مدیتیشن در آشپزخانه
bato-adv
کد خبر: ۵۸۷
تاریخ انتشار: 2015 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
زندگي اين روزها شبيه يک مسابقه است؛ آنقدر عجله داريم که مي‌خواهيم در کمترين زمان ممکن، کارهاي بيشتري انجام دهيم که هميشه سرمان گرم کاري است و کمتر فرصتي براي فراغت و استراحت در نظر مي‌گيريم. کار و فعاليت‌هاي اجتماعي، شرکت در کلاس‌هاي مختلف، رسيدگي به امور منزل و... و هميشه کوهي از کارها وجود دارد که هيچ فرصتي براي انجام دادنشان باقي نمي‌ماند! اما يک پيشنهاد خوب برايتان داريم؛ نمي‌خواهيم شعار بدهيم و حرف تکراري بزنيم، خيالتان راحت باشد، قرار نيست به زور يک ساعت از روز را براي خودتان خالي کنيد! مي‌خواهيم به شما ياد بدهيم کارهاي خانه را طوري انجام دهيد که خستگي رواني‌تان هم در برود! زماني که در آشپزخانه هستيد و مشغول تهيه غذا، حتي يک غذاي حاضري که آماده کردنش نيم‌ساعت يا کمتر وقت مي‌گيرد، مي‌توانيد کارهايي انجام دهيد که از آشپزي لذت ببريد و حتي در همان حال مديتيشن کنيد! البته مديتيشن معني بسيار گسترده‌اي دارد و براي افراد مختلف معاني متفاوتي دارد اما بنا به گفته ويکي‌پديا، مجموعه‌اي از تمرين‌ها شامل تکنيک‌هاي آرام‌سازي است که باعث تقويت انرژي درون و نيروي زندگي مي‌شود و احساس صبوري، عشق، سخاوت، بخشندگي و گذشت را در شما تقويت مي‌کند. 

هر فردي مي‌تواند به شيوه متفاوتي مديتيشن کند؛ مثلا ممکن است يکي هر روز 10 تا 20 دقيقه بنشيند، سعي کند ذهنش را از هر نوع فکري پاک کند، عضلاتش را شل کند و نفس‌هاي عميق بکشد تا بتواند استرس و تنش‌هاي روزانه را از خود دور کند و اوضاع و احوال روانش را سر و ساماني دهد. آشپزي بعد از يک روز شلوغ کاري، براي خيلي‌ها يک کار پرزحمت و پراسترس است اما با کمک راه‌هايي که در ادامه خواهيم گفت، آشپزي را به يک کار مفرح تبديل خواهيد کرد.

1) يک موسيقي آرام لطفا!

اصولا گوش دادن به صداي باران يا صداي رودخانه و دريا، از آرام‌بخش‌ترين کارهاي دنياست پس خوب است بعد از رسيدن به خانه، يک موسيقي آرام با ترکيبي از صداي باران و دريا براي خودتان بگذاريد و بعد وارد آشپزخانه شويد.

2) 10 نفس عميق بکشيد

نفس عميق يکي از آن روش‌هاي عالي و فوري کاهش استرس است. قبل از شروع آشپزي، 10 نفس عميق از بيني بکشيد و بازدمش را هم از بيني بيرون بدهيد. سعي کنيد نفستان را چند ثانيه‌اي نگه داريد؛ يعني بين دم و بازدمتان چند ثانيه به بدن خود فرصت بدهيد تا استرس‌ها ذره‌ذره آب شوند.

3) مواد لازم را آماده کنيد

سخت است اگر بخواهيد همزمان با دستور پخت، مواد مورد نياز را دانه به دانه بياوريد مخصوصا اگر يادتان نباشد در کدام کابينت است يا حتي ممکن است تمام شده باشد و بي‌خبر باشيد! پس اول همه مواد را کنار دستتان بگذاريد، سبزي‌ها را در صورت نياز خرد و تميز کنيد، حبوبات را بشوييد، سس‌ها را آماده کنيد و بعد مشغول تهيه خوراک اصلي شويد.

4) دقت کنيد!

به بافت مواد اوليه و در حال پخت دقت کنيد، ببينيد رنگ‌ها و بوهايشان چطور تغيير مي‌کند. بو کشيدن مواد قبل، حين آماده‌سازي و بعد از پخت يکي از کارهاي سرگرم‌کننده‌اي است که مي‌تواند مزه اصلي غذا را به شما نشان دهد. در ضمن با اين کار حس بويايي‌تان هم تقويت مي‌شود!

5) صداها را بشنويد

تا حالا به صداي غذايي که مي‌پزيد گوش داده‌ايد؟ ببينيد مواد غذايي چطور به حرارت واکنش نشان مي‌دهند! صدايشان شبيه چيست؟ تفاوت صداي کبابي که روي آتش تند و تيز کباب شده با خورشي که روي حرارت ملايم جوشيده و جا افتاده چيست؟

6) مزه‌ها را امتحان کنيد

بيشتر مردم حس مزه‌ها را با آشپزي مرتبط مي‌دانند. سعي کنيد ترکيب مواد خام را مزه کنيد، بعد غذاي در حال پخت را بچشيد و در نهايت از طعم نهايي غذاي آماده خوردن لذت ببريد. مزه‌ها را با هم مقايسه کنيد و از تک‌تک لقمه‌هاي غذايتان لذت ببريد و سعي کنيد طعم هر کدام از مواد را زير دندانتان تشخيص دهيد. 
سلامت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار