امروز از تاریخچه استعمال تریاک بدانیم
کد خبر: ۵۷۷۰۸
تاریخ انتشار: 2016 December 21    -    ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
تریاک با حمله اسکندر به ایران و هند راه یافت و در قرن چهارم میلادی به چین هم رسید. از قرن هفده تجارت تریاک در چین شکل منظمی پیدا کرد و با گسترش مصرف آن ویژگی اعتیادآوریش مشخص شد که باعث شد دولت چین در سال ۱۷۲۹ مصرف آن را ممنوع کند؛ امّا...
تاریخچه استعمال تریاک 
 
تاریخچه استعمال تریاک  به گزارش «تابناک باتو»؛ تریاک عصاره در هوا خشک شده گل خشخاش است که با تیغ کشیدن به دور کاسبرگ این گل به دست می‌آید.
تریاک از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شود که از طریق تأثیر بر سلسله اعصاب مرکزی موجب تخفیف احساس درد در بدن می‌شوند

کشت خشخاش نخستین بار ۳۴۰۰ سال پیش از میلاد در جنوب میان‌رودان صورت گرفت. بعدها به آشوریان و سپس به بابلیها منتقل شد و از آن جا به مصر راه یافت و بازرگانان تریاک را از مصر به کارتاژ، یونان واروپا ‌بردند.

تریاک با حمله اسکندر به ایران و هند راه یافت و در قرن چهارم میلادی به چین هم رسید. از قرن هفده تجارت تریاک در چین شکل منظمی پیدا کرد و با گسترش مصرف آن ویژگی اعتیادآوریش مشخص شد که باعث شد دولت چین در سال ۱۷۲۹ مصرف آن را ممنوع کند؛ امّا انگلیسی‌ها برای افزایش صادرات خود و بهبود ذخایر ارزی‌شان، چینی‌ها را به مصرف تریاک که در هند کاشته می‌شد تشویق کردند.

مخالفت امپراتور چین با بارگیری محموله‌های تریاک در بنادر این کشور به دو جنگ تریاک در ۱۸۴۰ و ۱۸۵۸ میان بریتانیا و چین منجر شد.

چین در هر دو جنگ شکست خورد و انگلیسی‌ها تجارت تریاک را در سراسر چین به‌دست آورد تا جائی که در سال ۱۹۰۵ بیش از یک ‌چهارم مردان چینی به تریاک اعتیاد داشتند.

در ايران كشت ترياك در دوره سلسله صفويه گسترش یافت. فرير، طبيب و جراح كمپانی انگليسی هند شرقی كه در سال 1087 ه. ق از ايران ديدن كرده، در سفر نامه خود می نويسد: ايراني ها هر وقت بخواهند كيفور شوند، ترياك مصرف می كنند و در بين آنان ضرب المثلی وجود دارد كه می گويند: در كرمان از هر سه نفر چهار نفرشان ترياكی هستند!

گیاه خشخاش در هر زمینی که بتوان گندم کشت کرد، به عمل می آید؛ از آنجا كه انگليسی ها ترياك ايران را به قيمت خوبـی می خريدند، كشاورزان دست از كاشت گندم و ديگر محصولات كشاورزی كشيدند و قسمت زيادی از كشتزارهای گندم را به كشت خشخاش اختصاص دادند، به طوری كه ترياك به صورت يكی از مهم ترين كالاهای صادراتی ايران درآمد.
منبع: تاریخ سیاه و سفید جهان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار