بازی خطرناک اوج ، پایتخت و داعش
کد خبر: ۶۱۲۸۴
تاریخ انتشار: 2017 January 15    -    ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
روز گذشته قائم مقام مرکز امور نمایشی سیما اعلام کرد پایتخت 5 که با حمایت سازمان اوج ساخته خواهد شد نگاهی به مباحث روز از جمله جنگ های داعش دارد. سابقه ناموفق پایتختی ها در جانمایی اسپانسر و نیز مفاهیم ارزشمند زنگ خطر را برای سریال محبوب بلندتر به صدا در آورده است


سریال "پایتخت 5 " نگاهی هم به مباحث روز از جمله جنگ های داعش دارد این تک جمله عامل شکل گیری گزارش امروز مان است که از لابه لای گفت و گوی سید علی حمیدی قائم مقام مرکز امور نمایشی سیما و گفت و گو با مهر به چشم مان آمد علامت سوال های بیشماری در ذهن مان شکل گرفت که می دانیم پاسخش را باید پایتختی ها و مسئولان سازمان اوج سرمایه گذار جدید سریال بدهند اما دور خیز برای پیدا کردن شان نتیجه نداد.


 این گزارش بر پایه علامت سوال هایی که درباره نسبت "پایتخت 5 "و داعش مطرح است نوشته شده پرنگ ترین و مهم ترینش این است سازندگان "پایتخت 5" می توانند یک مسئله مهم یعنی داعش را طوری در درام جانمایی کنند که حق مطلب ادا شود؟

حمیدی توضیح بیشتری نداده که منظورش از جنگ های داعش چیست اما دور از ذهن نیست که زوم سریال بر نقطه مقابل یعنی مدافعان حرم باشد. خب در چنین شرایطی کار سخت تر می شود. چرا؟ تحلیل هفت صبح را بخوانید.


اوج به جای تاژ

ابتدا اجازه دهید به عقب برگردیم یک ماه پیش گزارشی نوشتیم درباره این که سازمان فرهنگی اوج قرار است سرمایه گذار "پایتخت 5" شود . تیترش این بود اوج به جای تاژ همزمان با چاپ گزارش خبر محرز شد و حالا می توان به طور قطع درباره سیاست فرهنگی جدید اوج حرف زد در گزارش مان اشاره کردیم که هر آن چه اوج ساخته آثار استراتژیک بوده اند فیلم های "بادیگارد" "ایستاده در غبار "هیهات  و سریال "آسمان من" " پایتخت 5 "تنها اثر اجتماعی اش به حساب می آید به این مسئله هم اشاره شد که با ورود موسسه اوج خیال پایتختی ها از انتفادهایی که به خاطر گل درشت بودن اسپانسر متوجه شان است راحت می شود.

موسسه اوج مانند اسپانسرهای تجاری نیاز ندارد که نشانه های تجاری اش را گاه و بی گاه در پایتخت جانمایی کند . برای مسئولان این موسسه مهم حرفی است که پشت سریال قرار دارد فصل دیگر گزارش این بود که نکند اوج از پایتختی ها مفاهیمی را طلب کند که منجربه شعاری شدن سریال شود.
سابقه بد پایتخت در جانمایی اسپانسر

 

حالا و بر اساس قائم مقام مرکز امور نمایشی سیما مشخص شده بخش هایی از "پایتخت 5 "به داعش و احتمالا مدافعان حرم خواهد پرداخت: در حال حاضر سریال "پایتخت 5" در مرحله پیش تولید است و عوامل لوکیشن های سریال را بازبینی می  کنند. در فیلمنامه سریال درباره لوکیشن های خارجی از آتن و قبرس یاد شده است اما شاید کشورهای دیگری مثل سوریه در قصه باشد که ممکن است بازسازی شود این سریال فضایی کاملا کمدی دارد و ما با همکاری سازمان اوج آن را تولید می کنیم تا کاری ماندگار ساخته شود "پایتخت 5" نگاهی هم به مباحث روز از جمله جنگ های داعش دارد با شنیدن این خبر ذهن بیش از همه به سمت اسپانسرهای پیشین "پایتخت" و کیفیت استفاده از آن ها می رود اطلس مال در سری سوم و تاژ در سری چهارم حامی مالی آن بودند خاطرتان هست که گاه و بی گاه این دو برند جلوی چشم بیننده ها رژه می رفتند و اسباب انتقاد از سریال را فراهم می آوردند . تیم پایتخت از سریال سازان توانمند حال حاضر تلویزیون هستند اما برای جانمایی اسپانسر به فرمتی معقول نرسیدند. بدتر این که در برخی صحنه ها علائم تجاری حامیان مالی به دم دست ترین شکل در سکانس ها قرار می گرفتند.


اوج کجای پایتخت است؟

 

حالا موسسه اوج جای اطلس مال و تاژ را گرفته و حق اوست که از "پایتخت 5 "خواسته هایی داشته باشد . یعنی این بار مسئله نشان دادن یک نشان تجاری مطرح نیست بلکه کل مفهوم سریال باید به تائید اوج برسد. بر اساس گفته قائم مقام مرکز امور نمایشی سیما داعش یکی از این موارد است. امیداریم مردان طناز پایتخت بتوانند همه مفاهیم متعالی را در بسته ای شیرین تحویل بیننده دهند اما همان طور که اشار شد آن ها در مواجهه با اسپانسر موضعی انفعالی داشته اند و نشانی از خلاقیت در جانمایی حامل مالی از پایتختی ها ندیده ایم.

 

نگرانی از دلزدگی

 

از همین معبر نگرانی اصلی  شکل می گیرد مسئله داعش (و احتمالا شهدای حرم) آن قدر مهم است که نزدیک شدن به آن نیازمند" شرایط ویژه" است. خاصه آن که قرار است در سریالی کمدی مورد استفاده قرار گیرد تا الان توقع بیننده از "پایتخت" یک سریال کمدی بوده که در دل آن حرف های مهم هم زده می شود "بماند که در برخی جاها دز شعال بالا رفته"  سریال با چنین پس زمینه ای چطور می خواهد به مسئله ای استراتژیک نزدیک شود؟ اصلا چه اصراری است که اوج از "پایتخت" چنین تمنایی دارد؟ در کارنامه این سازمان سریال "آسمان من" با موضوع مهم و حساس امنیت پرواز به چشم می خورد چرا برای مسئله داعش چنین تجربه ای را تکرار نمی کند و پای "پایتخت" را وسط می کشد؟ کافی است پرداخت به مسئله کمی این طرف یا آن طرف شود. بدون شک بیننده از سریال دلزده می شود و منظوری که باید به بار نمی نشیند.

 

شعار؛ پاشنه آشیل پایتخت های قبل

 

"پایتخت" از معدود سریال های کمدی است که توانسته مفاهیمی چون جایگاه خانواده، احترام به بزرگتر، احکام وشرایع دینی، صله رحم، اهمیت زیارت و مفاهیمی از این دست را در بطن خود جا دهد. با این حال در جاهایی شعار جای درام را گرفته و مفاهیمی که به آن اشاره شد به شکل گل درشت در قاب قرار گرفته اند تا جایی که گاهی مفاهیم متعالی به جای قرار گرفتن در لایه زیرین قصه به شکل دیالوگ و یا بالا رفتن موسیقی به خورد بیننده داده شده اند می دانیم که تلویزیون سفارش هایی به پایتختی ها دارد و فراموش نمی کنیم که گاهی شتاب در نوشتن فیلمنامه و ساخت سریال اجازه پرداخت اصولی به سازندگان نمی دهد نگرانی مهم دیگر از همین سابقه نه چندان خوب شکل می گیرد که نکند پایتختی ها در اجرای خواسته های مسئولان اوج و تلویزیون درام را فدای شعار کنند . به ویژه آن که حالا پای داعش به فیلمنامه باز شده و کار آن ها به مراتب سخت تر.

برند پایتخت می سوزد؟


حتما مسئولان اوج و تلویزیون نگران سابقه "پایتخت" هستند اما وقتی از یک سریال اجتماعی توقع بیان مفاهیم استراتژیک برود خطر برند سوزی وجود دارد تنها نقطه امیدوار کننده همانی است که درگزارش پیش اشاره کردیم. نگاه مسئولان اوج تا امروز بر این فرضیه بوده که نباید درام فدای شعار شود نمونه اش "ایستاده در غبار" است که تصویری مفتاوت از حاج احمد متوسلیان نشان داد و یا سریال" آسمان من" که تلاش کرد پرونده های امنیت پرواز را بددون بزرگ نمایی به خدمت قصه در بیاورد. فرجام "پایتخت" چه خواهد شد؟

منبع : هفت صبح
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار