یک گونه جدید قارچ بنام دریاچه ارومیه نامگذاری شد+عكس
کد خبر: ۵۹۸۲۴
تاریخ انتشار: 2017 January 01    -    ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

دریاچه ارومیه، یکی از بزرگترین زیستگاه های حیات وحش کشور است که متاسفانه به علت خشکسالی به شدت متاثر شده است. در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران یک گونه جدید قارچ coelomycete (سلومایست) از دریاچه ارومیه جداسازی و شناسایی کردند که به نام دریاچه ارومیه (چیچست) نامگذاری شده است.

یک گونه جدید قارچ بنام دریاچه ارومیه نامگذاری شد

گونه Neocamarosporium chichastianum  (نئوکاماروسپوریوم چیچستیانوم) یک آسکومایست متعلق به خانواده Pleosporaceae  (پلئوسپوراسه) است و در گروهی از قارچها که در کشور مطالعات کمی روی آنها انجام شده است، قرار دارد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: تلاشهای ما در این مرکز طی نمونه برداری های مختلف از دریاچه فوق شور ارومیه سبب کشف قارچ Neocamarosporium chichastianum شده است که خود تأکیدی بر لزوم نگاه ویژه به این منطقه است.

وی افزود: نظر به این واقعیت که این گروه از قارچ ها در کشور بسیار کم مورد مطالعه قرار گرفته اند و معمولاً در ارتباط با گیاهان شورپسند نیز گزارش شده اند، لذا موضوع بسیار جالب توجهی برای انجام مطالعات گسترده فیزیولوژی میکروبی و اکولوژی مولکولی است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران عنوان کرد: قارچها به دلیل پتانسیل های منحصر به فرد ژنتیکی-متابولیک از توانایی بالایی در تحمل شرایط سخت، مانند شوری، برخوردارند. همچنین سازگاری برخی گیاهان شورپسند با شرایط خشکی، شوری و کم آبی حاکم بر دریاچه های فوق شور شاید مرتبط با همزیستی و یا چنین ارتباطی با قارچ های هالوتولرانت باشد.

فاضلی با تأکید بر مأموریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جمع آوری و نگهداری نمونه های زیستی کشور و معرفی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور عنوان کرد: گونه های بومی قارچی کشف شده از دریاچه ارومیه نشان دهنده نیل مرکز در راستای رسالت های تعریف شده و اکتشاف و ذخیره سازی ذخایر ژنتیکی و زیستی است.

نمونه های این گونه قارچ بومی در بانک میکروارگانیسمها، یکی از کلکسیونهای زیستی چهارگانه مرکز با شماره دسترسی  IBRC-M 30126نگهداری می شوند و قابل ارائه به کلیه محققان و دانشمندان است.

 
مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار