جزییات قتل پزشک سرطان‌شناس اردبیلی
کد خبر: ۵۸۶۵
تاریخ انتشار: 2015 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
‌پزشک سرطان‌شناس مهمان دانشجوی جوانی بود که قربانی خشم مرگبار وی شد. در حالی که ابتدا تصور می‌رفت این پزشک سرشناس از سوی همراه یکی از بیمارانش به قتل رسیده است، مقام‌های قضایی و پلیسی پرده از یک میهمانی خونین برداشتند.

به گزارش شفاآنلاین ،این جنایت صبح پنجشنبه یکم مردادماه سال‌جاری در اردبیل رخ داد و با وجود انتقال پیکر نیمه‌جان دکتر «اصغر پیرزاده» فوق‌تخصص خون و انکولوژی به بیمارستان اقدام‌های پزشکی بی‌نتیجه ماند و پزشک سرشناس در زمینه سرطان تسلیم مرگ شد.

وقتی مسئولان بیمارستان دیدند که  دکتر پیرزاده با اصابت ضربات چاقو از پای درآمده است ماجرا ی قتل  به پلیس و مقام‌های قضایی اردبیل مخابره شد و تیم ویژه‌ای از پلیس آگاهی تحت نظر مستقیم دادستان اردبیل وارد عمل شدند تا رازگشایی کنند. تیم تحقیق وقتی خود را به بیمارستان رساندند، پی بردند که دکتر پیرزاده از خانه‌ای در یکی از محلات اردبیل به آنجا انتقال یافته و ضربات چاقو باعث مرگ وی شده است.


 وقتی کارآگاهان جنایی به بررسی مسیر انتقال پزشک سرطان‌شناس پرداختند، دیدند که آمبولانس اورژانس در تماس از سوی پسر جوانی به خانه  وی اعزام شده و پیکر نیمه‌جان دکتر پیرزاده را به بیمارستان انتقال داده است. این در حالی بود که مأموران کلانتری پسر 23 ساله که دانشجوی زبان خارجه بود را بازداشت کردند و این جوان بلافاصله در حضور دادستان «عتباتی» از سوی تیم جنایی پلیس آگاهی اردبیل و بازپرس تحت تحقیق گرفته شد.

اعتراف به جنایت

جوان دانشجو در بازجویی‌ها گفت: «ساعت 10 صبح بود، من با دکتر که در محل کارش بود تماس گرفتم و ایشان را برای انجام کاری به خانه‌ام دعوت کردم. وقتی وی به خانه‌ام رسید، به خاطر اختلاف‌نظرهایی که داشتیم، با هم گلاویز شدیم. نمی‌دانم چرا نتوانستم عصبانیتم را کنترل کنم، به آشپزخانه رفتم و کارد بلندی را که داشتم برداشتم و چند ضربه به او زدم.»

وی افزود: «وقتی چند ضربه ناگهانی به دکتر زدم و او روی زمین افتاد، فهمیدم چه اشتباهی کرده‌ام. خیلی پشیمان شدم، اصلاً باورم نمی‌شد دکتر را با چاقو زده باشم. بلافاصله با اورژانس تماس گرفتم تا امیدی برای نجات جان وی وجود داشته باشد. وقتی شنیدم که کار از کار گذشته است، شوکه شدم و هنوز باور ندارم به چنین جنایتی دست زده باشم.»عامل قتل پزشک سرطان‌شناس اردبیل گفت: «من دانشجوی زبان خارجه هستم و از سه ماه پیش با دکتر پیرزاده آشنا شده و بارها وی به خانه‌ام آمده بود اما آخرین بار با هم اختلاف پیدا کردیم و من دچار خشم آنی شدم.»

شایعه بی‌اساس

در حالی که مقام‌های قضایی و پلیسی اردبیل از همان دقایق نخست قتل می‌دانستند قاتل کیست و انگیزه وی چه بوده است، شایعه‌ای بی‌اساس باعث شد تا واکنش‌هایی در جامعه پزشکی کشور مبنی بر حفظ امنیت پزشکان به وجود آید. در این شایعه عنوان شده بود دکتر پیرزاده در مطب یا محل کار خود توسط همراه یک بیمار به قتل رسیده است. حتی عنوان شده بود که این پزشک برای معاینه بیمار به خانه وی رفته بود!

واکنش‌های مختلف

در نخستین واکنش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از تأکید وزیر بهداشت و درمان برای حساسیت در بررسی پرونده این قتل خبر داد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: وزیر بهداشت با حساسیت تمام پیگیر موضوع به قتل رسیدن اصغر پیرزاده پزشک سرطان‌شناس اردبیلی است تا این پرونده به سرانجام برسد. «فرهاد پورفرضی» در حالی که اطلاعی از اینکه قتل در خانه دوست این پزشک رخ داده است نداشت، اظهار کرد‌: در خانه‌ای که دکتر پیرزاده برای سرکشی به یکی از بیماران خود مراجعه کرده بود، این اتفاق ناگوار افتاده و متأسفانه این پزشک حاذق با ضربات چاقو به قتل رسیده که پلیس و دستگاه قضا بجد پیگیر موضوع هستند. وی تصریح کرد: اطلاعات ما در همین حد است ولی وزیر بهداشت از من خواسته تا سرانجام قضیه این موضوع را با حساسیت کامل پیگیری کرده و ا همکاری دستگاه قضا  عامل یا عاملان این جنایت به سزای اعمالشان برسند.

از سوی دیگر رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز در نامه‌ای مشترک به دادستان کل کشور، فرمانده پلیس ایران و استاندار اردبیل خواستار رسیدگی به حادثه قتل پزشک اردبیلی شد.


در این نامه آمده است: «با کمال تأسف با خبر شدیم یکی از همکاران زحمتکش جامعه پزشکی کشور در شهر اردبیل به قتل رسید. ضرب و جرح فجیع و قتل ناجوانمردانه این پزشک فوق تخصص و عضو هیأت علمی دانشگاه که مورد وثوق ویژه جامعه پزشکی اردبیل و مردم منطقه بود جامعه پزشکی و دانشگاهی اردبیل و کشور را در حیرت و اندوهی عمیق فرو برده و عواطف مردم شریف اردبیل را جریحه‌دار کرده است.


با توجه به موج فزاینده التهاب و نگرانی و کدورت خاطر جامعه پزشکی استان و با عنایت به اهمیت و حساسیت این مسأله خواهشمند است رسیدگی به این موضوع به طور ویژه و در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد و انعکاس اقدامات و نتایج مربوطه به این سازمان جهت تنویر افکار جامعه پزشکی مورد امتنان است.


در خاتمه با گرامیداشت این پزشک گران‌قدر و عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان اعلام می‌دارد جامعه پزشکی استان و کشور منتظر اقدامات عملی جهت برخورد قاطع با عوامل این حادثه دلخراش خواهد بود.  بدیهی است امنیت شغلی جامعه پزشکی از ضروریات مبرم برای ارائه خدمات مطلوب و بهینه در عرصه سلامت است و هرگونه خدشه به چنین جایگاه مهمی بشدت محکوم و مستلزم انجام مداخلات قانونی سریع و قاطع است.»

توضیحات دادستان اردبیل

در برابر این شایعه‌ها دادستان عتباتی در اردبیل با اظهارات مختصری از مردم خواست تا به شایعات توجهی نکنند و اعلام کرد که با توجه به اقرار قاتل به قتل دکتر پیرزاده، وی همراه بیمار نبوده و از دوستان پزشک است و انگیزه، اختلافات شخصی بوده است.
دادستان اردبیل بر دروغ بـــــودن شایعات منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ها تأکید کرد و مرگ دکتر پیرزاده را به خانواده وی و جامعه پزشکی تسلیت گفته و اطمینان داد که موضوع قتل با جدیت و حساسیت تمام در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی می‌شود.

لزوم تأمل بیشتر

یک منبع آگاه در این زمینه گفت: متأسفانه در این قتل تأمل بیشتر مسئولان بویژه سازمان‌های مرتبط با پزشکان می‌توانست از قضاوت‌های اشتباه جلوگیری کند.  وی افزود: اعتماد به پلیس و دستگاه قضایی می‌تواند از واکنش‌های شتاب‌زده جلوگیری کند. در اینکه مبنای این واکنش‌ها  شایعات منتشر شده در رسانه‌های مجازی بوده است، هیچ شکی نیست و ای کاش مسئولان با پیگیری از پلیس و دستگاه قضا در جریان جزئیات حادثه قرار می‌گرفتند چرا که بر‌خلاف تصورات، قتل دکتر پیرزاده ارتباطی به مسائل درمانی و رابطه پزشک و بیمار نداشته و انگیزه‌های شخصی در بین بوده است.

بازسازی صحنه جنایت

عامل جنایت که مدام ابراز پشیمانی دارد، پس از افشای جزئیات اقدام مرگبارش در برابر تیم قضایی و پلیسی به بازسازی صحنه قتل پرداخت و نمایش داد که در زمان قتل دکتر پیرزاده در کجای خانه‌اش نشسته و وی کارد آشپزخانه را از کجا برداشته و چگونه این پزشک سرشناس را غافلگیر کرده است.  بنابر این گزارش، جوان دانشجو با قرار بازداشت موقت در اختیار کارآگاهان جنایی اردبیل است تا پس از تکمیل بازجویی‌ها روانه زندان شود.
این گزارش حاکی است دکتر پیرزاده پزشک سرطان‌شناس در اردبیل همسر و یک فرزند دارد که آنها نیز خواستار مجازات عامل قتل هستند.

شوک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار