شروط ایران برای حضور در حج سال 97
کد خبر: ۶۱۵۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 January 18    -    ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
حضور در مراسم حج تمتع در میان عموم مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی از اهمیت بسیاری برخوردار است که در بین ایرانیان نیز به دلایل متعددی از جمله مقدس بودن خانه خدا و زیارت قبور پیامبر و برخی از ائمه اطهار اشتیاق بسیاری را برای حضور در خانه خدا و حرمین شریفین وجود دارد از این رو طی سالهای متوالی ایرانیان همواره یکی از زائرین اصلی خانه خدا بوده‌ و بخش قابل توجهی را از نظر جمعیتی در مراسم حج در سالهای مختلف به خود اختصاص داده‌اند.

مراسم حج تمتع با توجه به حضور مسلمانان از نقاط مختلف جهان بسیار گسترده و باشکوه است اما در این بین نحوه اداره حرمین شریفه توسط حکمرانان آل‌سعود به خصوص در طی سالهای اخیر مشکلات زیادی را برای حاجیان از جمله حجاج ایرانی در طی سالهای اخیر ایجاد کرده است.

وقوع فاجعه غم‌انگیز منا در مهرماه سال 94 در مراسم حج و همچنین سقوط جرثقیل در خانه خدا که منجر به کشته شدن بسیاری از حجاج خانه خدا شد از جمله وقایع دلخراشی بود که اوج بی کفایتی آل‌سعود را در اداره مراسم حج به اثبات رساند هرچند ایرانیان بدون شک جمعه خونین 9 مرداد سال 1366 را فراموش نخواهند کرد روزی که جمعی از حجاج ایرانی به دلیل سردادن شعار مرگ بر آمریکا در مراسم برائت از مشرکین از سوی نیروهای عربستان به آتش گلو بسته شدند و 275 تن از حجاج ایرانی جان خود را از دست دادند روندی که برای مدتی اعزام ایرانیان به مراسم حج را متوقف کرد روندی که در سال 95 نیز به دلیل سیاست‌های مقامات آل‌سعود در عدم اداره مراسم حج اتخاذ شد موضوعی که مقامات آل‌سعود آن را به حمله برخی از دانشجویان ایرانی به سفارت کشورشان در عربستان در پی اعدام شیخ نمر ارتباط دادند و زمینه را برای افزایش تنش با ایران ایجاد کردند.

پس از حمله جمعی از دانشجویان و افراد به سفارت عربستان و تعطیل شدن سفارت این کشور در ایران و همچنین وقوع فاجعه منا در مهر سال 94 تنش میان ایران و عربستان البته بیشتر از سوی مقامات آل‌سعود گسترش پیدا کرد به گونه‌ای که شرایط برای اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع سال 95 به دلایلی همچون تامین جان آنها فراهم نشد.

اما در سال جاری مقامات آل سعود با ارسال دعوتنامه به سازمان حج و زیارت از کشورمان برای حضور در مراسم حج تمتع دعوت کردند به گونه‌ای که نماینده ولی‌فقیه در امور حج از ارسال این دعوتنامه خبر داده است.

"حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر "نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره دعوت عربستان از کشورمان برای حضور در مناسک حج تمتع امسال اظهار کرد: ما پاسخ این دعوت عربستان را خواهیم داد.

وی افزود: انشاءالله در همان تاریخی که مقامات عربستان اعلام کرده اند هیئت ایرانی برای مذاکره به کشور عربستان سفر خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه درامورحج درباره اینکه هیئت ایرانی در چه تاریخی به عربستان سفر می کند، خاطر نشان کرد: هیئت ایرانی پنجم اسفند ماه به عربستان سفر می کند و ما امیدواریم بتوانیم مواضع خود را در این دیدار تشریح کنیم و به نتیجه مشخص دست پیدا کنیم.

قاضی عسگر درباره اینکه وزارت خارجه کشورمان اعلام کرده است که حج تمتع امسال صورت نمی گیرد، گفت: فعلاَ هیچ چیز در این راستا قطعی نیست وما تا زمانی که شرایط برایمان فراهم شود در مراسم حج حضور پیدا خواهیم کرد اما بدون شک مشکلاتی که وجود داشته است باید حل شود.

اما بدون شک اعزام ایرانیان به مراسم حج تمتع در سال آینده نیازمند شرایط و الزاماتی است که رئیس کمیسیون فرهنگی و عضو کمیسون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با میزان به آن اشاره کرده‌اند:

تامین امنیت مالی و جانی حجاج ایرانی در مناسک حج امری ضروری است

"نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس" درباره حضور ایرانیان در مراسم حج تمتع امسال اظهار کرد: با توجه به حوادثی که در سال 93 در مناسک حج تمتع رخ داد و منجر شد که تعداد زیادی از حاجیان ایرانی به شهادت برسند در شرایط فعلی باید امکانات و شرایط به گونه ای فراهم شود که جان حجاج ما تامین شود.

وی با اشاره به بی‌کفایتی عربستان در طی سالهای اخیر در اداره مراسم حج خاطرنشان کرد: آل سعود در طی سالهای گذشته و بخصوص در فاجعه منا ثابت کرد که نمی‌تواند از پس اداره مراسم حج بربیاید از این بهتر است کشورهای اسلامی در نشستی اضطراری در راستای بررسی صلاحیت ادراه حرمین شریفین از سوی آل سعود وارد عمل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره حضور ایرانیان در مراسم حج امسال نیز تصریح کرد: طبق اخبار واصله عربستان دعوتنامه ای را برای ایران پیرامون حضور درمراسم حج ارسال کرده است و قرار شده هیئتی از ایران 5 اسفند به این کشور سفر کند تا شرایط کشورمان را برای حضور درمراسم حج  تمتع تشریح کند.

پژمانفر تاکید کرد: بدون شک مقامات ایرانی در مذاکرات با عربستان پیرامون حضور ایرانیان در مراسم حج باید به مواردی همچون تامین امنیت جانی و مالی ایرانیان در این مراسم اشاره داشته باشند تا اتفاقاتی همچون فاجعه منا دیگر تکرار نشود.

وی با بیان اینکه بنده به طور صریح بر این اعتقادم که عربستان نباید مراسم حج را اداره کند، گفت: حضور مسلمانان در مراسم حج علاوه بر ابعاد معنوی بار مالی بسیاری را نیز در پی دارد زیرا مقامات آل سعود برای تمامی کارهایی که در مراسم حج صورت می گیرد پول های گزافی را از حجاج دریافت می کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: آل سعود باید در قبال مبالغ هنگفتی که از حاجیان پیرامون حضور در مراسم حج دریافت می کند امکانات لازم رابه آنها ارائه دهد.

پژمانفر تاکید کرد: ترسیم یک برنامه مشخص از سوی کسانی که مراسم حج را برگزار می‌کنند امری ضروری و واجب است از این رو حضور حاجیان ما در مراسم حج امسال در صورتی امکانپذیر خواهد بود که مواردی چون تامین امنیت جانی آنها در نظر گرفته شود و امکانات لازم را نیز در اختیار آنها قرار گیرد.

مذاکرات 5 اسفند تعیین کننده حضور ایران در مراسم حج خواهد بود

"علی نجفی خوشرودی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس" درباره شرایط اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج امسال اظهار کرد: با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت و نماینده ولی‌فقیه در امور حج اعلام کرده است که وزارت حج عربستان دعوتنامه ای را برای ایران پیرامون حضور در مراسم حج ارسال کرده است باید منتظر بمانیم تا ببینیم که مذاکرات میان ایران و مقامات آل سعود به کجا ختم می شود.

وی افزود: مذاکرات 5 اسفند میان ایران و عربستان پیرامون حضور هموطنانمان در مراسم حج امری تعیین کننده است و مشخص خواهد کرد که آیا ایران می تواند در مراسم حج حضور پیدا کند یا خیر.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: بدون شک مقامات عربستان به عنوان متولیان اصلی مراسم حج وظیفه دارند که در جهت تامین جان حجاج به بهترین شکل ممکن وارد عمل شوند.

نجفی خوشرودی تاکید کرد: شهادت جمعی از زائران ما در فاجعه منا در سال 94 اتفاقی بود که بدون شک هیچ وقت از خاطر ما فراموش نمی شود از این رو به طور حتم ایران تا زمانی که آل سعود شرایط امن و ایمنی را برای تامین جان حجاج ما فراهم نکند در مراسم حج حضور پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: اینکه مقامات آل سعود با ظهاراتی همچون اینکه ایران قصد حضور در مراسم حج را ندارد در حال کارشکنی هستند اقدامی خلاف واقع است زیرا ما بر طبق آداب اسلامی معتقد هستیم که حج تمتع امری واجب و ضروری است اما بدون شک این مناسک مهم باید در شرایطی صورت گیرد که جان حجاج و افرادی که در این مراسم حضور دارند حفظ شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه عربستان لیاقت اداره حرمین شرفین را ندارد گفت: ایران باید نسبت به حفظ جان حجاج خود از موضع قدرت در مذاکرات 5 اسفند با مقامات آل سعود وارد عمل شود و شروط خود را برای آنها بیان کند تا ایرانیان در صحت و سلامت کامل و وجود امکانات کافی در مراسم حج حضور پیدا کنند.

حال با پیش‌بینی‌هایی که از سوی مقامات کشورمان صورت گرفته است باید منتظر ماند تا ببینیم که شرایط برای حضور ایرانیان در مراسم حج فراهم خواهد شد و آیا عربستان در تامین جان حجاج ایرانی شرایط کشورمان را قبول خواهد کرد یا خیر؟
 
منبع: میزان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
عربستان در رکودست .باید انرا تحریم کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
آیا بهمین زودی موضوع تجاوز به نوجوانتن ایرانی فراموش شد و از خون 400 ایرانی گذشتید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار