آیا تهران در برابر زلزله تاب دارد؟
کد خبر: ۵۸۰۷۱
تاریخ انتشار: 2016 December 15    -    ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
دکتر امینی حسینی ، رییس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در میزگرد رادیویی درباره زلزله و تاب آوری جامعه دربرابر آن اظهار کرد: یکی از موضوعات مربوط به سازمان، بررسی اثرات و تبعات زلزله بر زندگی مردم است که سعی در کاهش آثار مخرب دارد و همچنین استفاده از تکنولوژی های نو مانند ماهواره برای بررسی خطرات و اعمال پیش بینی های لازم نیز از فعالیت های صورت گرفته می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که منظور از جامعه تاب آور چه جامعه ایست، اظهار داشت : ما به دنبال رفع مسئولیت از نهادهای حاکمیتی نیستیم اما موضوع جامعه تاب آور در بیشتر کشورهای دنیا از 15 سال پیش آغاز شده است و به این موضوع تاکید دارد که چون در روزهای ابتدایی وقوع زلزله که امکانات و ظرفیت های موجود به ویژه در شهرهای بزرگ به شدت کم است ، مردم بتوانند با انجام فعالیت های هرچند کوچک شرایط و اوضاع را مدیریت کنند.

دکتر حسینی دانشیار پژوهشکده مهندسی پژوهشگاه زلزله در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پژوهش های بی شمار در حوزه لرزه نگاری، کشور هنوز به سطح مطلوبی از مدیریت ریسک و تاب آوری نرسیده است، اظهار داشت : در بیشتر زمینه ها جامعه از تخصص فاصله دارد و به تحقیقات صورت گرفته توجهی نمی شود.

وی در ادامه بیان داشت : در کنار بحث های لرزه نگاری، حضور جامعه شناسان برای آماده کردن اذهان عمومی برای پذیرش تخصص ها و پژوهش ها لازم است.

این کارشناس علوم زلزله شرایط زیرساختی در تهران را فاجعه خواند و گفت : زمان در گذر است و باید اقدام سریع صورت گیرد. به عنوان مثال طبق بررسی ها تهران در هفته اول پس از زلزله فاقد آب ، برق و گاز خواهد بود.

مهندس فرزانگان رئیس شبکه شتاب نگاری زلزله ایران گفت: به دنبال گسترش دستگاه دیجیتال در لرزه نگاری، تولید فیلم های 70 میلیمتری مربوط به دستگاه آنالوگ از بین رفت و در کشور هم ناگزیر به جابجایی این دستگاه ها شدیم.

وی به مشکلات واردات تکنولوژی های جدید از جمله ابزارهای مورد نیاز لرزه نگاری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دستگاه های تولید شده به جهت تولید داده های دقیق تر و جامع تر  قابل مقایسه با مدل های قدیمی تر که در ایران وجود دارد نیستند و از آنجایی که داده ها مهمترین بخش یک تکنولوژی هستند ، سبب کاهش سرعت در تکنولوژی می شوند.

این کارشناس علوم زلزله از کمبود منابع مالی سخن گفت و اظهار داشت : دستگاه های مدرن در زمینه لرزه نگاری مطالعه و بررسی دقیق تر فراهم می آورند که پیش بینی و تدبیر را برای زلزله افزایش می دهند بنابراین کمبود بودجه برای خرید این ابزارها صدمات مالی ثانویه ای به دنبال دارد.

فرزانگان در پاسخ به این سوال که چرا این دستگاه ها در کشور تولید نمی شوند ، توضیح داد:  یکی از برنامه های ما برای دستگاه های لرزه نگاری جدید انتقال تکنولوژی ساخت آن بود و مذاکراتی نیز صورت گرفته است اما این پروسه طولانی و زمان بر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار