بازی سگ ها در روابط تنهایی/ فرهنگ غرب در بستر ایرانیان
کد خبر: ۶۰۴۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 January 08    -    ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
همه ما کسانی را دیده ایم و یا می شناسیم که حاضرند درهیچ زمینه ای ازفرهنگ غرب غافل نمانند و زندگی خود را با آخرین تحولات آن سوی مرز مدرنیزه کنند از این رو امروزه شاهد روندهایی در ایران هستیم که ابتدا در کشورهای غربی به وقوع پیوسته اند.

 

یکی از پدیده هایی که  بیش از پیش در حال خودنمایی است بحث نگهداری از حیوانات خانگی است؛ از تعداد روبه افزایش زنان و مردانی که با حیوان های خود قدم در معابر عمومی می زنند و خیابان های شهررا به تصاحب خود در اورده اند  تا گسترش مراکز فروش این حیوانات...

 

 حیوانات خانگی 

مهم‌ترین کارکرد آن شاید همان چیزی باشد که جامعه‌شناسان به آن تمایز می‌گویند تمایز، ناظر به تلاش و تکاپویی است که قشرها و طبقات مختلف اجتماعی، از طریق نوع مصرف خود برای متمایز کردن خود از دیگر قشرها انجام می‌دهند. از این جهت می‌توان خرید و نگهداری حیوانات خانگی را تمهیدی برای  تشخص و تمایز بخشیدن به خود نسبت به دیگران دانست.

 

 سیر فزاینده روی آوردن به حیوانات خانگی در خانواده های ایرانی

 

در این زمینه دکتر مجتبی روشن پور جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با سفیر افلاک گفت: امروزه نگهداری حیوانات خانگی و وابستگی به آنها در میان گروهی از جوانان و بزرگسالان درهر رده شغلی و اجتماعی به خصوص در کلان شهرها مد شده است تا جایی که هر یک تلاش می کنند با ابتکاری تازه از دیگری پیشی گیرند.

 

روشن پور تصریح کرد: امروزه چشم و هم چشمی در بسیاری از موارد وارد زندگی مردم ایران شده است و متاسفانه هر روز هم شاهد افزایش آن هستیم، حال این رقابت به خرید و نگهداری از حیوانات خانگی رسیده است.

 

وی ادامه داد: برخی ازافراد با خریدن حیوانات خانگی از قبیل سگ و گربه احساس می کند که از پرستیژ یا همان کلاس اجتماعی بالا برخوردار شده اند و برخی برای پر کردن خلاء ها و تنهایی، برخی به دلیل تقلید از زندگی غربی که از طریق شبکه‌های مختلف ترویج می‌شود و برخی دیگر نیزبه دلیل جلب توجه جنس مخالف مبادرت به نگهداری از حیوانات خانگی می کنند.

 

وی ادامه داد: سیر فزاینده روی آوردن به حیوانات خانگی در خانواده های ایرانی، همزمان و موازی با پروسه کاهش تعداد فرزند مشهود است چرا که حیوان خانگی، یک فرزند بی‌دردسرتر و کم‌هزینه‌تر است و مردم هر چه ازدواج‌ گریزتر و فرزند هراس‌تر می‌شوند، به همان اندازه حیوان دوست‌تر می شوند!

 حیوانات خانگی

 روشن پوربا بیان اینکه امروزه روابط اجتماعی افراد به شدت افت کرده است اضهار کرد: برخی افراد ترجیح می دهند در منزل خود با ابراز محبت و توجه به حیوان خانگی به ارضای نیاز خود بپردازند و این در حالی است که این افراد باید بتوانند با تقویت روابط بین فردی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

عامل موثردر بروز چنین رفتارهایی، ریشه در روزمرگی و زندگی یکنواخت جوانان دارد که به واقع با اتکای به چنین شیوه هایی قصد دارند هیجان را در زندگی خویش جاری و ساری سازند وبعد از مدتی وابستگی های روحی و عاطفی به این حیوانات به موضوعی بغرنج تبدیل می شود که در صورت از دست دادن آن حیوان، صدمات و آسیب های روحی و عاطفی فراوانی به فرد تحمیل می شود.

 

 حیوانات خانگی

این جامعه شناس ابراز کرد: تحکیم و تقویت تعاملاتِ میان اعضای خانواده، شناسایی استعدادهای جوانان و تلاش برای بارور سازی آن ها، تعریف و طراحی تفریحات سالم و غنی سازی اوقات فراغت به طُرُق هدفمند از جمله راهکارهایی است که در پیشگیری از گرایش به چنین رفتارهایی تاثیر گذار خواهد بود.

 

 نگهداری حیوان خانگی از  عوامل استرس زا است

 

دکتر نصیر کوشکی روانشناس بالینی با بیان این که یکی از توانایی های انسان که ضامن موفقیت وی در جامعه، هوش هیجانی است، به سفیر افلاک گفت: هوش هیجانی عبارت است از درک احساسات خود و دیگران وتعامل بین انسان ها متناسب باشخصیت آن ها واین مقوله صرفا اکتسابی بوده و یاد گرفته می شود و هرچه روابط و تعاملات انسان ها بیشتر گردد هوش هیجانی آن ها بیشتر می شود؛ ضمن این که نگهداری ازحیوان باعث می شود تعاملات انسانی کم شده و هوش هیجانی را در جهت منفی تحت تاثیر قراردهد.

 

وی افزود: انسان در ناخوداگاه خود میل به محبت کردن به دیگران دارد و اگر این مورد با محبت کردن به دیگران ارضا نشود معمولاً انسان کمی پرخاشگر و تاحدود زیادی بی عاطفه و یا کم عاطفه می شود. حال وقتی فرد محبت رابه یک حیوان ابراز می دارد وآن را در خانه _تیمار_ می کند از عاطفه اش به انسان ها کم می شود و این مورد تاثیر منفی در روابط انسانی و خانوادگی و روابط همسالان می گذارد بطوری که روابط انسان ها بخصوص دردوره جوانی و نوجوانی سرد و بی روح می گردد.

 

حیوانات خانگی 

کوشکی یکی از عوامل استرس زا در انسان را نگهداری حیوان خانگی دانست و افزود:  معمولاً انسان ها درجمع و در حضور دیگران دارای اضطراب اجتماعی هستند و هرچه روابط آن ها باهم بیشتر گردد این مقوله کمتر می شود. حال نگهداری از حیوانات باعث تاثیر منفی دراین حیطه می گردد و حیوان جای تعامل انسانی را تا حدودی پرکرده و فرد را در حیطه استرس حضور در جمع قرا می دهد.

 

این روانشناس تصریح کرد: از دست دادن و مرگ حیوان خانگی گاهی با عوارض شدید روحی برای صاحب آن همراه می شود به گونه ای که به هیچ عنوان تحمل و ظرفیت پذیرش مرگ حیوان اش را ندارد و به دنبال بروز چنین مشکلاتی با عوارض و پیامدهای ناخوشایند روحی و روانی که گاهی غیر قابل جبران هستند و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند روبه رو شود.

 حیوانات خانگی

درضمن احتمال انتقال بیماری های گوناگون از دیگر مخاطراتی است که سلامت این گروه از جوانان و حتی خانواده و اطرافیان آنها را تهدید می کند و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند سر آغاز دردسرهای فروانی شود.

 

کوشکی با بیان این که متاسفانه دربعضی مواقع  نگهداری حیوان نشان از بیماری دراختلالات هویت جنسی به  نام  زوفیلا به معنی  گرایش  جنسی  به  حیوانات  در انسان‌ها است، افزود در اصل این افراد به بیماری  جنسی شدید مبتلا  هستند  که  با حیوانات رفتار جنسی  برقرار می کنند و از این  طریق  به امیال  جنسی  خود پاسخ می دهند، این  نوع بیماری در گذشته بین روستاییان و چوپانان و جود داشته اما هم اکنون در بعضی از  افراد  به اصطلاح حیوان باز هم  می‌توان این بیماری  جنسی را دید.

 

 استقبال از خرید سگ در حال افزایش است

 

یکی از فروشندگان حیوانات در خصوص  تغییر سلیقه  افراد در  نگهداری  حیوانات  خانگی به سفیر افلاک گفت: هر چیز  جدیدی که وارد  بازار می شود  به نسبت  مشتری خودش را  دارد  و مردم  در نگهداری از حیوانات جدید استقبال می کنند.

 

وی افزود: بیشترین نوع  حیوانات خانگی که امروزه از سوی  مردم در خواست می شود سگ ها هستند و به دلیل استقبال بالا از این حیوان مراکز فروش آن نیز در حال افزایش است.

 

فروشنده ادامه داد: اکثر خریداران از قشر جوانان و به خصوص دختران هستند و انگیزه خود  از خرید این حیوان را داشتن پرستیژ اجتماعی، جلب توجه جنس مخالف، چشم و هم چشمی در بین دوستان و گاهی به دلیل انگیزه های جنسی بیان می کنند.

 

وی تبلیغ فروش در فضای مجازی را در استقبال از خرید این حیوان موثر خواند و گفت: البته افراد و شرکت های سودجو هم بیکار نبوده و آتش بیار معرکه هستند تا از این بازار جو زدگی پولی به جیب بزنند که در این خصوص می توان از ایجاد دوره های تخصصی آموزش سگ تا ایجاد آرایشگاه و کلوپ های ویژه برای سگ ها اشاره کرد.

 

این فروشنده در خصوص قیمت فروش این حیوانات گفت: قیمت این حیوان با توجه به نژادشان از یک میلیون تومان به بالاست و در برخی از این نژادها قیمت به ده ها میلیون تومان نیز می رسد.

 

 فرزندم دچار جنون روحی – جسمی شده است

 

یکی از والدینی که ضربه شدیدی از این موضوع به جوانشان وارد شده بود نیز در گفتگو با سفیر افلاک گفت: فرزندم به دلیل چشم و هم چشمی با دوستانش اصرار بر خرید سگ داشت و متاسفانه به دلیل اینکه در دوره بلوغ جوانی قرارداشت ما در این مورد کوتاه آمدیم و اجازه خرید را به فرزندمان دادیم.

وی ادامه داد: با ورود این حیوان به خانه فرزندمان دیگر آن رابطه دوستی با خواهر و برادرش را نداشت و اکثر اوقات خود را با سگ می گذراند و روز به روز از ما فاصله می گرفت.

 

این پدر که از هزینه بالای نگهداری و خوراک سگ به ستوه آمده بود ادامه داد: بیش از نیمی از درآمد ما صرف هزینه های این حیوان می شد و از نظر اقتصادی فشار زیادی را متحمل می شدیم.

 

وی افزود: فرزندم به حیوان وابستگی روحی شدیدی پیدا کرده بود و حتی یک لحظه حاضر به جدایی از این حیوان نمی شد و به تبع در بسیاری از مناسبت های خانوادگی شرکت نمی کرد.

 

حیوانات خانگی 

وی ادامه داد: متاسفانه با مرور زمان متوجه شدیم فرزنمان وابستگی جنسی نیز به این حیوان پیدا کرده است و دیگر به هیچ عنوان حاضر نیست که از این حیوان دست بکشد.

 

این پدر که از شدت ناراحتی بغض خود را فرو می برد گفت: به هر زحمتی که می شد فرزندم را که دیگر دچار جنون روحی – جسمی شده بود به مرکز روانشناسی بردم و او هم اکنون تحت درمان و بازپروری قرار دارد.

 

این پدر که ضربه بزرگی در زمینه نگهداری از حیوانات خانگی خورده بود ادامه داد: خواهشی که از سایر والدین دارم این است که تسلیم خواسته های نامعقول فرزندان نشوند و قبل از هر اقدامی تبعات آن را درنظر بگیرند چرا که ممکن است نظیر ما متحمل ضربه جبران ناپذیری شوند.

 

 به گزرش سفیر افلاک، اخیراً این فرهنگ نامناسب غربی همانند بسیاری از استان های کشور در برخی از شهرهای لرستان نیز مشاهده شده است به گونه ای که برخی جوانان اوقات خود را با سگ های خانگی سپری می کنند.

 

با توجه به حساسیت موضوع انتظار می رود علاوه بر برنامه ریزی در سطح کلان برای جلوگیری از ترویج این بدعت نا متعارف، مسئولان استان نیز چاره اندیشی مناسب و اجرایی را در این راستا داشته باشند تا بیش از این فرهنگ غنی لرستان به این شکل رو به انزوال نرود.

 
فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
1
ربطی به غرب و غربزدگی نداره دوست عزیز
هرکسی به سگ در تماس بوده میدونه یکی از بهترین و با معرفت ترین موجودات جهانه حتی بهتر از خیلی از آدمها و برای همین خرید و نگهداریش زیاد شده نه چیز دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار