راهنمای تشخیص انواع چرم اصیل
کد خبر: ۵۷۲۹۸
تاریخ انتشار: 2016 December 09    -    ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
استفاده از چرم سابقه‌ای طولانی در تاریخ بشر دارد. اگر از چرم منعطف درست مراقبت شود می‌تواند برای یک عمر، سالم باقی بماند. نوع چرمی که انتخاب می‌کنید درحس و ظاهرتان خیلی اهمیت دارد. نکته‌ی جالب در مورد چرم این است که هر چرمی به نوبه‌ی خود، خاص است. چرا که یک محصول طبیعی است و ساخته‌ی دست بشر نیست.
راهنمای تشخیص انواع چرم اصیل

راهنمای تشخیص انواع چرم اصیلاستفاده از چرم سابقه‌ای طولانی در تاریخ بشر دارد. اگر از چرم منعطف درست مراقبت شود می‌تواند برای یک عمر، سالم باقی بماند. نوع چرمی که انتخاب می‌کنید درحس و ظاهرتان خیلی اهمیت دارد. نکته‌ی جالب در مورد چرم این است که هر چرمی به نوبه‌ی خود، خاص است. چرا که یک محصول طبیعی است و ساخته‌ی دست بشر نیست. حتی با توجه به پیشرفت‌هایی که بشر داشته است نمی‌توان ۲ نوع چرم را مثل هم ساخت.

چرم باعث خارش و خراش روی پوست نمی‌شود. در ابتدا وقتی از چرم استفاده می‌کنید کمی خنک است اما رفته رفته خود را با دمای بدن تطبیق می‌دهد. چرم شکل بدن شما را به خود می‌گیرد. از طرف دیگر هیچ چیزی بوی چرم را ندارد. هر چرمی بوی مخصوص به خود را دارد. درست مثل بوی فضای داخلی یک ماشین بسیار لوکس.

در طول تاریخ از دستکش‌های چرمی گرفته تا لباس های زیر  چرمی، استفاده شده‌است. اما پوشیدن چرم یک حس متفاوت را ایجاد می‌کند. گویا یک حس اولیه را در ما انسان‌ها بیدار می‌کند.

محصولاتی که از چرم تولید می‌شوند در یک جایگاه بسیار بالاتر از سایر محصولات مصنوعی قرار می‌گیرند. امروزه محصولات زیادی هستند که شبیه به چرم هستند و با قیمت کمتری در بازار به فروش می‌روند. محصولاتی وجود دارند که فقط بخشی از آنها از چرم درست شده است و به عنوان محصول اصلی به بازار عرضه می‌شوند. این یکی از آن روش‌های بازاریابی است تا مشتری‌ها را سردرگم کند. اگر می‌خواهید یک محصول چرم طبیعی خریداری کنید (که طبعاً گران‌تر است) باید این توانایی را داشته باشید که بتوانید چرم طبیعی را از تقلبی تشخیص بدهید.

انواع چرمی که در تولید پوشاک و صنعت فشن کاربرد دارد:

چرم گاو

چرم یا پوست گاو

این یکی از بادوام‌ترین انواع چرم است. از این چرم بیشتر در تولید کفش و چکمه استفاده می‌شود همچنین از این چرم در تولید پوشاک بسیار باکیفیت نیز استفاده می‌شود.

چرم گاو میش

چرم گاو میش

به اندازه‌ی چرم گاو بادوام نیست اما به خاطر عرضه‌ی بیشتر، ارزان‌تر است.

پوست بره

پوست بره

به خاطر نرمی و انعطاف‌پذیری در ساخت کت‌ و شلوار به کار می‌رود. از این چرم برای لباس‌های ارزان‌ قیمت استفاده می‌شود.

پوست گوسفند

پوست گوسفند

مثل پوست بره می‌ماند با این تفاوت که از گوسفند‌های بالغ گرفته می‌شود و ضخیم‌تر است و دوام بالاتری دارد و از پوست بره قیمت بیشتری هم دارد.

جدای از نوع، چرم‌ها در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

چرم آنیلین

چرم آنیلین

این چرم، چرمی است که به آن چرم طبیعی می‌گویند. چرمی خالص و دست نخورده. چرم آنیلین توسط رنگ‌های شفاف رنگ می‌شود و باعث می‌شود تا شما سطح چرم را به راحتی مشاهده کنید. چرم آنیلین تقریباً هیچ گونه عایق و محافظی ندارد. معمولاً روی این چرم‌ها یک اسپری حاوی واکس پاشیده می‌شود تا یک دفاع ضد آب کوتاه مدت برای آنها فراهم کند. برای حفظ و نگهداری آن باید بدانید که آیا سطح چرم، مورد واکس قرار گرفته است یا نه؟! اگر سطح چرم حس مخملی می‌دهد پس این چرم مورد واکس قرار گرفته است. اگر حس کردید که سطح چرم خیلی نرم است مورد واکس قرار نگرفته است. اینجا همان جایی است که تشخیص چرم مات و آنیلین سخت می‌شود. 

روش تشخیص چرم آنیلین

انگشت خود را خیس کنید و به آرامی روی چرم بکشید. اگر کمی تیره شد این آنیلین است.

چرم نیمه آنیلین

چرم نیمه آنیلین نیز یک چرم پرداخت شده است. نام دیگر آن چرم رنگ شده است. چرم نیمه آنیلین بهترین جنبه‌های محصولات طبیعی و فناوری دباغی را با هم ترکیب کرده است تا چرمی را ایجاد کند که در ظاهر و رنگ بیشتر همگون باشد. چرم محافظت شده عمومی‌ترین نوع چرم است که توسط مشتری‌ها خریداری می‌شود چرا که نسبت به بقیه، حالت ارتجاعی بهتری دارد. چرم نیمه آنیلین به گونه‌ای است که در شرایط سخت حالت ارتجاعی بهتری دارد. رنگ‌دانه‌ها و کاری که روی چرم انجام شده است روی نرمی آن نیز تاثیرگذار است. هر چقدر کار بیشتری روی چرم صورت بگیرد نرمی آن کمتر می‌شود.

روش‌هایی برای شناسایی چرم نیمه آنیلین

به آرامی روی سطح چرم دست بکشید اگر دست شما هیچ  تغییر رنگی روی چرم به جا نگذاشت پس این یک چرم محافظت شده است.

با وجود لایه‌ی محافظ روی چرم باید نوعی درخشش روی چرم به چشم بخورد.

چرم مات

چرم مات

چرم مات به نام چرم پریشان یا چرم جیر نیز شناخته می‌شود. این چرم در واقع چرم آنیلین است. سطح این چرم‌ها پرداخت شده است به طوری که گویا روی سطح چرم لایه‌ای از مخمل تشکیل شده است. این نوع از چرم با چرم جیر اشتباه گرفته می‌شود. چرم جیر، قسمت داخلی پوست است و چرم مات از کاری که روی سطح بیرونی پوست انجام می گیرد بوجود می‌آید که باعث می‌شود این چرم به شدت نرم باشد. عملیات پرداختی که صورت می‌گیرد باعث می‌شود تا این چرم نسبت به آنیلین بیشتر جذب کننده باشد.

تشخیص چرم مات از چرم آنیلین خیلی سخت است. چرم مات می‌تواند انواع مختلف طرح‌ و رنگ را داشته باشد و می‌تواند جنبه‌ی طبیعی چرم را به ما نشان بدهد به همین دلیل این چرم در صنعت فشن بسیار محبوب است.

روش‌های تشخیص چرم مات

سطح این چرم باید حس سطوح مخملی را بدهد. درست مثل وقتی که یک نقطه‌ی خاصی از قالی را از دو طرف جارو می‌زنید باید وقتی روی سطح این چرم دست می‌کشید نیز اثری از خود روی سطح چرم باقی بگذارد. 

با انگشت خیس روی چرم دست بکشید اگر یک سایه‌ی سیاه از خود به جا گذاشت و بعد از اینکه خشک شد سطح تیره‌تر هم شد این چرم مات است.

روش‌های تشخیص چرم طبیعی از تقلبی

چرم

حواس‌تان را نسبت به محصولاتی که به طور خاص روی طبیعی بودن تاکید ندارند، جمع کنید

اگر محصولی به عنوان ساخته‌ی دست لیبل می‌خورد مطمئناً مصنوعی است. اما اگر هیچ چیزی نوشته نشده احتمال اینکه تولید‌کننده قصد دارد تا چیزی را مخفی کند خیلی بالاست. تولید‌کنندگان از اینکه محصول آنها چرم طبیعی است افتخار می‌کنند و دلیلی برای مخفی کردن آن ندارند.

چرم

بر روی سطح چرم  به دنبال حفره‌ها و عدم یکنواختی بگردید

این یکی از نشانه‌های اصل بودن محصول است. یادتان باشد که چرم از پوست حیوان ساخته می‌شود بنابراین هر محصول منحصر به فرد است. چرم‌های مشابه به هم، احتمالاً توسط دستگاه‌ها ایجاد شده‌اند. چرم طبیعی چین و چروک و خش دارد و این نشانه‌ی مثبتی است.

به یاد داشته باشید که تولید‌کننده‌ها رفته رفته مهارت بیشتری پیدا می‌کنند تا بتوانند چرم طبیعی را ایجاد کنند. همین باعث می‌شود تا خرید آنلاین چرم را سخت کند چرا که شما فقط با یک تصویر طرف هستید.

چرم

چرم را فشار بدهید و به دنبال چروک‌ها بگردید

چرم واقعی زیر فشار درست مثل پوست انسان چروک می‌شود. چرم مصنوعی عموماً در مقابل فشار شما مقاومت می‌کند و به سرعت به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

چرم

چرم را بو کنید

به دنبال رایحه‌ای طبیعی و کپک زده باشید. بوهای پلاستیکی و شیمیایی نشانه‌ی مصنوعی بودن محصول است. اگر نمی‌توانید بوی طبیعی را تشخیص بدهید سری به فروشگاهی که به محصولاتش اطمینان دارید بزنید و یکی از محصولات آن را بو کنید تا با این رایحه آشنا شوید. به یاد داشته باشید که چرم مصنوعی از پلاستیک ساخته می‌شود. 

چرم

از تست آتش استفاده کنید

درست است که آتش یک محصول خوب را از بین می‌برد اما این تست را می‌توانید در ناحیه‌ای از چرم که دیده نمی‌شود انجام بدهید. شعله‌ای را به مدت ۵ ثانیه روی چرم بگیرید. چرم واقعی کمی می‌سوزد و بوی موی سوخته می‌دهد. اما چرم مصنوعی شعله می‌دهد و بوی پلاستیک سوخته می‌دهد.

چرم

به لبه‌های محصولات چرمی دقت کنید

چرم واقعی لبه‌های ناهمواری دارد در صورتی که چرم مصنوعی لبه‌های صاف و تمیزی دارد. محصولات ساخته‌ی ماشین، برشی ماشینی هم دارند. چرم واقعی از چندین لایه درست شده است که طبیعی است و در گوشه‌ها دچار چروک خواهد شد ولی چرم مصنوعی چون از پلاستیک ساخته شده است چنین مشکلی را ندارد. 

چرم

چرم را خم کنید و به دنبال تغییر رنگ بگردید

اگر چرم تغییر رنگ داد درست مثل چروک خوردن، به احتمال زیاد طبیعی است. چرم واقعی انعطاف خاص خود را دارد. چرم مصنوعی ساختار پایداری دارد و معمولاً به سختی خم می‌شود.

چرم

از تست آب استفاده کنید

چرم واقعی آب را جذب می‌کند. اگر چرم مصنوعی باشد آب به راحتی از روی آن می‌لغزد. 

چرم

چرم طبیعی به ندرت ارزان قیمت است

محصولی که تماماً از چرم طبیعی درست شده باشد گران خواهد بود و قیمت ثابتی دارد. چرم گاو گران‌ترین نوع چرم است. 

چرم

به رنگ توجهی نکنید

اگر یک کت چرمی آبی رنگ دیدید تصور نکنید که این کت مصنوعی است. می توان رنگ را هم به چرم طبیعی و هم مصنوعی اضافه کرد. پس رنگ نمی‌تواند عامل تاثیرگذاری در انتخاب شما باشد.

بنیتا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار