موتورسواری زنان؛ هنجار یا ناهنجار؟!
کد خبر: ۶۱۴۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 February 14    -    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
چرا راکبان موتور سواری نباید زنانی باشند که زنان در ترافیک مانده را جابجا کنند و مثل مردان موتورسوار از این راه امرار معاش کنند. والله همین مقوله موتور سواری و یا دوچرخه سواری برای زنان شاغل هم اگر به صورت ابلاغیه و طرح درآید و از سوی دولت اجرا شود، در کمتر از یک هفته چنان فعل معمول در اجتماع خواهد شد که...
موتور سواری زنان هنجار یا ناهنجار ؟!!!!!!!!!!!   اختصاصی «تابناک باتو»؛ هنجار چیست و آیا تعریف آن در هر فرهنگ و نقطه ای از جهان با دیگر نقاط فرق دارد؟ در پاسخ گفته می شود، باید‌ها و نباید‌های رفتاری اجتماعی موجود در یک فرهنگ یا کشور. آری فرق دارد. بعضی از هنجار‌ها در بعضی جوامع بدون پایه و اساسی منطقی، علمی و عقل متکامل بشری است که این نداشتن بنیان علمی نابودی و فراموشی دیر یا زود آن هنجار را بلاشک خواهد کرد و هرگاه هنجاری دارای این بنیان فکری متکامل باشد، فراگیر شدن و گسترش فرامرزی آن و ماندگاری ابد آن نیز بلاشک خواهد بود. هنجاری که در آن حق فردی زایل نشود تا ابد ماندگار خواهد شد.

این روز‌ها در خبر‌ها شنیده می شود زنانی در شهرستانی به علت موتور سواری دستگیر شده اند، چون ناهنجاری انجام داده اند. در ذهن ایرانیان با سابقه تمدنی چندین هزار ساله، این پرسش پدید می‌آید، آیا حق انسانی در ذات این عمل ضایع یا به انسانی آزاری رسانیده شده که ناهنجاری نامیده می شود؟

واقعیت این است که خیر. هیچ ناهنجاری در معنای حقیقی اخلاقی روی نداده است. در سرزمینی که زنان متین و دانشمند آن از ۱۵ هزار سال پیش جایگاه انسانی آن‌ها ارج نهاده می شده و در زمانی که در سرزمین‌های دیگر زنان را تحقیر کرده و زنده به گور می کردند، در کشور من زنان طبیب و فرمانده نظامی سرشناس مایه افتخار بودند و مردان وطن من، آن زمان می‌دانستند برای در اوج بودن ایران زمین در کل دنیا لازم است، از هدر روی استعداد و توانمندی‌های جمعیت ۵۰ درصدی زنان جامعه جلوگیری کرد و با قدرت مردانه شان به حمایت و پشتیبانی از این جمعیت ۵۰ درصدی برای بهره برداری از توانایی‌ها و استعدادهای فکری و عقلی آن‌ها در خدمت رشد جامعه و وطن استفاده نمود.

حال در این سرزمین با این پیشینه، این افکار و افعال در مورد یک رفتار معمول عجیب می‌نماید. چرا باید یک فعلی که به واقع می‌تواند یک رفتار روزمره اجتماعی برای حضور راحت‌تر و کم هزینه‌تر زنان در اجتماع ایران بزرگ باشد، ناهنجاری تلقی شود؟

هم اکنون این پرسش مطرح است، آیا اینکه زنان شاغل و تحصیل کرده به خاطر ممنوعیت استفاده از دوچرخه یا موتورسیکلت و به دلیل مسافت‌های طولانی منزل تا محل کار هر روز مجبور باشند اتومبیلی را استفاده کنند که ظرفیت ۵ نفر را دارد و به اندازه حمل و نقل ۵ نفر هوا را آلوده می‌کند، زمین پاک را می آلاید، این نابهنجار است و زشت، یا آنکه با یک دوچرخه و یا موتور سیکلت به اندازه یک نفر سوخت مصرف کرده و فضا در معابر اشغال کند و کل محیط زیست کمتر آلوده شود و هزینه کمتری به خانوار تحمیل شود؟

من از خوانندگان محترم تقاضا دارم به فکر بنشینند و قضاوت کنند واقعا کدام ایده و روش میان این دو راه ناهنجاری است و زشت. همان طور که اتوموبیل سواری زنان، زمانی در فرهنگ رایج نبود امروزه عمومیت پیدا کرده که هیچ، رانندگی به عنوان شغل و منبع درآمدی نیز برای زنان نجیب و زحمت کش سرزمینم درآمده.

چرا راکبان موتور سواری نباید زنانی باشند که زنان در ترافیک مانده را جابجا کنند و مثل مردان موتورسوار از این راه امرار معاش کنند. والله همین مقوله موتور سواری و یا دوچرخه سواری برای زنان شاغل هم اگر به صورت ابلاغیه و طرح درآید و از سوی دولت اجرا شود، در کمتر از یک هفته چنان فعل معمول در اجتماع خواهد شد که دیگر کسی به یاد نخواهد آورد زمانی ناهنجاری بوده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
31
بسیار مقاله جالبی است متشکرم کاملا موافقم موتور سواری و دوچرخه سواری زنان اصلا ناهنجاری نیست و در اکثر کشورهای دنیا رایج است . جامعه ما چون از مبارزه با ناهنجاریهای واقعی وامانده اند زنان را نا هنجار می دانند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
5
چرا باید در ایران هر چیزی راجب زنان باشد ناهنجار نامیده میشود

فساد دارای یک طرف زن و یک طرف مرد است ولی طرف زنان ناهنجار است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار