عجیب ترین سندرم های تاریخ پزشکی
کد خبر: ۵۹۰۸۵
تاریخ انتشار: 2016 December 25    -    ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
پزشکان اغلب به دلیل ماهیت فعالیت های خود به دیدن شرایط خاص و بیماری های مختلف عادت دارند؛ اما در تاریخ پزشکی موارد متعددی وجود دارد که باعث حیرت و تعجب پزشکان نیز شده است. در این گزارش با چند نمونه از آنها آشنا خواهید شد.
عجیب ترین سندرم های تاریخ پزشکی  اختصاصی «تابناک باتو»؛ پزشکان اغلب به دلیل ماهیت فعالیت های خود به دیدن شرایط خاص و بیماری های مختلف عادت دارند؛ اما در تاریخ پزشکی موارد متعددی وجود دارد که باعث حیرت و تعجب پزشکان نیز شده است. در این گزارش با چند نمونه از آنها آشنا خواهید شد.

سندرم دست بیگانه Alien Hand Syndrome
 
عجیب ترین سندرم های تاریخ پزشکی 
 
سندرم دست بیگانه که به سندرم «دکتر استرنجلاو» هم معروف است. حالتی که انسان نمی تواند بر حرکات دست خود اراده ای داشته باشد. در این اختلال عصبی _ روانپزشکی یک دست سر خود عمل می کند، گویی تحت اراده مغزی جدا از مغز بیمار است. زدن ضربه های جنون آمیز و ناگهانی، کشیدن موی سر به صورت غیر ارادی، پاره کردن لباس و ...نمونه هایی از عوارض ابتلا به این سندرم هستند.

سندرم «مردان فرانسوی میِن که می پرند»
 
Jumping Frenchman of Maine Condition

عجیب ترین سندرم های تاریخ پزشکی 
 
این سندرم در قرن نوزدهم میلادی و در ایالت مین و در میان تعدادی از هیزم شکن ها اتفاق افتاد. آن ها در هنگام انجام کار دچار تشویش و اضطراب شده و بناگاه شروع به پریدن ناگهانی و شدید می کردند. به این حالت سندرم کودک نیز گفته می شود، و با خوردن دارو قابل درمان است.

سندرم مرد سنگی Stone Man Disease

 عجیب ترین سندرم های تاریخ پزشکی
 
سندرم مرد سنگی ( فیبرو دیسپلازی استخوانی شونده پیشرونده ) یک بیماری بسیار نادر است که در آن یک جهش ژنتیکی منجر می شود تا بافت عضلانی و همبند مانند عضلات، رباط ها و تاندون ها به تدریج با استخوان جایگزین شوند. در واقع سندرم مرد سنگی عضلات و تاندون ها را به استخوان تبدیل می کند تا جایی که چنین فرآیندی به مفاصل می رسد و منجر به جمود آن ها می شود. در این حالت فرد به طور کامل از حرکت متوقف میشود و گاهی عمل جراحی برای برداشتن استخوان زاید با شکست مواجه میشود.

سندرم پاتلا ناخن Nail Patella Syndrome

عجیب ترین سندرم های تاریخ پزشکی 
 
سندرم پاتلا ناخن یک بیماری مادرزادی ارثی است. در این بیماری ناخن ها کامل رشد نمی کنند، و فقط قسمت مشخصی از آن رشد می کند. ویژگی بارز این سندرم ناخن هایی است که لبه آن ها یا شکسته شده اند و شیارهایی بر سطح ناخن دیده می شود. سندرم موسوم به پاتلا می تواند در آرنج، زانو و ...هم ایجاد شود.

سندرم لهجه خارجی Foreign Accent Syndrome

 عجیب ترین سندرم های تاریخ پزشکی
 
سندرم لهجه خارجی یک شرایط بسیار عجیب است. در این سندرم برخی افراد بعد از حادثه های مغزی مانند سکته مغزی و یا ضربه شدید به سر و پس از یک دوره کما به زبان دیگری سخن می گویند. ممکن است به زبان خودش اما با لهجه زبان دیگری حرف بزند و یا کامل زبانش تغییر کند و با فصاحت و روانی به زبان خارجی دیگری مکالمه کند.

سندرم بوی ماهی Fish Odor Syndrome

 عجیب ترین سندرم های تاریخ پزشکی
 
بدن افرادی که مبتلا به این سندرم هستند، بوی ماهی می دهد. سندرم بوی ماهی نسبت به دیگر سندرم ها دردسر و خطرات کمتری دارد. به آن سندرم «تری متیل آمینوری» هم گفته می شود. سندرم بوی ماهی زمانی ایجاد میشود که مقادیر زیادی «متیل آمین» در مایعات بدن وجود داشته باشد. افزایش متیل آمین به دلیل نقص در آنزیم «منو اکسیژناز» که حاوی فلاوین است رخ می دهد. این آنزیم «تری متیل آمین» بودار را در کبد به اکسید بدون بو تبدیل می کند و زمانی که تری متیل در بدن متراکم شود، بدن مجبور است خودش را از شر این ماده خلاص کند؛ بنابراین، این ماده از طریق عرق، ادرار و یا تنفس از بدن خارج می شود.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار