طرز تهیه آش دانه گندم
کد خبر: ۵۹۸۹۰
تاریخ انتشار: 2017 January 03    -    ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
در این مطلب نحوه درست کردن آش گندم را برای شما عزیزان آماده کرده ایم امیدواریم در این روزهای سرد زمستانی این آش را درست کنید و با اشتها در کنار خانواده میل نمایید. گندم را از 48 ساعت قبل، در ظرفي حاوي مقداري آب خيس کنيد تا نوک جوانه ها بيرون بزند.
طرز تهیه آش دانه گندم 
 
طرز تهیه آش دانه گندمدر این مطلب نحوه درست کردن آش گندم را برای شما عزیزان آماده کرده ایم امیدواریم در این روزهای سرد زمستانی این آش را درست کنید و با اشتها در کنار خانواده میل نمایید.

مواد لازم:

گندم– ۲۵۰ گرم
پیاز (خلالی خردشده) – 3 عدد
روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن) – به مقدار لازم
نخود  خیسانده شده – 150 گرم
لوبیا قرمز خیسانده شده – 150 گرم
عدس  خیسانده شده – 150 گرم
آب قلم گوساله – 2 لیتر
زردچوبه (پودرشده) – 1 قاشق چای‌خوری
نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده‌شده) – به مقدار لازم
فلفل قرمز (پودرشده) – به مقدار لازم
مرزه (خشک‌شده) – 50 گرم
گوشت چرخ‌کرده (مخلوط گوسفند و گوساله) – 200 گرم
پیاز (رنده و آب‌گرفته‌شده  – 1 عدد

روش تهیه:

1. گندم را از 48 ساعت قبل، در ظرفي حاوي مقداري آب خيس کنيد تا نوک جوانه ها بيرون بزند.

2. پياز خلالي خرد شده را در تابه اي حاوي روغن داغ، روي حرارت ملايم تفت دهيد تا طلايي شود.

3. آب روي نخود و لوبيا قرمز خيس شده را خالي کرده سپس آنها را به همراه نيمي از پياز داغ در قابلمه اي حاوي آب، روي حرارت ملايم بريزيد تا به مدت 3 ساعت بپزد. 2 ساعت پس از شروع پخت نخود و لوبيا قرمز، عدس، گندم و آب قلم گوساله را به آن اضافه کنيد، حرارت را زياد کنيد تا جوش بزند سپس حرارت را کم کنيد تا کاملا بپزند.

4. در 45 دقيقه آخر پخت، زردچوبه را در تابه اي حاوي روغن داغ، روي حرارت ملايم، تفت دهيد و به همراه مقداري نمک و فلفل قرمز به آش بيافزاييد.

5. گوشت را با مقداري نمک ورز دهيد، سپس پياز و فلفل سياه را به آن بيافزاييد و مجدداً ورز دهيد تا کاملاً حالت چسبندگي پيدا کند. کف دست را با مقداري آب مرطوب کنيد و به اندازه هاي کوچک از مخلوط برداريد و در کف دست به شکل کوفته ريزه درآوريد. کوفته ها را در تابه اي حاوي روغن داغ، روي حرارت ملايم سرخ کنيد تا قهوه اي رنگ شوند سپس با کفگير سوراخ دار، کوفته ها را از تابه خارج کنيد و روي حوله کاغذي قرار دهيد تا روغن اضافي آنها گرفته شود. مقداري از کوفته ها را براي تزيين کنار بگذاريد.

6. مرزه را نيز در تابه اي جداگانه حاوي مقداري روغن داغ تفت دهيد سپس آن را همراه کوفته ريزه ها در 30 دقيقه آخر پختِ آش، به قابلمه بيافزاييد تا آش بپزد و کاملاً جا بيافتد. پس از پخت، آش را در ظرف مورد نظر بريزيد و با بقيه کوفته ريزه و پياز داغ تزيين و سرو کنيد.
 
مجله آشپزی مثبت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار