تابستان برفی در آلپ ایران + عکس
کد خبر: ۵۶۸۶
تاریخ انتشار: 2015 July 23    -    ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰

آلپ ایران در قلب رشته کوه پرسخاوت زاگرس همه آنچه برای خلق زیباترین صحنه های طبیعت لازم است را در اختیار دارد تا گردشگرانی که خنک ترین جاذبه های تابستانی را جستجو می کنند راهی این دیار شوند.

برای دیدن زیبایی های آلپ ایران باید از شهر ازنا به راه افتاد تا پس از طی مسافتی در حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر به جایی رسید که نامش روستای گردشگری «دره تخت» است، جایی که تختی از زیبایی ها در دره ای رویایی انتظارت را می کشد.

صدای رودخانه جاری در دامنه آلپ ایران، که با خودش برفهای آب شده را به پایین دست می برد و نسیم خنکی که صورتت را نوازش می دهد؛ حکایت سفری رویایی در تابستانی خنک را روایت می کند، سفری که می تواند یکی از خاطره انگیزترین سفرها را رقم بزند.

برای رسیدن به طبیعت جذاب و خنک «دره تخت» در دامنه آلپ ایران و رسیدن به تونلی برفی کافیست که نگاه سفرمان را به دامنه کوههای سر به فلک کشیده اشترانکوه بچرخانیم، جایی که با تونل های برفی، رودخانه های برفی و کوههای برفی اش شهره عام و خاص است.

اشترانکوه و همه زیبایی هایش

اینجا اشترانکوه هر آنچه برای خلق زیبایی نیاز دارد را کنار دستش گذاشته تا چه در زمستان و چه در تابستان برایت خنکی خاطره انگیزی را بر بوم کوهپایه های زیبایش بکشد، تابلوهایی از تونلهای برفی تابستانه و دشت های سفید زمستانه.

مردم روستای دره تخت با آب فراوانی که اشترانکوه - آلپ ایران - به آنها بخشیده بساط کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی را به راه انداخته اند تا سفر به این روستای زیبا تلاقی از صحنه های مختلف را پیش روی چشمان رهگذران قرار دهد، تصاویری از اراضی سرسبز و رنگارنگ تابستانه، اینجا برای خودش بهشتی کوچک است.

کمی که جلوتر می رویم به روستای زیبای کمندان می رسیم؛ جایی که انگشت های سحرآمیز آب صحنه های زیبایی را در باغات و دشت ها رقم زده است؛ اینجا سد کمندان نیز در دست اجرا است تا علاوه بر تونل برفی و جاذبه های طبیعی این دیار، ظرفیت سد کمندان نیز در آینده به جاذبه های گردشگری این منطقه افزود شود.

برای رسیدن به تونل برفی باید از شهرستان ازنا به سمت روستای دره تخت و بعد از آن روستای کمندان که در فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر قرار دارد حرکت کرد که تا کوهپایه اشترانکوه را می توان با ماشین طی کرد.

اما از این جا به بعد باید قدم در راه گذاشت و از کنار رودی زلال که از آب شدن برف های اشترانکوه جریان یافته به سمت تونل برفی حرکت کرد.

رودی که طراوت و زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر و ناب این منطقه بخشیده است و با طنین حرکت خود موسیقی دلنشینی را به رهروان هدیه می کند و گاه با خنکای خود خستگی از تن مسافران به در می کند.

وجود گونه های مختلف گیاهی که برخی از آن ها خواص دارویی دارند و گونه های مختلف جانوری در مسیر دسترسی به تونل نیز از دیگر نکاتی است که توجه رهگذران را به خود جلب می کند.

برای رسیدن به تونل باید حدود یک و نیم ساعت پیاده روی کرد، گاه باید پای در آب گذاشت و گاه از مسیرهایی با شیب تند عبور کرد اما به محض رسیدن به تونل برفی آن قدر غرق حیرت می شویم که خستگی راه را از یاد خواهیم برد.

در مسیر رسیدن به تونل چشمه هایی از زیر سنگ ها و دل صخره ها جوشیده است و آبی گوارا و دلنشین به گردشگران هدیه می کند که آنان را به وجد می آورد. زیبایی تونل برفی به حدی است که هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد و عظمت خداوند متعال را به نمایش می گذارد.

شکل گیری این تونل در اواسط فصل بهار آغاز می شود که آب شدن برف در سطح زیرین لایه های انباشته شده در زمستان باعث به وجود آمدن تونل برفی می شود.

طول این تونل در اوایل شکل گیری به ۸۰۰ متر می رسد که به تدریج و با گرم شدن هوا رو به کاهش می گذارد به گونه ای که در اواخر شهریور ماه اندکی از آن باقی می ماند.

ارتفاع این تونل حیرت انگیز نیز در قسمت های مختلف متغیر است و در بلندترین قسمت ها تا ۳ متر هم می رسد به گونه ای که به راحتی می توان وارد آن شد.

خنکای هوا در اطراف تونل کاملا محسوس است و فضای دلپذیری را برای گردشگران و کوهنوردان فراهم کرده است که خستگی راه را از یاد آنان می برد.

در طول مسیر حرکت به سمت تونل برفی گردشگران زیادی را می بینی که راهی این سفر خاطره انیز شده اند، گردشگرانی از تهران، شیراز، اصفهان، کرمانشاه، کرج و دیگر استانهای کشور.

در طول مسیر با گردشگران سر بحث را باز می کنیم تا از زیبایی های مسیر بگویند. یکی از گردشگران این منطقه در گفتگو با مهر معتقد است که اینجا انسان عظمت خداوند را حس می کند و از تونل برفی به عنوان بهشت گمشده نام می برد.

یکی دیگر از گردشگران که از اصفهان راهی لرستان شده است در مورد این منطقه به خبرنگار مهر می گوید: طبیعت اینجا عالی است و تا به حال جایی را به این زیبایی و قشنگی ندیده ام.

وی می گوید که قبلا تعریف تونل برفی ازنا را شنیده است و ادامه می دهد: امروز که به این منطقه آمده ام می گویم که «شنیدن کی بود مانند دیدن»!

گردشگر دیگری که از استان تهران به لرستان و برای دیدن تونل برفی آمده است، گفت: اینجا واقعا زیباست و در اوج تابستان هوای خنک و عالی دارد.

وی سخنان خود را اینگونه ادامه می دهد که دو متر آن طرف تر از تونل برفی هوا گرم و آفتابی است و این در حالیست که داخل تونل آدم یخ می کند.او به شوخی می گوید که اگر یک دقیقه اینجا بمانی هنر کرده ای چرا که هوای داخل تونل بسیار سرد است.

گردشگر دیگری می گوید: من حتما سالی یک بار را برای دیدن جاذبه گردشگری تونل برفی می آیم و به همه اطرافیان و اقوام خود نیز سفارش می کنم که برای دیدن این جاذبه زیبا و مفرح به استان لرستان بیایند.

این گردشگر در پایان حرفهایش می گوید: استان لرستان یکی از مناطق بکر کشور بوده که دارای هوای پاک و عالی است ولی کمتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد در حالیکه اینجا جاذبه های چهارفصلی دارد که می تواند میزبان گردشگران باشد.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان پیش از این در جریان بازدید از منطقه گردشگری روستای کمندان و تونل برفی بر توسعه گردشگری در این منطقه تاکید کرده بود.

وی اظهار داشت: تونل برفی که در دامنه اشترانکوه واقع شده به عنوان یک قطب گردشگری مطرح است.

بازوند افزود: با پیگیری های فرماندار شهرستان ازنا توسعه منطقه گردشگری تونل برفی در روستای کمندان در سال ۹۴ یکی از پروژه های ویژه این شهرستان برای جذب گردشگر است.

وی با اشاره به آغاز برق رسانی به منطقه گردشگری روستای کمندان افزود: با توجه به اقدامات انجام شده و ظرفیت بالقوه منطقه انتظار داریم تونل برفی به یک سایت گردشگری تبدیل شود.

بازوند با اشاره به ظرفیت های گردشگری تابستانه و زمستانه اشترانکوه، بر لزوم برنامه ریزی مسئولان امر در اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان و شهرستان برای استفاده از این ظرفیت ها تاکید کرد.

وی با یادآوری اینکه جای جای لرستان ظرفیت توسعه صنعت گردشگری را دارد، اظهار کرد: قلل و دامنه های برفی اشترانکوه ظرفیت منحصر به فردی برای توسعه گردشگری زمستانه و تابستانه است که در این راستا مسئولان امر موظف هستند ظرفیت ها را در این بخش بررسی و نسبت به برنامه ریزی برای استفاده از این قابلیت ها اقدام کنند.

استاندار لرستان با دادن اطمینان نسبت به حمایت از برنامه های گردشگری در منطقه از سوی مدیریت ارشد استان، تصریح کرد: توسعه صنعت توریسم از اولویت های اصلی مدیریت اجرایی استان است.

بنا بر این گزارش، واقع شدن شهرستان ازنا در دامنه قلل زیبای اشترانکوه که با ارتفاع چهار هزار و ۱۵۰ متر یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه زاگرس است، می تواند این شهرستان را به یکی از قطب های گردشگری تابستانی و زمستانی در کشور تبدیل کند.

جاذبه های منحصر به فرد این شهرستان در زمینه کوه های پوشیده از برف نه تنها در فصل زمستان که در فصل تابستان نیز ظرفیت جذب گردشگر را دارد به طوریکه تونل برفی شهرستان ازنا یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار