پایان صدرات طلا+جزییات
کد خبر: ۵۸۸۸
تاریخ انتشار: 2015 July 26    -    ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
سقوط پي در پي بهاي طلا در بازار هاي جهاني كه از ابتداي سال جاري ميلادي آغاز شده است، هفته گذشته با نزديك شدن به زمان تحقق وعده رئيس كل بانك مركزي آمريكا براي افزايش نرخ بهره بانكي در اين كشور ، به اوج خود رسيد و موجب شد تا ارزش طلا به پايين ترين سطح خود در 5 سال گذشته تنزل يابد.

پايگاه خبري مارکت واچ آمريکا هفته پيش در تحليلي به قلم ديويد ويدنر، موضوع کاهش قيمت طلا را مورد بررسي قرار داد و پيش بيني کرد که افزايش احتمالي قيمت طلا در آينده به اندازه گذشته نخواهد بود.

 طلا نوعي پول آنالوگ (قابل قياس) است. دولت ها طلا نگهداري مي کنند. بانک براي امنيت و اطمينان طلا نگهداري مي‌کند. طلا در ميان فلزات گرانبها از همه ارزشمندتر است. سرمايه گذاران هم وقتي بازارها و اقتصادها سقوط مي کنند و ارزش پول کاهش مي يابد، براي ايمني و حفظ ارزش دارايي خود طلا نگهداري مي کنند.

اما طلا در مقايسه با رکورد قيمت خود در بحران مالي سال 2011،تقريبا 40 درصد کاهش پيدا کرده و قطعا روند بلندمدت به نفع افزايش قيمت طلا نيست.

طلا هميشه کالاي مورد علاقه جمعيت حاشيه اي بوده که به دولت ها، بانک هاي مرکزي، سياستمداران و سيستم مالي اطمينان ندارند. اين جمعيت، خريد و فروش زيادي را موجب مي شود و هيجان زيادي را بوجود مي آورد. در حقيقت، حباب قيمت طلا را اينها بوجود مي آورند، کساني که روي يک کالا سرمايه گذاري نمي کنند، بلکه براساس يک سيستم حدس و گمان سرمايه گذاري مي کنند.

بخش ناراحت کننده اين است که طلا هميشه قماري بوده که درآمد آن کمتر از پولي است که وسط گذاشته مي شود. تصور بر اين است که طلا از ارزش دارايي در برابر تورم محافظت مي کند، اما اين طور نيست. تصور بر اين است که طلا ارزشش را از دست نمي دهد، اما مي دهد و درست به همين دلايل است که تصور مي شود، طلا، پول غايي است، اما نيست.

بري ريتولتز يک مدير سرمايه گذاري مي گويد: طلا هيچي نيست.

طلا به زحمت يک کالاي مفيد است. اگر طلا داراي انگيزه هاي حقيقي قابل توجهي بود، در سراسر جهان در خزانه ها نگهداري نمي شد. اما ما آن را معامله مي کنيم.

گلد باگ ها يا معامله گراني که به اميد سود بردن از افزايش يا کاهش قيمت در آينده، اين فلز گرانبها را خريد و فروش مي کنند، تاريخ را ناديده گرفته‌اند. در قرن گذشته، طلا در سقوط اقتصادي سال هاي 1915 تا 1920، 1941، 1947، 1951تا 1966، 1974 تا 1976، 1981، 1983 تا 1985، 1987 تا 2000 و 2008 ، دست کم در نيمي از موارد حبابي شده و حباب آن ترکيده است.

در حقيقت در دوره هاي سقوط اقتصادي است که بازار دچار هيجان زياد مي شود. وگرنه چه کسي است که بخواهد هنگامي که شاخص بازار سهام رو به رشد است يا قيمت مسکن در حال افزايش است، طلا بخرد؟

بازار کنوني طلا هم از گذشته متفاوت نيست. سهام در بالاترين سطح خود نگهداري مي شود. نرخ هاي بهره احتمالا قبل از پايان سال افزايش مي يابند. اما از سوي ديگر، طلا با کاهش تقاضا و کاهش قيمت روبرو است.

آنچه متفاوت است، اين است که قيمت طلا تا کجا پايين مي آيد و تا کي اين کاهش مي تواند ادامه پيدا کند.از آنجا که عدم اطمينان و ريسک در جهان ما اينک بيش هميشه است، طلا از رقابت بيشتري برخوردار است و پول هاي مجازي مانند بيتکوين (پول ديجيتالي که از طريق آن معاملات بدون نياز به بانک مرکزي انجام مي شوند)، با طلا رقابت مي کنند.بازار بيتکوين خود به عنوان جانشيني براي بازارهاي پول و به عنوان سپري در برابر تورم، مشتري جلب مي کند.ارزش بيتکوين، مانند طلا، براساس اعتماد خريدار تعيين مي شود نه چيز ديگر.

اما اين بدان معني نيست که خريد و فروش طلا از بين مي رود، بلکه رقابت بيشتري بوجود مي آيد و در نهايت، همه سود را به ايمني ترجيح خواهند داد.وقتي چرخه مي چرخد، بار ديگر روز افزايش قيمت طلا فرا خواهد رسيد. اما به دليل ظهور جانشين ها، افزايش قيمت طلا ديگر چشمگير نخواهد بود.

اطلاعات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار