وقتی می‌فهمید فرزندتان ماریجوانا مصرف می‌کند، چه باید بکنید
کد خبر: ۵۸۰۱۱
تاریخ انتشار: 2016 December 14    -    ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
تجربه کردن موادمخدر و الکل برای خیلی از نوجوانان مسئله‌ای عادی است. این تمایل در نوجوانان امروزی بسیار بیشتر از قبل شده است. البته استثناهایی هم وجود دارد ولی ماریجوانا تقریباً به قسمتی از فرهنگ جوانان در سراسر دنبا تبدیل شده است.
 وقتی می‌فهمید فرزندتان ماریجوانا مصرف می‌کند، چه باید بکنید
 
به گزارش «تابناک باتو»، به تازگی متوجه شده‌اید که پسرتان ماریجوانا مصرف می‌کند. جزئيات آن ممکن است متفاوت باشد ولی احتمالاً اتفاقی مثل این برایتان افتاده است. در اتاقش ماریجوانا یا وسایل و متعلقات مربوط به آن را پیدا کرده‌اید. یک پیام یا پست مشکوک در پروفایل‌های او در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. شاید هم وقتی به خانه آمد کاملاً مشخص بود که چیزی مصرف کرده است. شاید هم از زبان یکی از دوستانش یا والدین آنها چیزی شنیده‌اید.

قبل از اینکه وحشت کنید، این متن را تا آخر بخوانید و از انجام کاری که ممکن است در آینده موجب پشیمانی‌تان شود خودداری کنید. در زیر به ۵ کاری اشاره می‌کنیم که در چنین مواقعی می‌توانید انجام دهید.

۱. در مورد آن با همسرتان صحبت کنید تا به یک راه‌حل مشخص برسید.


این اتفاق ممکن است کاملاً غافلگیرتان کرده باشد یا برعکس خودتان از قبل انتظارش را داشته‌اید. در هر دو حالت، واکنش‌های قابل‌درک احساسی خواهید داشت. هر رفتاری از عضبانیت تا اضطراب کاملاً طبیعی است. خیلی خوب است که قبل از مواجه شدن با فرزندتان برای اقدامات خود برنامه‌ریزی کنید.

با همسرتان یا فردی قابل‌اعتماد در این زمینه صحبت کنید. این فرد می‌تواند حتی یک مشاور روانشناس باشد. حتی می‌توانید درمورد واکنش‌های خودتان هم با او صحبت کنید. این فرد به شما کمک خواهد کرد که به موضوع از زوایای مختلف نگاه کنید و روش‌هایی درست برای برخورد با آن پیدا کنید.

قبل از حرف زدن با فرزندتان به این نکات دقت کنید:


– اتاق او را به طور کامل جستجو کنید.
– کمی درمورد آزمایش و امتحان کردن موادمخدر مطالعه کنید.
– کمی درمورد ماریجوانا و مغز در حال رشد نوجوانان مطالعه کنید.
– به نتیجه‌گیری‌هایی منطقی برسید.

۲. سعی کنید دلایل این کار او را بفهمید.


مصرف موادمخدر و الکل معمولاً نشانه یک مشکل و مسئله احساسی و اجتماعی بزرگتر است. خیلی راحت ممکن است فقط روی متوقف کردن این مسئله متمرکز شوید. بله مطمئناً دوست دارید که فرزندتان ماریجوانا را ترک کند ولی اگر بتوانید مشکل عمقی‌تر او را درک کنید بسیار بهتر خواهد بود. ممکن است حدس‌هایی درمورد مشکلات او داشته باشید یا شاید هم بیشتر از جواب با تعداد زیادی سوال روبه‌رو باشید.

موارد زیر می‌تواند دلایل روی آوردن نوجوانان به ماریجوانا باشد:


– یک کنجکاوی ساده
– حوصله‌اش سر رفته‌ است و اینکار هیجان جدیدی به زندگی‌اش می‌دهد
– فشار یا تأثیر همسالان
– کنار آمدن با استرس، اضطراب یا افسردگی
– سعی در کنار آمدن با بی‌خوابی
– این تصور نادرست که مصرف ماریجوانا کاملاً بی‌ضرر است
– سابقه خانوادگی اعتیاد که او را در معرض این مشکل قرار می‌دهد

اگر از جایگاه کنجکاوی و توجه با او وارد صحبت شوید، احتمال موفقیت‌آمیز شدن گفتگویتان بسیار بیشتر خواهد بود. فقط سعی کنید حدس و گمان‌های زیادی از کارهای او را مطرح نکنید یا نگویید که از دلیل معتاد شدن او مطمئنید. این روش‌ها احتمال واکنش منفی او را بیشتر خواهد کرد و باعث می‌شود سعی کند خلاف آن را به شما ثابت کند.

۳. بنشینید و با او حرف بزنید.


براساس روش تربیتی شما ممکن است برای روبه‌رو شدن با او معذب باشید یا از مکالماتی که ممکن است بین‌تان اتفاق بیفتد واهمه داشته باشید. چیزی که مهم است این است که با او صادق و روراست باشید. واقعیاتی که می‌دانید را بدون اتهام‌زنی یا فرضیات اضافی برای او مطرح کنید. برای عنوان کردن انتظاراتتان از او، سیاست‌های خانواده و عواقبی که ممکن است داشته باشد آماده باشید. او باید بداند که اگر به مصرف خود ادامه دهد چه خطراتی ممکن است در انتظار او باشد.

به هیچ ترتیب نمی‌توانید از قبل بفهمید که این گفت وگو چطور پیش خواهد رفت ولی ممکن است حدس بزنید که مکالمه‌ای آرام خواهد بود یا پرسروصدا. باید انتظار داشته باشید که با انکارها، دروغ‌ها، بهانه‌ها، عصبانیت و حتی مقصر دانستن‌های خود شما بعنوان والدین روبه‌رو شوید. ممکن است به اندازه کافی تحقیق کرده باشید و متوجه شده باشید که مصرف علف هیچ اشکالی ندارد. همیشه این امکان وجود دارد که حتی بااینکه برنامه‌ي خوبی ریخته بودید، ولی این گفتگو کاملاً اشتباه پیش برود. هیچ اشکالی ندارد می‌توانید درستش کنید.

فقط مهم است که خونسردی‌تان را حفظ کنید و به موضوع با عشق و محبت هرچه تمام‌تر برخورد کنید. این احتمالاً کافی خراهد بود. ممکن است پسرتان تحت‌تاثیر آن قرار گیرد و تصمیم بگیرد که راهش را عوض کند. شاید فقط قصد امتحان کردن آن را داشته است و الان می‌فهمد که انتخاب خوبی نیست و اصلاً نمی‌خواهد بخاطر آن مزایا و موقعیت‌های خود را در آینده از دست بدهد. اگر اینطور شود، بهترین نتیجه‌ ممکن خواهد بود.

۴. از یک متخصص کمک بگیرید.


اگر گفت وگوی اولیه‌ای که با او داشتید خوب پیش نرفت و او همچنان به مصرف خود ادامه می‌دهد، باید اقدام بیشتری کنید. اولین قدم این است که از یک متخصص و کارشناس خوب درخواست ارزیابی کنید. این متخصص می‌توانید یک روانپزشک یا مشاور و یا پزشک خانوادگی‌تان باشد. این فرد باید کسی باشد که هم با نوجوانان و هم درمورد موضوع مصرف موادمخدر تجربه داشته باشد. این ارزیابی وجود مشکل را تایید کرده، ذات آن را مشخص کرده و روش‌هایی برای درمان توصیه می‌کند.

مشاوره‌های روانشناسی هم می‌تواند برای فرزندتان مفید باشد. اگر مشکل بزرگتر از این حرف‌هاست، ممکن است لازم باشد که او در برنامه‌های ترک‌اعتیاد شرکت کند.

۵. حتماً برنامه‌تان را به دقت دنبال کنید.


تجربه کردن موادمخدر و الکل برای خیلی از نوجوانان مسأله‌ای عادی است. این تمایل در نوجوانان امروزی بسیار بیشتر از قبل شده است. البته استثناهایی هم وجود دارد ولی ماریجوانا تقریباً به قسمتی از فرهنگ جوانان در سراسر دنبا تبدیل شده است. با اینکه نمی‌توانید جلوی آنها را برای امتحان کردن آن بگیرید ولی مطمئناً نمی‌توانید مصرف مداوم آنها را تحمل کنید.

مطمئناً دخالت خواهید کرد و سعی خواهید کرد فرصتی برای زندگی شاد و موفق بدون موادمخدر به آنها بدهید. ممکن است تحت‌تاثیر حرف‌های این و آن تصور کنید که هرازگاهی مصرف کمی ماریجوانا هیچ اشکالی ندارد و طبیعی است و فقط یک دوره کوتاه است که همه نوجوانان از آن عبور می‌کنند. ممکن هم است که چشم‌هایتان را روی این مسئله ببندید و اصلاً دخالت نکنید. ولی چیزی که باید دقت کنید این است که اگر فرزندتان به مصرف مرتب و دائم رو آورده است، اقدامات برنامه‌ریزی‌شده‌تان را به طور کامل دنبال کنید.
مردمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار