آنچه که باید از میکرونیدلینگ بدانید
کد خبر: ۶۱۲۵۳
تاریخ انتشار: 2017 January 15    -    ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
ترمیم آسیب های ساختاری پوست با روش تحریک مکانیکال را میکرونیدلینگ میگویند. این کار بافت تغییر دیده و آسیب یافته را بازسازی مینماید. بهبود عملکرد و ظاهر پوست هدف این کار است. چند میلیون میکروکانال در درم و اپیدرم با بهره گیری از سوزن های بسیار ریز طی فرایند میکرونیدلینگ ایجاد میشوند. در خصوص میکرونیدلینگ موارد زیادی وجود دارد که باید بدانید.
آنچه که باید از میکرونیدلینگ بدانید 
 
ترمیم آسیب های ساختاری پوست با روش تحریک مکانیکال را میکرونیدلینگ میگویند. این کار بافت تغییر دیده و آسیب یافته را بازسازی مینماید. بهبود عملکرد و ظاهر پوست هدف این کار است. چند میلیون میکروکانال در درم و اپیدرم با بهره گیری از سوزن های بسیار ریز طی فرایند میکرونیدلینگ ایجاد میشوند. در خصوص میکرونیدلینگ موارد زیادی وجود دارد که باید بدانید.
 
اسکین نیدلینگ که تحت عنوان میکرونیدلینگ یا روش تزریق کلاژن نیز شناخته می شود، یک روش غیر جراحی با تهاجم حداقلی است که با استفاده از ابزار میکرونیدل برای ایجاد آسیب کنترل شده به پوست فرد اعمال می شود. در واقع در این روش ابزار مدادی شکلی که در قسمت انتهایی به یک غلتک مجهز شده استفاده می گردد که داراری سوزن های بسیار ظریفی است. با غلتاندن ابزار بر روی صورت، سوزن ها وارد پوست شده و زخم یا اصطلاحاً یک کانال بسیار ریز بر روی پوست ایجاد می کند. این زخم کنترل شده و محدود، بدن فرد را وادار می نماید در جهت ترمیم این آسیب، عکس العمل نشان دهد و  کلاژن و الاستین تولید کند. در نتیجه پوست ضخیم تر شده و این فرآیند منجر به کاهش ضایعات پوستی و جوان سازی پوست می گردد؛ به نحوی که پوست فرد بافتی لطیف ترو مرطوب تر خواد داشت.

ابزارهای بسیار متعددی برای اعمال روش میکرونیدلینگ موجود است که هر یک از مواد متفاوتی ساخته شده است. برای مثال ابزارهای سیلیکونی، شیشه ای، فلزی و پلیمری در بازار موجود است.

گفته می شود نیدلینگ حرفه ای  پوست یکی از سریع ترین فرآیندهای درمانی پوست است و این روش برخلاف داروهای شیمیایی و یا لیزر درمانی، آسیب حداقلی به پوست وارد می کند.

میکرونیدلینگ برای چه مقاصدی استفاده می شود؟

میکرونیدلینگ پوست معمولاً در موارد زیر کاربرد دارد:

·         ترمیم اسکارهایی که در اثر آکنه، اعمال جراحی و سوختگی ایجاد شده اند (چه جدید باشند و چه کهنه)

·         از بین بردن علائم افتادگی و شل شدگی پوست

·         کاهش خطها و چین و چروکهای پوست

·         سفت شدن پوست های شل و افتاده

تکنولوژی میکرونیدلینگ هم چنین می تواند روش جایگزینی خوب، بدون درد و با حداقل تهاجم برای تزریق داروهایی مانند واکسن باشد. در حال حاضر این تکنولوژی توسط گروه های تحقیقی و شرکت های بسیاری در دست مطالعه و بررسی است.
 آنچه که باید از میکرونیدلینگ بدانید

فواید میکرونیدلینگ

·         ریسک بروز hyperpigmentation (تیره شدگی پوست به علت تولید بیش از حد رنگدانه ای به نام ملانین) و ایجاد اسکار را کاهش می دهد و در نتیجه برای پوست های تیره بی خطر است

·         برای پوست های نازک و حساس مناسب است

·         درمان را می توان در مطب انجام داده و نیازی به آموزش پیچیده و بسیط نداشته و هم چنین به ابزار و وسایل گران قیمتی نیز نیاز نیست

·         بیماران می توانند فرآیند درمان را به راحتی تحمل کرده و آن را بپذیرند

·         این روش به صرفه بوده و می تواند در مناطقی از پوست که برای لایه برداری یا لیزردرمانی مناسب نیستند، همچون دور چشم، انجام شود

·         در مقایسه با روش های درمانی لیزری، در میکرونیدلینگ بشره پوست سالم باقی مانده و آسیبی بدان وارد نمی شود، در نتیجه می توان با اطمینان خاطر، میکرونیدلینگ را در صورت نیاز مجدداً تکرار کرد.

·         در این روش، پس از انجام میکرونیدلینگ، بر روی پوست فرد، میان ناحیه تحت درمان قرار گرفته و نواحی کناری، خط و مرزی ایجاد نخواهد شد؛ چیزی که معمولاً در سایر فرآیندهای درمانی پوستی ایجاد می شود. بنابراین در روش میکرونیدلینگ نیازی به اعمال فرآیندهایی که معمولاً برای از بین بردن خطوط مرزی ایجاد شده مورد نیاط است، نخواهد بود.

·         بر حسب عمق نفوذ نیدل ها، بیمار می تواند ظرف مدت چند روز فعالیت های روزمره خود را از سر گیرد. در حالیکه معمولاً بیمارانی که تحت فرآیندهای درمانی لیزری قرار می گیرند محدودیت ها و دوره درمان بیشتر و طولانی تری دارند.

میکرونیدلینگ چگونه انجام می شود؟

فرآیند میکرونیدلینگ با درد بسیار اندکی همراه است. بسته به ناحیه پوستی تحت درمان و شدت مشکل پوستی، هر جلسه بین چند دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد.

·         معمولاً توصیه می شود در روزی که درمان میکرونیدلینگ انجام می گردد، هیچ گونه لوسیون، یا مواد بهداشتی و آرایشی نباید روی پوست محل مورد نظر مصرف شود.

·         درمانگر بر روی محل مورد نظر پماد بیحسی مالیده و یا اینکه مقداری ماده بیحسی در محل مورد نظر تزریق می نماید.

·         بر پوست فرد با استفاده از ابزار نیدلینگ و بر طبق الگوی خاصی سوراخ هایی ایجاد می شود. برای کسب بهترین نتیجه، ابزار نیدلینگ چندین بار بر روی سطح مورد نظر گردانده می شود.

·         در برخی موارد برای کسب نتیجه بهتر، همزمان با ایجاد این سوراخ های ظریف، از محصولاتی که سبب تحریک تولید کلاژن می شوند، مانند اسید هیالورونیک یا سرم ویتامین سی یا روشن کننده پوست استفاده می شود.

·         با سوراخی که هر نیدل بر روی پوست محل مورد نظر ایجاد می کند، کانال و یا اصطلاحاً میکرو زخمی ایجاد می شود که سلول پوست را تحریک به نوسازی می کند.

·         سر غلتک قسمتی دارد که یک بار مصرف بوده و معمولاً دوازده سوزن ظریف استریل روی آن تعبیه شده است.

·         فرآیند میکرونیدلینگ بسته به مشکل پوست بیمار، بین  ۵ تا ۶۰ دقیقه تکمیل می شود.

·         توصیه می شود برای تکرار فرآیند درمانی میکرونیدلینگ، حداقل شش هفته به پوست زمان داده شود تا بتواند بطور طبیعی کلاژن تولید نماید.

مراقبت های بعد از درمان

·         نیدلینگ پوست درد بسیار کمی دارد اما ممکن است برخی بیماران پس از انجام میکرونیدلینگ برای مدت چند روز یا حتی بیشتر، بسته به شدت عارضه پوستی که داشته اند و نتیجتاً عمق دخول نیدل ها، خشکی، قرمزی و تورم پوست را تجربه نمایند.

·         توصیه می شود فرد تا چندین هفته پوست خود را در معرض تابش آفتاب قرار ندهد.

·         در مواردی که میکرونیدلینگ به منظور از بین بردن جای جوش به کار می رود، باید قبل از خواب پوست با یک کلینزر ملایم تمیز شود. روز بعد نیز پوست باید مجدداً توسط کلینزر تمیز شود. آرایش و استفاده از لوسیون نیز بلامانع خواهد بود.

·         از آنجایی که حفره های میکرو به سرعت بسته می شوند، احتمال بروز عفونت پس از فرآیند میکرونیدلینگ بسیار کم است.

·         در صورتی که درمانگر لازم بداند، ممکن است برای بیمار آنتی بیوتیک نیز تجویز شود.

·         نوسازی و جوان شدن پوست را می توان بین ۲ هفته تا هشت ماه پس از انجام فرآیند میکرونیدلینگ بر روی پوست مشاهده کرد.

·         اسکارهایی که بر اثر سوختگی ایجاد شده اند، خیلی دیر به فرآیند میکرونیدلینگ پاسخ می دهند. ممکن است نتیجه نهایی که جلسه درمان میکرونیدلینگ در این موارد بتوان پس از شش ماه تا یک سال مشاهده گردد.

توصیه های کاربردی

·         برای انجام عمل میکرونیدلینگ باید از ابزارهای با کیفیت استفاده گردد؛ باید توجه داشت که ابزارهای متعددی که توسط شرکت های مختلف ساخته شده اند در بازار موجود می باشند. استفاده از ابزارهای بی کیفیت می تواند موجب شکستن نیدل در پوست فرد شود.

·         باید پیش از شروع درمان به فرد آگاهی داده شود که ممکن است برای حصول نتیجه دلخواه به چندین مرتبه تکرار نیاز باشد.

·         در مواردی همچون از بین بردن جای جوش، ممکن است پزشک یا درمانگر تشخیص دهد که می بایست میکرونیدلینگ با روش های درمانی دیگر همراه گردد.

·         استفاده از کرم های بیحسی موضعی می تواند مانع احساس درد توسط بیمار و در نتیجه انجام بهتر فرآیند درمانی شود.

هر فرد به چند جلسه میکرونیدلینگ نیاز دارد؟

تعداد جلسات میکرونیدلینگ به شرایط پوست فرد بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت برای جای جوش های معمولی، سه تا چهار جلسه نیاز خواهد بود. اسکارهای ناشی از سوختگی نیز معمولاً به پنج جلسه میکرونیدلینگ نیاز دارند.

در مورد چین و چروک و پیری پوست نیز معمولاً سالانه یک تا دو جلسه توصیه شده است.

مدل های خاصی از ابزارهای میکرونیدلینگ هم موجود هستند که نیدل های بسیار ظریفی با ارتفاع دو دهم میلی متر دارند و می توانند دو تا سه بار در هفته (در منزل) مورد استفاده قرار بگیرند تا:

o       منافذ پوست بسته تر شود

o       سطح چربی پوست کاهش یابد

o       خطوط و چین و چروک های پوست کاهش یابد

o       نفوذ و تأثیر کرم های بهداشتی پوستی افزایش یابد

o       بروز جوش به حداقل برسد

آیا میکرونیدلینگ اثرات جانبی نیز دارد؟

معمولاً نواحی تحت درمان با سرعت بازسازی می شود. با این حال ممکن است در برخی موارد عوارض جانبی زیر نیز مشاهده گردد:

o       تورم پوست در مرحله بهبود

o       عفونت باکتریایی و یا ویروسی پوست (به ندرت)

o       بروز آکنه که معمولاً ملایم است

در برخی منابع آمده است که انجام فرآیند میکرونیدلینگ در مراکز زیبایی و در شرایطی که مسایل بهداشتی به خوبی رعایت نمی شوند می تواند پیامدهای بدی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال در چین ۴۳ مورد شکایت در باب عکس العمل های منفی پوست نسبت به فرآیند میکرونیدلینگی که در سالن های زیبایی انجام شده، گزارش شده است. کارکنان سالن های زیبایی معمولاً توجه چندانی به نکات بهداشتی مورد نیاز بین جلسات میکرونیدلینگ نکرده و مجدداً از غلتک هایی که احتمال دارد طی جلسات گذشته خونی شده باشند استفاده می نمایند. این امر می تواند فرد را در  معرض ابتلا به بیماری هایی از قبیل HIV و هپاتیت قرار دهد. بنابراین برخی معتقدند اگر قرار باشد نکات بهداشتی رعایت نشود و سلامت فرد به خطر بیفتد، تحمل عارضه های خفیف پوستی معقول تر است! بنابراین افرادی که تصمیم دارند در این مراکز تحت درمان قرار بگیرند باید به نکات بهداشتی توجه نموده و از یک بار مصرف بودن نیدل ها اطمینان حاصل کنند.

اما علیرغم خطرهای ممکن، تقاضای مردم برای خرید غلتک یا همان درمارولر، روز به روز افزایش می یابد. تا جایی که می توان یک غلتک را با قیمتی نزدیک به پنجاه دلار خریداری نمود و فرآیند میکرونیدلینگ را در منزل انجام داد.

میکرونیدلینگ برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

میکرونیدلینگ را می توان بر روی تمام انواع پوست و با هر رنگ و نژاد انجام داد. میکرونیدلینگ برای تمامی نواحی بدن از جمله صورت، پشت دست، گردن و حتی نواحی حساس همچون دور چشم ها مناسب می باشد. با این حال میکرونیدلینگ برای افراد زیر توصیه نمی شود:

·         کسانی که طی سه ماه گذشته از isotretinoin استفاده کرده اند.

·         کسانی که زخم، بریدگی و یا خراشیدگی های باز بر روی پوست خود دارند.

·         کسانی که طی یک سال گذشته بر روی پوست خود تحت پرتو درمانی قرار گرفته اند.

·         کسانی که در ناحیه مورد نظر، هرگونه عفونت پوستی، عارضه یا تبخال دارند.

·         کسانی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستند.

·         کسانی که سابقه بروز کلویید (در اصطلاح عوام، در محل زخم خود گوشت نو بالا می آورند) یا التیام دیرهنگام زخم دارند.

آیا می توان میکرونیدلینگ را در خانه انجام داد؟

باید به این نکته توجه داشت که ابزاری که برای فرآیند میکرونیدلینگ توسط یک فرد عادی طراحی و ساخته شده با ابزاری که توسط پزشک و یا درمانگر آموزش دیده و برای میکرونیدلینگ حرفه ای استفاده می شود، متفاوت است. ابزارهای خانگی باید حتماً نیدل های ظریف تر و کوتاه تری داشته باشند تا باعث ایجاد آسیب به پوست فرد نشوند.

همانطور که گفته شد، رولر های خانگی را می توان دو تا سه بار در هفته همراه با سرم های مناسب و به منظور بسته شدن منافذ پوست، تعدیل چربی پوست و کمک به بهبود چین و چروک های سطحی و ظریف و همچنین افزایش نفوذ محصولات بهداشتی پوستی به کار برد.

باید به این نکته توجه داشت که حتماً باید از کیفیت رولر (غلتک) اطمینان حاصل نمود. چون استفاده از ابزار بی کیفیت می تواند باعث شکسته شدن نیدل در پوست و نتیجتاً آسیب به پوست گردد.
 
برترین ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار