بهترین سن جدا کردن جای خواب کودک
کد خبر: ۶۱۳۵۷
تاریخ انتشار: 2017 January 19    -    ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
جدا کردن جای خواب کودک قبل از هر چیز باید به یک ضرورت برای والدین تبدیل شود،اگر این کار در سن مناسب انجام نشود، در سنین بالاتر بسیار دشوارخواهد شد و در نهایت باعث می‌شود کودک نتواند استقلال را تجربه کند.
 بهترین سن جدا کردن جای خواب کودک
 
بهترین سن جدا کردن جای خواب کودک  خدیجه باقرآبادی با اشاره به اهمیت جدا کردن جای خواب کودک در سن مناسب، گفت: جدا کردن جای خواب کودک قبل از هر چیز باید به یک ضرورت برای والدین تبدیل شود، زیرا در بسیاری از موارد والدین برابر جدا کردن فرزند از خود، مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر این کار در سن مناسب انجام نشود، در سنین بالاتر بسیار دشوارخواهد شد و در نهایت باعث می‌شود کودک نتواند استقلال را تجربه کند.

این روانشناس با بیان اینکه جدا کردن جای خواب کودک باید در سن مناسب صورت گیرد، اظهار کرد: اولین توصیه این است که جدا کردن کودک قبل از شش ماهگی صورت نگیرد، زیرا کودک در این سن وابستگی‌های مختلفی خصوصا وابستگی تغذیه‌ای به والدین دارد.

باقرآبادی مرحله اول جدا کردن کودک را جدا کردن جای خواب او دانست و ادامه داد: ابتدا باید فقط تخت کودک جدا شود، اما همچنان در اتاق والدین بخوابد.

وی یاداوری کرد: بعد از این مرحله می‌توان جای خواب را کامل جدا و به اتاق دیگر منتقل کرد، اما پدر یا مادر می‌تواند تا زمانی که کودک می‌خوابد نزد او بماند.

بهترین سن جدا کردن جای خواب کودک 
 
این کارشناس ارشد روانشناسی معتقد است، در این حالت والدین می‌توانند تا زمان خواب کودک پیش او بمانند، اما بهتر است در این مدت به جای اینکه کودک را بغل کنند و پیش او دراز بکشند، عروسکی بغل او بگذارند و یا برایش قصه بخوانند تا از میزان وابستگی او کاسته شود.

باقرآبادی از اشتباه بسیار بدی که برخی والدین انجام می‌دهند یاد کرد و افزود: گاهی پدر و مادر به دروغ به کودک می‌گویند تا صبح کنار تو خواهیم ماند، اما وقتی کودک می‌خوابد او را ترک می‌کنند. در چنین شرایطی اگر کودک بین شب بیدار شود و  پدر و یا مادرش را نبیند، به آنها بی‌اعتماد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که برخی والدین اگر گریه و مقاومت کودک را ببیند اجازه می‌دهند یک شب پیش آنها برگردد که این کار بسیار اشتباه است و باعث می‌شود روند جداسازی از اول و البته بسیار سخت‌تر تکرار شود، چون کودک یاد می‌گیرد که با گریه می‌تواند پیش والدینش باز گردد.

به گفته این روانشناس، گاهی کودکان به دلیل ترس از والدین جدا نمی‌شوند، چون با قدرت تخیل بالایی که دارند واقعا می‌توانند اجسام غیرواقعی، هیولا و ... را تجسم کنند.

باقرآبادی گفت: هیچ اشکالی ندارد که نور اتاق کودک تا صبح روشن بماند تا کودک از تاریکی نترسد، اما بهتر است از نور ملایم استفاده شود.

وی سپس به بهترین سن برای جدا کردن جای خواب کودک هم اشاره داشت و تاکید کرد: بهترین سن بعد از 18 ماهگی و بین 18 تا 24 ماهگی است.

این کارشناس ارشد روانشناسی جدا کردن کودک بعد از این سن را دشوار دانست و تصریح کرد: بعد از این سن ترس‌های اکتسابی کودک و همچنین وابستگی او بیشتر شده و جدا کردن او سخت‌تر است. 
ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار