زنگ خطر یک بحران زنانه در ایران زده شد
کد خبر: ۵۸۴۶۸
تاریخ انتشار: 2016 December 19    -    ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
رئیس سازمان بهزیستی کشور رشد غیر منطقی پدیده‌ حاشیه‌نشینی، فقر و بیکاری را مهمترین تهدیدات حوزه‌ اجتماعی کشور دانست و گفت: در برنامه‌ای که از سوی ستاد بازآفرینی سکونتگاه‌های غیر رسمی به اجرا درآمده، نقشی به بهزیستی نداده‌اند در حالیکه در سیاست‌های کلی حوزه اجتماعی، نظام سازمان بهزیستی جدای از وزارت رفاه مطرح شده است.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان آنکه رشد فناوری و تغییر سبک زندگی، آسیب‌های اجتماعی روبه رشدی را درجوامع امروز به دنبال داشته است، اظهار کرد: طلاق، اعتیاد، اختلالات روانی و... از جمله این آسیب های اجتماعی است و جامعه ای در مقابله با این آسیب ها موفق است که دارای برنامه های استراتژیک و علمی در این زمینه باشد.

وی افزود: متاسفانه در طول 5برنامه توسعه کشور ردپایی از برنامه ریزی در زمینه مقابله علمی با آسیب های اجتماعی دیده نمی شد؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری مسئولان را مکلف به ایجاد برنامه و قوانینی در این خصوص کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین زنانه شدن آسیب های اجتماعی را نیز یک بحران جدی و زنگ خطری برای اجتماع دانست و گفت: زنانه شدن آسیب های اجتماعی سبب افزایش دیگر آسیب ها از جمله طلاق و اعتیاد می شود.

بندپی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از رشد مصرف  مواد صنعتی و کاهش میانگین سن مصرف اظهار کرد: در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال نسبت مرد به زن ۶ به یک، در ۲۵ تا ۴۰ سال  ۱۶ به یک  و ۴۰ تا ۷۰ سال از هر ۱۷ نفر مرد یک زن به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کند.  

وی با تاکید  بر اینکه بسیاری از جرائم  خرد و زندانی ها ناشی از اعتیاد است، افزود: در حال حاضر دو میلیون و ۶۵۰ زن سرپرست خانوار  در سطح کشور زندگی می‌کنند که این آمار شامل یک میلیون و ۸۰۰  هزار زن که شوهران آن ها فوت شده، ۳۵۰ هزار نفر همسر زندانی یا از کار افتاده، ۲۵۰ هزار زن جوان طلاق داده شده و ۱۵۰ هزار نفر دخترانی هستند که در سن ۳۵ تا ۴۰ سال هنوز ازدواج نکرده و به تنهایی زندگی می کنند، است.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به آمار خودکشی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: این آمار در برخی استان ها  ۶ در ۱۰۰ هزار نفر است. هر چند  آمار ما با استاندار جهانی فاصله دارد  ولی همین نرخ خودکشی را  باید کاهش داد.

بندپی تصریح کرد: اینها دغدغه هایی است که برای اولین بار  در سلامت اجتماعی توانسته جایگاه  خود را در نظام برنامه ریزی باز کند و همه این موارد و توجه صرف به سلامت جسمی و عدم نگاه عمیق و ریشه ای در ادوار گذشته به این حوزه سبب شده تا با این واقعیت‌های نگران کننده مواجه شویم.

وی افزود: در بحث توانمندسازی نیز دولت قطعا به دنبال صدقه دادن به صورت دراز مدت نیست و در این خصوص  بحث نظام  لایحه رفاه در دست بررسی است تا با افزایش  مهارت و دانش  همه آحاد جامعه را توانمند سازد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  در پایان اظهار کرد: در حال حاضر تمامی کارهای سامانه رصد آسیب های اجتماعی انجام شده است و در انتظار تصمیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این خصوص هستیم.

مرجع : ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار