یافته‌های علمی جالب در سال 2016 +عكس
کد خبر: ۶۰۰۸۱
تاریخ انتشار: 2017 January 04    -    ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
برخی از یافته‌های علمی در سال 2016 ثابت کرد مسائل علمی می‌توانند بسیار عجیب‌وغریب باشند. امسال یافته‌های علمی‌ای به ارمغان آمد که نتایج عجیب، تفکر برانگیز و گاهی خنده‌دار داشتند.

1. جذام در سنجاب‌های قرمز

یک بیماری قرون‌وسطایی در سنجاب‌ها؟ بله. محققان فهمیدند که تمامی 25 سنجاب جمع‌آوری‌شده از جزیره "برون سی" در انگلستان، به باکتری "مایکوباکتریوم لپره" آلوده هستند. این باکتری قدیمی‌ترین پاتوژن مرتبط با جذام است و مسئول شیوع این بیماری در اروپا در قرون‌وسطی بوده است. خبر خوب این است که احتمال ابتلای انسان به این بیماری از سنجاب قرمز بسیار کم است.

یافته‌های علمی جالب در سال 2016
 


2. داروی آرتروز مؤثر در جلوگیری از ریزش مو

در ماه نوامبر، محققان گزارش کردند که دو بیمار (یک زن و یک مرد) پس از مصرف داروی درمان آرتروز، موهایشان شروع به رشد مجدد کرد. این بیمارها به بیماری‌ای به نام "آلوپسیا یونیورسالیس" مبتلا بودند که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و سبب از بین رفتن موها در تمام سطح بدن می‌شود. اما پس از استفاده از داروی آرتروز، موهای سر، ابرو و زیر بغلشان مجدداً رشد کرد.

یافته‌های علمی جالب در سال 2016
 


3. ارتباط پاهای دراز و خطر ابتلا به سرطان روده

مطالعه‌ای انجام‌شده در ماه آوریل به این نتیجه رسید که مردهای دارای پاهای بلند در مقایسه با افرادی که پاهای کوتاه دارند، 42 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.

محققان گروهی بیش از 14500 مرد و زن با قدهای متفاوت را موردمطالعه قراردادند. بررسی شد که چند نفر از آن‌ها در طی یک دوره بیست‌ساله به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند. مردان دارای پاهای بلند (به‌طور متوسط 90 سانتی‌متر) 91 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بودند. در زنان، تفاوت آماری قابل‌توجهی مرتبط با طول پاها وجود نداشت.

یافته‌های علمی جالب در سال 2016
 


4. ایست قلبی در مناطق مرتفع کشنده‌تر است

زندگی در پنت هوس حملات قلبی را مرگبارتر می‌کند: بر اساس مطالعه‌ای که در ماه ژانویه منتشر شد، افرادی که در طبقه‌های وسط یا فوقانی ساختمان‌های بلند دچار حمله قلبی می‌شوند، شانس کمتری برای زنده ماندن دارند. در طول مطالعه‌ای پنج‌ساله در کانادا، 4.2 درصد بیمارانی که در طبقات سوم به پایین دچار حمله قلبی شدند، از مرگ نجات یافتند. درحالی‌که تنها 2.6 درصد افراد در طبقات سوم به بالا زنده ماندند. همچنین، کمتر از یک درصد افرادی که در طبقات بالاتر از 16 زندگی می‌کردند، از حمله قلبی نجات پیدا کردند. محققان علت این امر را تأخیر دررسیدن نیروهای امداد به این بیماران اعلام کردند.

یافته‌های علمی جالب در سال 2016



5. ارتباط تومور مغزی و میزان تحصیلات

آیا تحصیلات عالی سبب ایجاد تومور مغزی می‌شود؟ معمولاً نه؛ اما مطالعه‌ای جدید در سوئد نشان داد که افراد دارای سطح تحصیلات بالا ممکن است بیشتر از سایرین به انواع خاصی از تومورهای مغزی مبتلا شوند. محققان فهمیدند زنانی که حداقل سه سال در دانشگاه تحصیل کردند، 23 درصد بیشتر از زنانی که به دانشگاه نرفتند، گرفتار تومورهای سرطانی مغز شدند. این میزان در مردها 19 درصد بود.

یافته‌های علمی جالب در سال 2016
 


6. تأثیر ژن بر اولین تجربه جنسی

بر اساس مطالعه‌ای صورت گرفته بر روی بیش از 125 هزار نفر در انگلستان، ژنتیک بر اولین تجربه جنسی شما تأثیر دارد. محققان مرکز Felix Day می‌گویند: "بااینکه در این زمینه عوامل اجتماعی تأثیر زیادی دارند، اما امیدواریم عوامل بیولوژیکی مؤثر در این تجربه را پیدا کنیم." محققان 38 ژنی که در زمان بلوغ، تمایل به ریسک‌پذیری و سطح تحریک‌پذیری تأثیر دارند را بررسی کردند.
 
یافته‌های علمی جالب در سال 2016
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار