آمار مبتلایان به پرفشاری خون در کشور بالاست
کد خبر: ۵۷۴۵
تاریخ انتشار: 2015 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
 یک متخصص داروسازی بالینی با بیان اینکه پرفشاری خون به دلایلی از جمله شیوه نادرست زندگی افراد در کشور ما زیاد است، گفت: از نشانه‌های این عارضه می‌توان به علایمی چون گرگرفتگی و احساس سوزش اشاره کرد.

دکتر فریبرز فرساد، گفت: بیماری‌های قلبی؛ پرفشاری خون، ایسکمی، نارسایی و ناراحتی عروق کرونر را شامل می شود. در کشور ما به علت استرس و شیوه زندگی نادرست، پرفشاری خون بیشترین مبتلایان به خود را اختصاص داده است.

وی درباره علایم فشار خون بالا گفت: از نشانه‌های این عارضه می‌توان به علایمی چون گرگرفتگی و احساس سوزش اشاره کرد. برای درمان این بیماری ابتدا از روش‌های درمان غیردارویی استفاده می‌کنیم و در صورت عدم پاسخ، به دنبال درمان دارویی می‌رویم.

فرساد افزود: برای درمان پرفشاری خون در ابتدا روش‌های درمانی غیر‌دارویی برای بیمار توصیه می‌شود که شامل کاهش وزن، ورزش و استفاده کمتر از نمک است. سپس در مرحله دوم به سراغ دارو درمانی می‌رویم که در دارو درمانی از مواد دیوریتیک (ادرارآور) یا مهار کننده‌های سیستم عصبی مرکزی و در آخر از بتا بلاکرها استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که دارو درمانی و تجویز آن به طور حتم باید بر اساس سن بیمار انجام شود، گفت: به بیمار توصیه می‌شود که در کنار روش‌های دارویی از روش‌های درمانی غیردارویی نیز استفاده کند.

این متخصص داروسازی بالینی گفت: گرفتگی عروق کرونر که از علایم آن می‌توان به خستگی زودرس و تنگی نفس اشاره کرد، در ابتدا به صورت مزمن روی قفسه سینه احساس می‌شود که برای درمان از ترکیبات باز کننده عروق که از خانواده نیترات‌ها هستند، استفاده می‌کنیم و همچنین به بیمار توصیه می‌شود که از فعالیت‌های سنگین اجتناب کند.

فرساد افزود: در مرحله‌ای از بیماری‌های قلبی و عروقی که بیمار دچار آنفارکتوس شده، وی دچار دردی می شود که تا به حال سابقه آن را نداشته است. در مرحله اول بهترین کار استفاده از داروهای خانواده نیترات‌ها به صورت زیرزبانی است، سپس به سرعت باید با مراکز درمانی تماس گرفت و آزمایشات پاراکلینیک برای بیمار انجام شود.

وی اضافه کرد: می‌توان از ترکیبات ضد درد مانند مخدرهایی چون مرفین استفاده کرد و اکسیژن رسانی و استفاده از آسپرین در ساعات اول توصیه می‌شود. مراحل بعدی شامل آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و باز کردن عروق است و بیمار روانه اتاق عمل می‌شود و جراحی قلب باز را داریم. سپس برای درمان می توان از ترکیبات بتابلاکرها استفاده کرد.

این متخصص داروسازی بالینی با اشاره به نارسایی‌های قلبی گفت: در مراحل بعدی نارسایی احتقانی قلب بروز می کند که در این عارضه اغلب اتساع قلب، کاهش عملکرد سلول‌های عضلانی قلب، احتباس آب و سدیم بروز می‌کند. برای درمان آن از دیورتیک‌ها استفاده می‌کنیم که میزان تنگی نفس و خس خس سینه را با کاهش بار از روی قفسه سینه و همچنین احتباس آب را از طریق کلیه با افزایش حجم ادرار، کاهش می دهیم. در این بیماری بهترین نوع دارو درمانی مورد استفاده، مهار کننده‌های آنژیو تانسین است.

ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار