این شهر بهشت اسب های اصیل است
کد خبر: ۶۰۶۶۲
تاریخ انتشار: 2017 January 09    -    ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
منطقه تیارت به طور مشخص به عنوان خاستگاه اسب سواری شناخته می شود. خاک حاصلخیز و منابع آب فراوان شهر تیارت باعث شد تا در سال ۱۸۷۷ اصطبل شاوشاوه توسط فرانسویان تأسیس شود.
 این شهر بهشت اسب های اصیل است
 
این شهر بهشت اسب های اصیل است  اختصاصی «تابناک باتو»؛ تیارت شهری در استان تیارت الجزایر است. در زمان های گذشته و در زبان بربرها به آن تیهَرت (شیر ماده) می گفتند. این شهر نام های دیگری هم دارد از جمله تاهرت، تأقدمت، تاغزوت، تنقارتیا و ... .

بنا بر این گزارش، تیارت در شمال غربی الجزایر و در مکانی موسوم به پایتخت ارتفاعات غرب واقع شده است. عاشقان اسب این منطقه را بهشت اسب های اصیل می نامند. در حاشیه این شهر اصطبل معروف «شاوشاوة» و در ۲۹۰ کیلومتری شمال غربی الجزایر قرار دارد. عبدالرحمن بن خلدون پیشگام علم جامعه شناسی بخشی از کتاب «المقدمه» را که درباره فلسفه تاریخ است در غاری در روستای باستانی بنی سلامه واقع در این منطقه نگاشته است. در گذشته به این منطقه پایتخت «رستمیان» گفته می شد.

در تیارت دیوارنوشته هایی باستانی به قدمت اهرام مصر وجود دارد با این تفاوت که کمتر کسی تاکنون به این منطقه آن طور که شایسته است توجه و رسیدگی کرده است.

مردم تیارت افرادی پایبند به آیین و آداب و رسوم هستند. این موضوع بیش از هر چیز در لباس های مردم منطقه نمود پیدا می کند‌. اهالی شهر تیارت به خصوص کهنسالان و سالخوردگان لباس سنتی و محلی که شامل القشابیه، عمامه و شلوار عربی است را به تن می کنند.

منطقه تیارت به طور مشخص به عنوان خاستگاه اسب سواری شناخته می شود. خاک حاصلخیز و منابع آب فراوان شهر تیارت باعث شد تا در سال ۱۸۷۷ اصطبل شاوشاوه توسط فرانسویان تأسیس شود. از زمان تأسیس این اصطبل تاکنون کارکنان آن تمام تلاش خود را برای تکثیر انواع نژادهای اسب و محافظت آنها از انقراض به کار بسته اند.

اصطبل «شاوشاوة» ارزش تاریخی بزرگ و مهمی برای مردم الجزایر دارد تا جایی که مقامات کشور الجزایر در سال ۱۹۹۵ میلادی نام آن را در فهرست آثار تاریخی این کشور قرار دادند. این اصطبل در زمان اشغال الجزایر توسط فرانسوی ها (1830 – 1962)، و به دستور آنها ساخته شد تا محلی برای نگهداری اسب ها باشد.

بنا بر آنچه نقل میشود اصطبل شاوشاوة تاکنون نقش مهم و قابل توجهی در مراقبت و نگهداری از اسب های اصیل عربی و اسب بربر که بومی افریقای شمالی بوده و سریع و قوی و نجیب است داشته است.

این اصطبل ۲۸۸ اسب دارد، که ۱۷۴ اسب عربی اصیل و ۶۸ اسب دیگر بربر هستند. سالانه ۵۵ اسب در این اصطبل به دنیا می آیند.

اسب های مذکور نتیجه جفت گیری اسب ها از نژادهای مختلف هستند. از اسب های مناطق محلی الغازي، سيدي جابر و سفلة گرفته تا اسب هایی از روسیه، فرانسه و بولونیا. این اصطبل مرکز ویژه و کمیابی دارد که در آنجا روی اسب ها واکسیناسیون ژنتیکی انجام می شود.

شاوشاوه ۸۷۶ هکتار وسعت دارد و در اطراف آن دریاچه ای شگفت انگیز به چشم می خورد. این منطقه همچنین به آب و هوای پاک و گیاهان درمانی معروف است.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار