ناگفته های ورزشی آیت الله از زبان محافظ شخصی اش
کد خبر: ۶۱۳۶۲
تاریخ انتشار: 2017 January 16    -    ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
محمد جمعه ای می گوید حاج آقا با علی پروین رابطه ویژه ای داشت اما پرسپولیسی نبود. علاقه مند به شنا و کوهنوردی بود و برای شادی جامعه ارزش بسیاری قائل می شد؛ برای هم هم روز بازی ایران و استرالیا اصرار کرد که به خیابان و میان مردم برویم.

محمد جمعه ای؛ او بی شک یکی از نزدیک ترین ها به آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. سال های سال در مقام محافظ، کنار او بوده و بعد از بازنشستگی هم اینقدر نزدیک بوده که در مراسم شست و شوی پیکر آیت ا... و بعد تدفین ایشان، در حلقه اصلی نزدیکان باشد. او که حالا چندسالی است یکی از اعضای هیات مدیره موسسه پیشکسوتان پرسپولیس است، در گفت و گویی، از مرحوم هاشمی رفسنجانی و علایق ورزشی ایشان گفته است. درباره شایعه پرسپولیسی بودن آیت ا... و...

شما همیشه کنار آیت ا... هاشمی بودید و حتی تا آخرین لحظه کنار جنازه ایشان حضور داشتید. می خواستیم از علایق ورزشی و فوتبالی آقای هاشمی بگویید. آقای فداحسین مالکی مصاحبه ای کردند و گفتند آقای هاشمی پرسپولیسی بودند. درست است؟

خب این را می دانید که همه بچه بامرام ها پرسپولیسی هستند! ولی حاج آقا کلا اهل فوتبال نبودند. زمانی هم که در زندان بودند این طور که خودشان همیشه می گفتند و در خاطرات شان هم آمده است، والیبال بازی می کرده اند.
 
ناگفته های ورزشی آیت الله از زبان محافظ شخصی اش

ولی رابطه ای خیلی صمیمی با علی پروین داشتند و علی پروین هم که پرسپولیس است!

علی پروین از جمع فوتبالی ها اولین نفری بود که بعد از فوت آقای هاشمی به جماران آمد. این نشان می دهد که علی آقا علاقه زیادی به حاج آقا داشته است. این رابطه را از قدیم داشتند و بحث امروز و دیروز نیست.

این رابطه دو طرفه نبوده؟ گفتید حاج آقا خیلی فوتبالی نبودند؟

فوتبال اگر باعث شادی مردم می شد، خیلی دوستش داشتند. یادم است بعد از بازی ایران و استرالیا ایشان اصرار داشتند برویم به خیابان. می خواستند از دل شلوغی جمعیت برگردیم جماران. من گفتم با این شلوغی خیابان ها امکان پذیر نیست. حاج آقا از خوشحالی مردم بسیار خوشحال می شدند و این خوشحالی غیرقابل وصف بود. حاج آقا همیشه از خوشحالی مردم و موفقیت در ورزش و صعود به جام جهانی خوشحال می شدند. این خوشحالی و شادی را می توانستیم در چهره و چشم های حاج آقا ببینیم. کلا آدمی بودند که دوست داشتند مردم خوشحال و در رفاه و آرامش باشند.

یکی از شاخصه های مهم دولت سازندگی، سرمایه گذاری در ورزش قهرمانی بود. به نظر حاج آقا یکی از شاخصه های پیشرفت را ورزش می دانستند. درست است؟

دقیقا همین طور است. حاج آقا پیگیر پیشرفت ورزش بودند. عابدینی و محلوجی را وارد ورزش و پرسپولیس کردند و مدیران قدرتمند برای استقلال آوردند تا هزینه کنند. در رشته های دیگر هم ببینید چه مدیران اقتصادی مهمی وارد شدند. از والیبال، بسکتبال و... در آن سال ها ورزش مان پیشرفت زیادی کرد. مدال های مهمی هم گرفتیم. حتی به طلای المپیک رسیدیم.

این سال های آخر هم که ایشان در مجمع بودند، دیدارهای شان با ورزشی ها قطع نمی شد.

من بعد از اینکه بازنشسته شدم، ملاقات های ورزشی حاج آقا را هماهنگ می کردم. به همین بهانه در جلسات هم حضور داشتم. هم سعادت دیدار حاج آقا را داشتم و هم ورزشی ها ارتباط شان با ایشان قطع نمی شد. تا همین دو هفته قبل هم ملاقات ها ادامه داشت.

یک خاطره هم از آقای فتح ا... زاده بگویم.. آقای فتح ا... زاده مدیر استقلال که بود، گیر داد می خواهد حاج آقا را ببیند. قرار گذاشتیم اما بدون اینکه به من بگوید، چند تا لباس استقلال را با خود آورده بود که تقدیم حاج آقا کند. من وقتی متوجه شدم، اجازه این کار را ندادم. وقتی نگذاشتند پیش حاج آقا رفتیم فتح ا... زاده گفت جمعه ای پرسپولیسی است و نگذاشتند لباس های استقلال را که برای شما آورده ایم تقدیم کنیم. حاج آقا گفتند با لباس ها چه کار کردید؟ گفتم لباس ها را دادم آبدارخانه! حاج آقا خندیدند، آقای فتح ا... زاده هم سرخ شد اما چیزی نگفت!
 
ناگفته های ورزشی آیت الله از زبان محافظ شخصی اش

درست است که آیت ا... خیلی اهل شنا و کوهنوردی بودند؟

بله. حاج آقا حداقل هفته ای یک بار شنا می کردند و هر روز از تردمیل استفاده می کردند. ایشان چنان از پله ها بالا می رفتند که ما جوان ترها کم می آوردیم. برنامه کوه را که قبلا داشتند ولی این مدت اخیر کمتر شده بود. یک بار هم کوه توچال را تا قله هفتم پیاده رفتیم و صبحانه ای با حضور آقای یزدانی خرم و مرحوم ملایری که مسئول تله کابین توچال بودند، خوردیم و برگشتیم.

آن زمان دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی بود؟

دقیقا بعد از دوره هشت ساله ایشان بود.

وقتی خبر فوت ایشان را شنیدید، چه واکنشی داشتید؟

اصلا باورم نمی شد چنین اتفاقی برای حاج آقا بیفتد. خانه کاظم سیدعلیخانی بودم که خبر دادند حاج آقا را به بیمارستان برده اند. همان جا به علی پروین گفتم آقای هاشمی حال شان بد است. آن زمان نفهمیدم چطوری در عرض پنج دقیقه از ظفر خودم را به میدان تجریش رساندم و رفتم بالای سر حاج آقا. وقتی رسیدم داشتند ایشان را احیا می کردند. ولی نشد.

علی پروین علاقه زیادی به آقای هاشمی داشت و حتی او را مدل کوچک شده حاج آقا در فوتبال می دانستند. به نظر شما که با هر دو نفر در ارتباط بودید، این تمثیل، به واقعیت نزدیک است؟

آقای هاشمی شجاعت زیادی داشت. یک مبارز بود. در سیاست نظیر نداشت. فوتبالی های زیادی سعی می کردند در گفتارشان این گونه باشند. امیر قلعه نویی هم در چند دیدار ما حضور داشت. خیلی هم ارادت به حاج آقا نشان می داد. به نظر من از نظر سلطان بودن می توان وجه تشابهی بین این پروین و حاج آقا قائل شد. علی پروین سلطان فوتبال ایران بود و آیت ا... هاشمی، سلطان سیاست.

بعد از دوران زندان، حاج آقا والیبال بازی می کردند؟

وقتی ایشان وارد سیاست و نظام شدند بیشتر به شنا و کوهنوردی می پرداختند و شناگر ماهری بودند.

نظرتان درباره برخورد مردم با درگذشت حاج آقا و آن زمان که شما ایشان را در خاک  گذاشتید چه بود؟

من آن سه روز در شوک بودم و نمی فهمیدم چه کار می کنم و چه می خورم. وقتی داشتیم ایشان را می شستیم، آنقدر زیبا خوابیده بودند که هر زمان احساس می کردیم ایشان الان بیدار یم شوند و فقط خودشان را الکی به مردن زده اند. درباره تشییع جنازه هم معتقدم مردم قدرشناس ایران مزد خوبی به ایشان دادند. 
تماشا گران امروز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار