10 راه برای آرام کردن کودک بدخلق
کد خبر: ۶۰۰۸۶
تاریخ انتشار: 2017 January 04    -    ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
هنگامی که کودک اوقات تلخی می کند، کنترل خود را از دست داده است و بیش از حد دچار غلیان احساسات شده است. قسمتی از مغز او که مختص تصمیم گیری و قضاوت است برجسته می شود. به دلیل اینکه بخش استدلال مغز او فعال نیست.
10 راه برای آرام کردن کودک بدخلق 
 
10 راه برای آرام کردن کودک بدخلق   اوقات تلخی در کودکان خیلی آزاردهنده است، ولی یکی از واقعیت های دوران کودکی است. کودکان جوان، به آن دسته از کودکانی گفته می شود که بین 1 تا 4 سال دارند و هنوز توانایی مقابله و رویایی با مسائل را به خوبی کسب نکرده اند.

شروع هر کج خلقی نتیجه یک مسئله ساده است: دست نیافتن به خواسته خود. برای کودکان بین 1 تا 2 سال، اوقات تلخی می تواند بر اثر برآورده نشدن یک نیاز مثل شیر بیشتر، عوض کردن پوشک یا اسباب بازی باشد، اما مهارت های زبانی برای بیان آن را ندارند. کودک از اینکه ببیند شما به درخواست های او واکنشی نشان نمی دهید نا امید می شود. برای نوپایانی که کمی بزرگتر شده اند، کج خلقی بیشتر شبیه به قدرتی برای مبارزه است. زمانی که کودک 3 یا 4 سال دارد، مستقل تر شده است. آن ها کاملاً از نیازها و خواسته هایشان آگاهند، و اگر با آنها مخالفت کنید اوقات تلخی آن ها بیشتر خواهد شد.

 چطور می خواهید از بروز این بدخلقی ها جلوگیری کنید؟ در ادامه 10 راه حل برای این مشکل ارائه شده است:

 1. او را نادیده بگیرید
 
هنگامی که کودک شما اوقات تلخی می کند، کنترل خود را از دست داده است و بیش از حد دچار غلیان احساسات شده است. قسمتی از مغز او که مختص تصمیم گیری و قضاوت است برجسته می شود. به دلیل اینکه بخش استدلال مغز او فعال نیست، در این مرحله استدلال موثر نخواهد بود. این شرایط مانند موقعیتی است که کسی در حال غرق شدن می باشد و شما در آن لحظه نمی توانید به او شنا کردن را بیاموزید. در این شرایط، برای بهتر کردن اوضاع کاری از دست شما ساخته نیست. در حقیقت هر تلاشی در این زمینه فقط شرایط را بدتر می کند. بعد از اینکه آرام شد، شما می توانید با او صحبت کنید.

 2. به کودک خود کمی مهلت بدهید
 
گاهی اوقات بچه ها فقط می خواهند خشم و عصبانیت خود را تخلیه کنند، پس به آن ها اجازه این کار را بدهید (فقط اطمینان حاصل کنید که در حین بروز خشم به خودشان آسیبی نمیرسانند). این کار به کودکان کمک می کند بدون درگیر شدن با شما، یاد بگیرند که چطور خشم و عصبانیتشان را به روشی غیر مخرب بروز دهند، همچنین قادر خواهند بود احساساتشان را نشان دهند، خود را جمع و جور کرده و کنترل دوباره خود را به دست بگیرند.

 3. حواس او را پرت کنید
 
کودک خود را به کار دیگری که به آن علاقه دارد سرگرم کنید ، تا اوقات تلخی چند لحظه پیش را فراموش کند. در کیف خود همیشه انواع وسایل حواس پرتی شامل اسباب بازی، کتاب یا خوراکی را قرار دهید تا در هنگام اوقات تلخی و بهانه گیری بتوانید حواس او را پرت کنید. هنگامی که کودکتان بدخلقی می کند، در هر لحظه موضوع جدیدی برای بهانه گیری پیدا می کند و حالش بدتر می شود، مگر اینکه بتوان توجه او را به موضوع دیگری جلب کرد. پرت کردن حواس کودک اگر در زمان مناسبی اتفاق بیفتد، می تواند قبل از شروع اوقات تلخی و بهانه گیری آن را دفع کند.

اگر هنگام وارد شدن به سوپر مارکت کودک شما دوست دارد تا انتهای سوپر مارکت برود و دنبال خوراکی مورد علاقه اش بگردد و بهانه بگیرد که چرا آن را برایش نمیخرید، سعی کنید حواس او را پرت و از او بخواهید که در انتخاب نوع و طعم بستنی کمکتان کند یا توجه او را به بخش دیگری از خوراکی ها جلب کنید.


ظرفیت توجه کودکان محدود است. به این معنی که خیلی راحت ذهن آنها از روی موضوعات منحرف می شود. سعی کنید خیلی سریع توجه آن ها به موضوعات دیگر جلب کنید و جلوب بدخلقی آن ها را بگیرید.

10 راه برای آرام کردن کودک بدخلق
 
اوقات تلخی در کودکان می تواند بر اثر برآورده نشدن یک نیاز کودک باشد

 
 4. دلیل بهانه جویی های کودک را پیدا کنید
 
این ترفند برای بدخلقی های کودکان زیر 2/5 سال جوابگو است. کودکان در این سن معمولاً دامنه لغات محدودی شامل 50 لغت دارند و در هر زمان نمیتوانند بیشتر از 2 کلمه را بایکدیگر به کار ببرند. بنابراین ارتباطات آن ها محدودتر است. زمانی که شما پیام آن ها را به درستی دریافت نمی کنید یا منظور آن ها را متوجه نمی شوید آنها عصبانی و ناامید می شوند.

از زبان اشاره استفاده کنید. به کودک خود آموزش دهید که از نشانه هایی برای چند کلمه کلیدی استفاده کند. برای مثال غذا یا شیر بیشتر، یا خستگی، و آن گاه می بینید که چه معجزه ای اتفاق میفتند.

روش دیگر همدردی کردن با کودک است. این کار از شدت بدخلقی های او کم می کند، بعد از آن می توانید به دنبال دلیل این بهانه گیری های او باشید. کودکان همیشه نمی توانند از نشانه ها برای بیان خواسته هایشان کمک بگیرند، باید از آنها بخواهید خواسته هایشان را نشان دهند، ممکن است همیشه واضح نباشد اما با کمی تمرین و زمان بهتر می توانید با او ارتباط برقرار کنید. برای مثال وقتی او به برادر بزرگترش اشاره می کند، به این معنی است که چیزی را از او گرفته و به او نمی دهد، پس از برادرش بخواهید که چیزی را که می خواهد به او برگرداند.


ممکن است این آخرین کاری باشید که بخواهید کودک عصبانی و بهانه گیرتان را بغل کنید، ولی اینکار واقعاً به آرام تر شدن او کمک می کند. او را گرم و محکم در آغوش بگیرید و در آن لحظه کلمه ای با او صحبت نکنید، زیرا با این کار وارد یک بحث بیهوده با او می شوید. در آغوش گرفتن به بچه ها حس امنیت می دهد و آن ها متوجه می شوند که برای شما مهم هستند و حتی اگر با نظر آن ها مخالف هستید به آن ها اهمیت می دهید. گاهی اوقات بچه ها فقط به دنبال مکانی برای ابراز احساسات خود هستند.

 6. به او پیشنهاد غذا یا خوراکی بدهید
 
خسته بودن یا گرسنه بودن 2 دلیل عمده برای اوقات تلخی کودکان محسوب می شوند. بیشترین بدخلقی کودکان در زمان هایی نزدیک به نهار یا خواب یا در اوایل بعداز ظهر اتفاق میفتد. این موضوع اتفاقی نیست. به کودک خود غذا و سبزیجات بدهید و تشنگی او را با آب برطرف کنید، او را در رختخواب بگذارید و یا به او اجازه بدهید تا کمی تلویزیون تماشا کند. به این فکر کنید که خود شما هم هنگامی که گرسنه یا خسته باشید کمی بدخلق می شوید.

 7. برای رفتار خوب او را تشویق کنید
 
بعضی از شرایط برای کودکان خسته کننده است، مثلاً انتظار طولانی برای آوردن غذا در رستوران. هنگامی که در راه رفتن به رستوران هستید از او بخواهید که در صورتی که در رستوران خوب غذا بخورد و مودبانه رفتار کند، هنگام برگشتن به خانه به او اجازه می دهید که برنامه مورد علاقه اش را تماشا کند. در هر زمان که احساس کردید رفتارش رو به تغییر است، موضوع را به او یادآوری کنید.

10 راه برای آرام کردن کودک بدخلق 

هنگام اوقات تلخی کودک باید خونسردی خود را حفظ کنید


 8. به آرامی با او صحبت کنید
 
این یک مسئله مهم است. متخصصان می گویند که به هنگام اوقات تلخی کودک باید خونسردی خود را حفظ کنید، در غیر این صورت وارد یک جنگ قدرت می شوید و همه چیز بدتر می شود. به علاوه بخشی از دلیلی که کودکان اوقات تلخی می کنند برای جلب توجه است. برای آن ها مهم نیست که این توجهی که می گیرند مثبت است یا منفی. تنها چیزی که برای آن ها اهمیت دارد تمام توجه شماست.

به آرامی صحبت کردن با کودک به او نشان می دهد که شما به او اجازه نمی دهید که او با رفتارش شما را تحت تأثیر قرار دهد. هم چنین این کار به حفظ آرامش شما نیز کمک می کند.

 9. با لبخند واکنش نشان دهید
 
هنگامی که کودک شما در بیرون از خانه و جلوی افراد دیگری شروع به اوقات تلخی می کند، سعی کنید همیشه لبخندی روی لب های خود داشته باشید و عصبانیت خود را بروز ندهید، زیرا در این صورت او مطمئن می شود که توانسته است روی شما تأثیر بگذارد. آرامش و لبخند شما او را نیز آرام می کند. حتی اگر هیچ کاری برای متوقف کردن بدخلقی های او انجام ندهید و فقط سعی کنید خونسرد باشید و لبخند بزنید و نشان دهید که همه جیز را تحت کنترل دارید، یک مادر یا پدر نمونه خواهید بود.

 10. محیط را ترک کنید
 
کودک خود را از محیطی که او  را خسته و عصبانی کرده است دور کنید. این یک استراتژی خوب برای زمانی است که در بیرون از خانه هستید. هنگامی که کودک شما برای خریدن یک اسباب بازی یا شکلات اصرار می کند و بهانه می گیرد، دست او را بگیرید و او را به قسمت دیگری از فروشگاه یا بیرون از فروشگاه ببرید و او را آرام کنید. تغییر مکان می تواند در تغییر رفتار او بسیار تأثیرگذار باشد.
 
ني ني سايت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار