تاثیر تغییر شرایط جوی بر سلامتی
کد خبر: ۶۰۰۳۰
تاریخ انتشار: 2017 January 03    -    ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
زمانی که افراد از شرایط آب و هوایی اطلاع داشته باشند، به راحتی می توانند تاثیرات آن را بر روی سلامت خود ارزیابی نمایند. یونانی ها ۲۴۰۰ سال پیش تأثیر بادهای سرد و گرم بر ایجاد درد و بیماری را بررسی کرده بودند.
 
 
تاثیر تغییر شرایط جوی بر سلامتی  به گزارش «تابناک باتو»؛ هیچ یک از شرایطی که در این مقاله در مورد آن توضیح داده شده است به VHL ارتباط پیدا نمی کند. با وجود این، باز هم امکان دارد افرادی کـه دچار VHL هستند برخی از علائمی را که ما در این مـقالـه به آن اشاره میکنیم را درمراحل مختلف بیماری خود تجربه نمایـند. ایـن شرایط معـمولاً بـر اثر افـزایش فشار در مـغـز و ستون مهره ها بوجود می آید. همچـنین زخـم هـای باقی مانده از جراحی های پیشین نیز می توانند به بدتر شدن این شرایط دامن بزنند. اما در عین حال رایط نامساعد جوی نیز می تواند وضعیت بیمار را وخیم تر کند. به هر حال، بهتر است که در صورت مشاهده هر گونه علائم نادر سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

زمانی که افراد از شرایط آب و هوایی اطلاع داشته باشند، به راحتی می توانند تاثیرات آن را بر روی سلامت خود ارزیابی نمایند. یونانی ها ۲۴۰۰ سال پیش تأثیر بادهای سرد و گرم بر ایجاد درد و بیماری را بررسی کرده بودند. در جنگ جهانی پزشکان گزارش داده بودند که در هنگام تغییر شرایط جوی سربازانی که یکی از اعضای بدن خود را از دست داده بودند، احساس درد بیشتری را گزارش می کردند.

در عصر حاضر نیز تحقیقات و بررسی های دانشمندان بر روی شرایط جوی همچنان ادامه دارد. پزشکان معتقدند که تغییرات آب و هوایی در ایجاد بیماری به ویژه بیماری های مزمن مانند میگرن و رماتیسم نفش مهمی را ایفا می کند.

در حالی که تعداد بسیار زیادی از افراد همچنان ارتباط تنگاتنگی را میان تغییرات آب و هوایی و ایجاد بیماری های مزمن احساس می کنند، اما پزشکان بر اساس پژوهش هایی که انجام داده اند اثبات کرده اند که نمی توان نتیجه گرفت که همیشه میان یک نوع بیماری مزمن و آب و هوا ارتباط وجود دارد. برخی از متخصصان معتقدند که احساس چنین بیماری هایی فقط بر اثر تفکرات ذهنی اینگونه افراد بوجود می آید. بیماران معمولاً معتقدند که در روزهای بارانی شرایط آنها بدتر می شود، اما این احساس فقط به این دلیل بوجود می آید که هوا ابری و گرفته است؛ اما برخی از بیماران بر روی این امر پافشاری دارند که درد آنها جدی است و ربطی به تخیل و تفکر آنها ندارد. در مجموع میتوان گفت تمام افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن می باشند، معمولاً از تغییرات آب و هوایی رنج می برند. البته دردهای مربوط به آب و هوا در تمام افراد به یک میزان بروز نکرده و بستگی به شرایط فیزیکی بیماران دارد.

برای آن دسته از افرادی که نسبت به آب و هوا حساس هستند، تغییر در شرایط جوی به احتمال زیاد باعث ایجاد شرایط نامساعد فیزیکی در آنها می شود. پزشکانی که متخصص امراض مزمن هستند، معتقدند که  افرادیکه دارای بیماری های مزمن هستند، باید یک یادداشتی از تغییرات آب و هوایی تهیه کرده و ارتباط تنگاتنگی میان این تغییرات و افزایش یا کاهش شدت بیماری خود پیدا کنند.

به طور کلی می توان اظهار داشت که شرایط آب و هوایی زیر می توانند بر روی درد و ناراحتی تاثیر بگذارند.
 
تاثیر تغییر شرایط جوی بر سلامتی 

فشار هوا


معمولاً در این شرایط باید منتظر آب و هوای طوفانی باشیم. معمولاً بیمارن گزارش میدهند که در یک چنین آب و هوایی میزان درد و ناراحتی های بیماران افزایش پیدا می کنند. افزایش فشار می تواند حتی بر روی افراد سالم نیز تاثیر بگذارد.

رطوبت


رطوبت معمولاً به میزان آب تبخیر شده در هوا اطلاق می شود. معمولاً مقیاس سنجش را میزان "رطوبت خالص” در نظر می گیرند. افزایش میزان رطوبت به ویژه در فصل های گرم مانند تابستان می تواند میزان درد و ناراحتی های مزمن را به شدت افزایش دهد. پژوهشگران همچنین در طی تحقیقاتی به این نتیجه دست پیدا کردند که ارتباطی میان آب و هوای سرد و خشک و افزایش سردردهای میگرنی وجود دارد.

بارش


بارش هم شامل باریدن باران می شود، هم برف و تگرگ و به طور کلی می توان گفت هر زمان که قطره های آب از آسمان بر روی زمین بریزند، بارش انجام گرفته است. این گونه شرایط نیز میتواند بر روی افزایش درد و ناراحتی های بیماران تأثیرگذار واقع شود. در شرایط جوی توفانی، میزان فشار و رطوبت هوا نیز تغییر پیدا میکند و همین امر سبب بروز مشکلاتی برای بیماران می شود. در عین حال باید توجه داشت که برای افرادی که نسبت به هوای گرم حساس هستند، مانند بیمارانی که دارای اختلالاتی نظیر: تصلب بافت ها می باشند، باران می تواند قدری آب و هوا را خنک تر کرده و آرامش را برای این دسته از افراد با خود به همراه داشته باشد.

درجه حرارت

کاهش و افزایش یکباره درجه حرارت می تواند نشان از تغییرات آب و هوایی گسترده داشته باشد. تغییرات شدید در درجه حرارت نه تنها می تواند شرایط آب و هوایی را تغییر دهد بلکه می تواند سبب ایجاد درد و ناراحتی برای بیماران نیز بشود. درجه حرارت پایین بر سردردهای میگرنی، نحوه گردش خون در رگ ها، درد مفاصل و سفت شدگی عظلات نیز تاثیر نامساعدی می گذارد. همچنین آمار و ارقامی که از بیمارستانها گزارش می شود، نشان دهنده این امر است که میزان مراجعین آسمی در روزهای سرد بیش از سایر روزهاست.

باد

باد معمولاً در اثر تغییرات شدید و آب و هوایی بوجود می آید و حاکی از آن است که در ساعات بعدی امکان تغییر در فشار هوا نیز وجود دارد. باد می تواند به راحتی آلودگی و مواد آلرژی زا را با خود تا مسافت های طولانی با خود حمل کند. این امر سبب می شود که افراد بر اثر قرار گرفتن در معرض آن دچار بیماری های تنفسی از جمله آسم شوند.

در نهایت باید اظهار داشت که آب و هوا و شرایط جوی می تواند بر روی سلامت انسان ها تاثیر بگذارد. در مورد برخی از بیماری های مزمن مانند سردردهای میگرنی، آب و هوا می تواند منجر به ایجاد حوادث ضمنی ناگواری نیز برای بیمار بشود. در سایر شرایط نیز تغییر شرایط آب و هوا می تواند دردهای موجود را بدتر کرده و یا به طور کلی سبب بروز دردهای جدیدی شود.
مردمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار