنیم تا از همه جبهه ها امدادرسانی کنیم ولی کار پیچیده و سختی پیش رو داریم اما همه تلاش خود را می‌کنند.
از اینجا به همکارانمان به واسطه شهادت تعدادی از آتش نشانان تسلیت می‌گویم.

20:43/  ماموریت لاریجانی به 3 کمیسیون مجلس برای بررسی حادثه پلاسکو
رئیس مجلس به کمیسیون های عمران، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه های اجرایی انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو بپردازد.

20:45/ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: مشکلی در امدادرسانی نداریم/ نیازی به فعالیت شهروند خبرنگاران برای ثبت تصویر نیست. 3جرثقیل 120 تنی به ضلع جنوب پلاسکو برای آواربرداری آمده و از ضلع شرقی هم یک تونل حفر شده برای دسترسی به آتش‌نشانان زیرآوار زده شده است.

20:55/ رئیس اورژانس کشور به فارس گفت: دو تیم حمایت روانی جهت کمک به خانواده آسیب‌دیدگان اختصاص یافت/ آمار مصدومان به 84 نفر رسید.

20:57/ ملکی: جابجایی بخشی از سازه آهنی/ از دو ضلع وارد ساختمان می‌شویم/ حدود بیست نفر در زیر آوار گیر کرده‌اند و احتمالا جمعی از این افراد شهید شده‌اند. 

21:00/ استاندار تهران شامگاه پنجشنبه گفت که نجات 20 تا 30 نفری که در زیرزمین ساختمان پلاسکو گرفتار شده اند، اولویت اصلی عملیات تیم های امداد و نجات مستقر در محل است.

21:10/ نجار رئیس ستاد مدیریت بحران: تصمیم گیرى برای عزاى عمومى به مناسبت این حادثه از سوى دولت خواهد بود.
بعد از وقوع حادثه به دستور رییس جمهور وزیر کشور مسئولیت رسیدگى به این امر را بر عهده گرفت.
وزیر کشور و معاون اول رییس جمهور پس از بازدید محل حادثه جلسه شوراى مدیریت بحران را تشکیل دادند.
اولویت مسئولان نجات کسانی است که زیر آوار گرفتار شده‌اند.
با مدیریت واحد شهردارى همه مسئولان در تلاش‌اند تا به زودى این حادثه مدیریت شود.

21:14/ به دلیل وقوع حادثه ساختمان پلاسکو؛ آیین رونمایی از پوستر و آثار مردمی جشنواره فیلم فجر لغو شد.

21:16/ هلال احمر قم خبر داد: حضور امدادگران و نجاتگران قمی در حادثه ساختمان⁧ پلاسکو ⁩‏3 تیم زنده یاب همراه امدادگران هستند.

21:20/ حسن روحانی به مناسبت شهادت جمعی از آتش نشانان در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام رئیس جمهور از جان فشانی آتش نشانان تشکر کرد.

21:24/ اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر در مورد آخرین وضعیت نجات محبوس شدگان گفت: تنها سه متر تا محلی که احتمال داده میشود آتش نشانان محبوس باشند فاصله داریم.

21:38/ پلیس دیپلماتیک ناجا: هیچ سفارتخانه ای در حوالی ساختمان پلاسکو تخلیه نشده/ سخنگوی وزارت خارجه: سفارتخانه‌های آلمان، ترکیه و بریتانیا تحت کنترل‌های کامل و لازم ایمنی و امنیتی
پلیس دیپلماتیک ناجا اعلام کرد که هیچ سفارتخانه ای در حوالی ساختمان پلاسکو تخلیه نگردیده و هیچ خطری در محدوده سفارتخانه ها متصور نیست و تمهیدات لازم توسط پلیس اندیشیده شده است.

این در حالی است که بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: وضعیت سفارتخانه‌های آلمان، ترکیه و بریتانیا که فاصله اندکی تا ساختمان پلاسکو داشتند با کمک پلیس دیپلماتیک، نیروهای امدادی و همچنین نیروهای انتظامی و اداره کل تشریفات وزارت امور خارجه، مورد توجه لازم قرار گرفت و در تماس و رایزنی‌های فوری، خوشبختانه تمام تمهیدات ضروری را از لحاظ امنیتی و ایمنی به مرحله اجرا در آوردند.
وی افزود: هر آنچه لازم بود در یک هماهنگی و همراهی به موقع واحدهای مزبور با وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های یاد شده به اجرا گذاشته شد و در حال حاضر وضعیت این 3 سفارت تحت کنترل‌های کامل و لازم ایمنی و امنیتی قرار دارد.

21:40/ هموطنان برای ابراز همدردی با آتش نشان شهید و همچنین ادای احترام به آنها در مقابل ایستگاه‌های آتش نشانی شمع روشن کردند.

21:42/ شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به فارس گفت: پرونده فوت افراد حاضر در حادثه پلاسکو در دادسرای امور جنایی بررسی خواهد  شد.

هنوز جسدی از این حادثه بیرون آورده نشده است. 

21:50/ طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به محل حادثه پلاسکو آمد.

21:56/ پیام رهبر انقلاب در پی حادثه دردناک آتش‌سوزی و فروریختن ساختمانی در مرکز تهران
بسمه‌تعالی
حادثه­ دردناک آتش‌­سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه­ اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است.

شهامت و فداکاری آتش­نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه­ی خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده­اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده میسازد.

در حال حاضر همه ی تلاشها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت‌­دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسأله‌­ی بعدی است.

از همه مسئولان میخواهم همانگونه که در این چند ساعت، تلاش کرده­‌اند کار مجاهدانه­‌ی خود را ادامه دهند و وظیفه‌­ی فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند.

22:05/ انتشار دود غلیظ و سختی مضاعف کار امداد رسانی/ با حضور چرثقیل‌های عظیم الجثه 120تنی و برش‌‌ها با استفاده از هواگاز، آهن‌ها موانع نجات آسیب دیدگان در حال برداشته شدن است اما با این حال گازهای متصاعد از زیر آوارها برای نیروهای آتش نشانی آزار دهنده گزارش شده است.

22:10/ مالکان واحدهای ساختمان تجاری پلاسکو نگران اموال شان نباشند/ ساجدی نیا: پلیس همراه با مرد است/ تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهیم ماند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین اظهار داشت: با هیات مدیره مجتمع پلاسکو هماهنگ شده که پلیس محافظت های کافی را در خصوص این حادثه انجام دهد.
ساجدی نیا به اسقرار تیم تشخیص هویت پلیس نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در حال حاضر تیم تشخیص هویت پلیس در محل حادثه جهت تعیین هویت فوت شدگان مستقر شده است.

22:12/ رئیس سازمان مدیریت بحران: آوار برداری پلاسکو تا 24 ساعت آینده ادامه خواهد داشت.

22:30/ دستور دادستان کل کشور به دادستان تهران در پی حادثه دردناک آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو‌
جناب آقای جعفری دولت آبادی
دادستان عمومی و انقلاب تهران
حادثه­‌ دردناک آتش ­‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که موجب شهادت و مجروح شدن تعدادی از آتش نشانان فداکار و متعهد کشورمان شده است، مایه تاسف و تاثر گردید.
مقتضی است در اسرع وقت با تشکیل پرونده قضایی، علل این حادثه بررسی و به دادستانی کل کشور گزارش شود.
اینجانب با عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای آتش نشان، برای خانواده آنها آرزوی صبر و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل را مسئلت دارم.
محمد جعفر منتظری
دادستان کل کشور

22:55/ ملکی سخنگوی آتش‌نشانی اعلام کرد احتمال نجات آتش‌نشانان از زیر آوار بعید است و نمی‌توان خبر قطعی در مورد این موضوع داد.

22:55/ پشم چی زاده، معاون شهردار تهران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما: برج پلاسکو سال ٣٧ مجوز ساخت گرفته و اولین ساختمان  تمام فلزی تهران بود.

وی افزود: در سنوات گذشته دقتی در خصوص ضدحریق بودن ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی نمی‌شده است.

معاون شهردار تصریح کرد: شهردار تهران هم اکنون در محل حادثه مشغول مدیریت است.

23:00/ چمران، رییس شورای شهر تهران در برنامه گفتگوی ویره خبری شبکه دو سیما: شهرداری از طریق آتش نشانی بر ساختمان‌ها نظارت می‌کند و مسایل ایمنی و فقدان آن را تذکر می‌دهد.

وی افزود: برای ساختمان‌های قدیمی نیز می‌توان سیستم اطفای حریق نصب کرد.

23:05/ مدیر عامل بیمه ایران: حدود 100 واحد تنها تحت پوشش بیمه بودند و کالای این واحدها بیمه آتش سوزی داشته اند
وی افزود: املاک بیمه نبوده اند ضمن اینکه ستاد بحران بیمه هم تشکیل شده است.
مدیرعامل بیمه ایران اظهار داشت:از شنبه خسارت ها پرداخت خواهد شد و اگر کسبه حق بیمه های خود را پرداخت کرده باشند در همان روز خسارت پرداخت خواهد شد.

23:05/ ملکی: هم اکنون بیش از دویست آتش نشان در محل حادثه در حال فعالیت هستند و تمامی قطعات بزرگ آوار که در سطح خیابان بود با استفاده از دستگاه‌های هیدرولیکی برش داده شده و جمع آوری شده است که این کار باعث تسریع در روند امدادرسانی شده است اما با این حال هنوز خبری از آتشش نشانان محبوس وجود ندارد.

23:35/ دود غلیظی خیابان فردوسی و محدوده چهارراه استانبول وجود دارد.

23:40/ مأموران اورژانس از کندی آوار برداری خبر می‌دهند و هنوز هیچ فوتی را تحویل نگرفته اند

23:50/ کمپرسی های زیادی در صف تحویل آوار در خیابان مستقر شده اند.

 
اتاق خبر24
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار