آنفلوآنزای پرندگان (مرغی) چیست
کد خبر: ۵۹۴۲۵
تاریخ انتشار: 2016 December 28    -    ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
تشخیص این بیماری به تنهایی به لحاظ بالینی به هیچ وجه امکان پذیر نیست و نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی آزمایشگاهی است؛ بنابراین افراد مشکوک به این بیماری، لازم است از ترشحات بینی و گلوی آن ها، در طول هفته اول بیماری نمونه برداری و آزمایش شود.
مقدمه
 
اختصاصی «تابناک باتو»؛ گاهی اطلاع رسانی  به دلیل احساس مسئولیت و به منظور افزایش آگاهی مردم است؛ پس صادقانه بیان می شود، به گونه ای که با افزایش آگاهی مردم، موجب آرامش خاطر آنها می شود؛ اما گاهی اطلاع رسانی به منظور ایجاد هراس نگرانی، غافل شدن مردم از مسائل اصلی و مهم است. بدون اینکه مسأله مطرح در حدی که اطلاع رسانی می شود، اهمیت داشته باشد.

نمونه آن در مورد آنفلوآنزای مرغی و پرندگان است؛ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: از سال ۱۹۹۷ تا کنون در کل دنیا، کمتر از ۵۰۰ نفر تلفات داشته است و این تعداد هم مطمئنا از افرادی بوده اند که سیستم ایمنی آنها به نوعی از قبل آسیب دیده بوده است. شیوع این بیماری در حال حاضر تنها در حوزه پرندگان وحشی است، البته در میان پرندگان اهلی از قبیل مرغ، بوقلمون، اردک، غاز نیز دیده شده است.

ناگفته نماند که امکان انتقال آن به انسان، کم است مگر اینکه شخص، تماس مستقیم با ترشحات آلوده پرنده بیمار داشته باشد و از آن مهمتر انتقال این بیماری از انسان مبتلا، به انسان سالم تا کنون دیده نشده است.

این روزها خبر شیوع این بیماری، با عناوین مختلف در صدر اخبار قرار می گیرد، در حالی که در کشور ما، سالانه چندین هزار نفر براثر حوادث رانندگی جان می سپارند. نمونه آن خبر زیر است که در یک سایت خبری دیده می شود؛

هشدار وزارت بهداشت درباره آمار بالای مرگ و میر حوادثی در کشور
هر ٣١ دقیقه یک ایرانی در حوادث ترافیکی از بین می‌رود
....

آنفلوآنزای مرغی


اکنون همه مراکز پژوهشی غرب، به آنفلوآنزای پرندگان، تنها به عنوان یک مسأله تحقیقاتی نگاه کرده و آن را پیگیری می کنند، که آیا با گذشت زمان، بر اثر جهش های ژنیتیکی که در ساختار همه ویروس ها از جمله این ویروس اتفاق می افتد، امکان دارد، در آینده، این بیماری از فرد مبتلا، به فرد سالمی که در تماس مستقیم با پرندگان آلوده نیست منتقل شود، یا نه؟ در صورت بروز این اتفاق، شاید نیاز به انجام بعضی اقدامات پیشگیرانه باشد.

بنا بر این گزارش، نام دیگر بیماری آنفلوآنزای پرندگان، بیماری آویان( Avian) است. آنفلوآنزای مرغی، معمولا" در پرندگان وحشی دیده می شود و گاه ممکن است در پرندگانی همچون مرغ، بوقلمون، اردک، غاز دیده شود.

بازارهای روباز و شلوغی که تخم مرغ و مرغ را در شرایط غیر بهداشتی می فروشند، یکی از مهمترین کانون های انتقال این بیماری است. مصرف مرغی که کاملا" پخته نشده باشد و یا تخم مرغ خام می تواند موجب انتقال این بیماری شود؛ اما اگر گوشت مرغ و یا تخم مرغ با حرارت بالای ۷۵ درجه پخته شود کاملا" سالم است و امکان انتقال بیماری نیست.

انتقال این بیماری از طریق ترشحات آلوده پرندگان از قبیل بزاق، مخاط، ترشحات چشم، دهان و بینی، صورت می گیرد؛ اما به طور کلی انتقال آن به انسان، به دو روش صورت می گیرد:

۱- ذرات معلق ویروس، برخاسته از ترشحات پرندگان بیمار، در هوا زیاد باشد و فرد در آن هوا تنفس کند. و یا از طریق چشم، بینی، دهان، آن ذرات وارد بدن فرد شود.
۲- دست فرد با ترشحات پرنده بیمار آلوده شده باشد و شخص بدون تمیز کردن دست، آن را وارد بینی و دهان و یا چشم خود کند.

نشانه های بیماری


این بیماری در صورت انتقال به انسان می تواند نشانه های متنوعی، از علائم بسیار ضعیف تا شدید، بروز دهد؛
 
التهاب چشم از جمله پرخونی چشم
*علائم سرماخوردگی معمولی
*تب
*سرفه
*سوزش گلو
*دردعضلات
*درگیری سیستم تنفس تحتانی؛
*سینه پهلو (پنومونی) در این صورت شاید نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد
*تنگی نفس، کوتاه شدن نفس، اختلال تنفسی
گه گاه علائم بالا ممکن است همراه با علائم گوارشی باشد از قبیل؛
*تهوع
*درد شکم
*اسهال
*استفراغ

و در موارد بسیاری نادر، با درگیری عصبی همراه خواهد بود نظیر؛
*تشنج
تشخیص این بیماری به تنهایی به لحاظ بالینی به هیچ وجه امکان پذیر نیست و نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی آزمایشگاهی است؛ بنابراین افراد مشکوک به این بیماری، لازم است از ترشحات بینی و گلوی آن ها، در طول هفته اول بیماری نمونه برداری و آزمایش شود.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کرد؟


 *سابقه مسافرت به مناطق آلوده به این بیماری باشد.
*تب و سرفه و بدن درد شدید بعد از روز چهارم ادامه داشته باشد.
*با پرندگان و یا مرغ یا در مزرعه باشد.

درمان بیماری


با توجه به بیماری های مختلفی که موجب مرگ و میر فراوان در سراسر جهان می شود، آنفلوآنزای پرندگان در حال حاضر، نگران کننده نیست؛ اما در صورتی که با معاینات بالینی و نیز نمونه برداری و آزمایش، وجود این بیماری در فرد ثابت شد، و فرد به لحاظ سلامت سیستم ایمنی، شرائط مطلوبی نداشت، می توان برای جلوگیری از تشدید بیماری، و نیز بروز عوارض آن، از تعدادی داروی ضد ویروس، که موجود است، استفاده کرد؛

*آمانتادین ( Amantadine )
*ریمانتادین ( Rimantadine )
*اوسلتامیویر ( Oseltamivir )
*زانامیویر ( Zanamivir )

به طور کلی در سه گروه، ابتلا به آنفلوآنزا، می تواند برای آنها خطر ساز باشد. پس در زمان شیوع این بیماری ها، لازم است این سه گروه در وهله اول از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند و در صورت ابتلا، از داروهای فوق، استفاده شود. بهترین زمان استفاده با هدف بیشترین تاثیر داروهای ضد ویروس، در دوروز اول ابتلا به بیماری است.

چه کسانی باید از داروی ضد ویروس استفاده نمایند؟


۱-نوزادانی که در زمان شیوع این بیماری ها، نارس به دنیا آمده اند.
۲-افراد کهنسال و زمینگیر که بر اثر کهولت، سیستم ایمنی آنها آسیب دیده است.
۳-افرادی که به دلیل وجود بیماری زمینه ای، ابتلا به آنفلوآنزا می تواند برای آنها خطرساز باشد، از قبیل؛
*مبتلایان به سرطان که شیمی درمانی یا رادیوتراپی می شوند.
*مبتلایان به بیماری آسم و سایر بیماری های تنفسی از قبیل: برونشیت مزمن، آمفیزم
*مبتلایان به بیماری های قلبی پیشرفته
*بیماری های دیابت کنترل نشده
*مبتلایان به نارسایی کلیه
*افراد مبتلا به چاقی مرضی با شاخص توده چربی( B.M.I. ) بالاتر از ۴۰
نکته: شاخص توده چربی نرمال در آقایان ۲۴ و در خانم ها ۲۳ است.
*مبتلایان به بیماری ایدز
*مبتلایان به بیماری های کبدی
*خانم های حامله که دو هفته مانده به زمان زایمان آنان.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار