ناگفته های قاچاق لوازم آرایشی
کد خبر: ۵۹۸
تاریخ انتشار: 2015 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد: بعد از پوشاک و لوازم الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی بیشترین پرونده‌های قاچاق را تشکیل می‌دهند.

قاچاق کالا در بخش‌های مختلف، این روزها سوژه و بحث داغ رسانه‌ها است.

سازمان تعزیرات حکومتی در این باره گفته است: لوازم آرایشی و بهداشتی بعد از پوشاک و لوازم الکترونیکی بیشترین پرونده‌های قاچاق را تشکیل و در رتبه سوم کالاهای قاچاق قرار دارد. این در حالی است که در سال 93 نسبت به سال 92، پرونده‌های قاچاق تشکیل شده، 547 درصد افزایش داشته است و بیش از 90 درصد پرونده‌های قاچاق مستقیما در تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود.

عقیده بانوان ایرانی زندگی بدون آرایش هرگز!

در سال 93، حدود 57 هزار پرونده قاچاق کالا رسیدگی شد که نسبت به سال ما قبل خود 457 درصد افزایش یافته است. در حقیقت یکی از مهمترین عوامل موثر بر رشد و افزایش قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی و گرایش بیش از حد زنان و دختران ایرانی به آرایش‌های افراطی است به طوری که برخی از بانوان و دختران شاید درصد بیشتری از آنها زندگی بدون آرایش‌های افراطی خود ناممکن می‌دانند.

گرایش زنان و دختران ایرانی به آرایش‌های افراطی خود نیز جای بحث بسیار دارد.

جامعه شناسان، روان پزشکان و روانشناسان از مسائل گوناگونی به عنوان علل این رفتار افراطی یاد می‌کنند.

چرا بانوان و دختران ایرانی بسیار آرایش می‌کنند؟

در این میان به گزیده‌ای از عوامل موثر بر گرایش بانوان و دختران ایرانی به آرایش‌های افراطی اشاره می‌کنیم. هرشخصی یک زمینه آسیب شناختی به صورت ژنتیکی، تربیتی و تحولی در خود دارد. اگر این اشخاص در محیط‌هایی قرار بگیرند که به نوعی برای آنها تایید و تقویت فراهم کند این زمینه‌های آسیب شناختی چندان بروز و تجلی پیدا نمی‌کند ولی اگر در محیط‌هایی قرار گیرند که دامنه نبود تایید شدنشان بسیاری از رفتارهای شخص را شامل شود  باعث ظهور این آسیب‌ها می‌شود. به طوری که یکی از راه‌های دستیابی به اعتبار بخشی در سنین جوانی و نوجوانی جذابیت‌های جسمانی است که گرایش به آرایش‌های افراطی یکی از راه کارهای نادرست این اشخاص است.

عوامل جغرافیایی، تاریخی ، فرهنگی، روان شناختی و مسایلی به عنوان آسیب‌های روانی که هنوز بروز پیدا نکردند، می‌توانند عاملی برای استفاده از لوازم آرایشی برای جذابیت‌های افراطی جسمانی باشد.

متاسفانه توجه به جذابیت‌های افراطی جسمانی به آنجایی رسیده است که یکی از مهمترین آرمان‌های زنان و دختران امروزی است.

میل به جوان ماندن و طراوت مستمر، خودنمایی و جلب توجه با تایید دیگران، تمایل به دیده شدن ، از عوامل مهم گرایش به جذابیت‌های افراطی جسمانی است.

نبود اعتماد به نفس زنان ایرانی، باور غلط  زشت مداری زنان ایرانی و زیبا شناسی زنان غربی، رقابت‌های عجیب و چشم و هم چشمی از عوامل  دیگر گرایش به جذابیت‌های افراطی جسمانی و مصرف بیش از لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران است.

مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی درایران میان گروه سنی 22 تا 24 سال بیشتر است اما در کشورهای توسعه یافته بالای 40 سال است. در حال حاضر دختران در سنین پایین و در مقطع تحصیلی راهنمایی از برخی از لوازم آرایشی شامل رژ لب، پودر رژگونه استفاده می‌کنند که بیشترین درصد تذکرات اولیاء مدرسه در مدارس دخترانه تشکیل می‌دهند.

آیا حاضریم روزانه 9 کیلو مواد سمی به پوست خود تزریق کنیم؟

برخی از جامعه شناسان و آسیب شناسان بر این باورند که در ایران به دلیل افزایش مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی روزانه 9 کیلو انواع مواد سمی از طریق پوست وارد بدن می‌شود. این در حالی است که سن مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران خیلی پایین است و ادامه این روند در جامعه فاجعه‌ای بزرگ را برای نسل آینده به همراه خواهند داشت.

افزایش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی، افزایش آلایندگی محیط زیست، کاهش بهداشت فردی و سلامت افراد، تغذیه غیر بهداشتی وجود لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز از مهمترین دغدغه‌های جامعه امروز است. اگر به این نکته بیشتر دقت کنیم و تمام این معضلات را در نظر بگیریم در کشورمان ایران با انجام رفتارهای نامناسب ونبود شرایط مناسب، روزانه از طریق مختلف قاتل تدریجی خود در آینده هستیم. به طوری که می‌توان گفت؛ همه ما به طور غیر مستقیم قاتل نامرئی و خاموش خود هستیم...!؟

آیا با وجود اینکه میدانیم فاجعه بزرگ است باز به دنبال رفتارهای پر خطر و تهدید کننده سلامتمان می‌رویم...؟! گرایش به مصرف بیش از حد لوازم آرایشی و بهداشتی به آنجایی رسیده است که با کمی تامل به اطرافمان متوجه می‌شویم که هر چند دقیقه یکبار باید به روز رسانی آرایش‌های خود به محلی امن برویم زیرا امری بسیار حیاتی و اورژانسی در میان است...؟!

بخی از مواقع نیز انگار در مسابقه‌ای بزرگ برای کسب رتبه‌های نخست خود نمایی با ظاهری زیبا هستیم و با بازار بورس و مدلینگ‌های امروزی مواجه هستیم.

با گذری در نقاط و شهری مختلف کشور با نمایشگاهی از نمایش نمادین مدلینگ‌ها و مانکن‌های روز با مصرف بیشترین لوازم آرایشی به دنیای رقابت کسب خودنمایی ظاهری و زیبایی دست خواهیم یافت.

دنیای امروز زنان و دختران ایرانی با الگو برداری افراطی آنها به دنیای غربی و بیگانه، دنیایی است که عاملی برای کسب رتبه سوم کالاهای قاچاق در لوازم آرایشی و بهداشتی است. ماایرانی‌های همیشه حرف اول را در کسب علم، فرهنگ  و تمدن و گرایش به اسلام و باورهای مذهبی را می‌زنیم اما روزها در کنار این جایگاهمان کسب رتبه بالا در مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان را نیز به خود اختصاص داده‌ایم. با قدری تامل و توجه به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی می‌توان با این فاجعه بزرگ مقابله کرد و این معضل بزرگ را ازمیان برداشت.
باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار