به مناسبت 5 آذر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان
کد خبر: ۵۶۱۴۴
تاریخ انتشار: 2016 November 25    -    ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
کمپین دبیرکل ملل متحد در رابطه با پایان دادن به خشونت علیه زنان که توسط نهاد زنان ملل متحد، سازمان‌دهی شده است، بیست و پنجم هر ماه را به عنوان روز نارنجی؛ یعنی روز اقدام برای ارتقای آگاهی و پیشگیری از خشونت علیه زنان و دختران نام‌گذاری کرده است.

 به مناسبت 5 آذر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان
 
 شبکه جهانی جوانان کمپین مذکور، از فعالان، دولت‌ها و ارکان ملل متحد درخواست داشته است که در مورد کلیه افراد، زمینه لازم را فراهم آورند و مسائل مرتبط با پیشگیری و پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران را؛ نه فقط در روز 25 نوامبر - روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان-، بلکه در هر ماه، مطرح کنند و مورد توجه قرار دهند.

در سال 2014 تاکنون عناوین بیست و پنجمین روز ماه‌های گذشته به ترتیب ذیل اعلام شده است:
25 آوریل: پایان دادن به خشوتت جنسی مرتبط با مخاصمات مسلحانه علیه زنان و دختران؛
25 مارس: پایان دادن به ختنه دختران؛
25 فوریه: لزوم وارد ساختن مسئله پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران در چارچوب توسعه‌ای جدید؛
25 ژوئیه: دسترسی به عدالت برای قربانیان.

موضوع کلی روز نارنجی در سال 2013 عبارت بود از: «فضاهای امن برای زنان و دختران» که توصیه‌های مقرر در سند نهایی پنجاه و هفتمین اجلاس کمیسیون مقام زن را مدنظر قرار داد. همچنین سال گذشته، از 25 نوامبر - روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان- تا 10 دسامبر -روز حقوق بشر-؛ این کمپین با این شعار خواستار اقدامی ‌جهانی شد: «جهان خود را در 16 روز نارنجی کنید»

طی این 16 روز اقدامات مختلفی از سوی فعالان مقابله با خشونت علیه زنان، سازمان‌ها و فعالان محلی و بین‌المللی انجام گرفت که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت بودند از: جلسات بحث و بررسی، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، برپایی کنسرت و جشنواه‌های فیلم که با مشارکت دولت‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های مدنی و ارکان ملل متحد؛ برای ارتقای آگاهی در سطح عموم برگزار شد.

به این ترتیب شاهد آن هستیم که روند اقدامات بین‌المللی در حوزه زنان؛ خصوصاً در زمینه مقابله با خشونت علیه زنان و دختران، به نحو قابل تأملی تسریع یافته است.

در واقع بزرگداشت روز یا هفته طی سال، رویه‌ای بوده که تاکنون برای تمرکز بر مسائل مهم جهانی و بین‌المللی مورد توجه قرار داشته است، اما تمرکز بر موضوعی به صورت ماهانه و به عبارت دیگر 12 بار در طول یک سال، در حوزه حقوق بین‌الملل بشر، اقدامی ‌بی‌سابقه به شمار می‌رود و قطعاً در جهت پیشبرد اهداف مدنظر نهادهای بین‌المللی؛ به‌ویژه ارکان سازمان ملل متحد در رابطه با حمایت از حقوق زنان و دختران و مقابله با خشونت علیه ایشان، واجد تأثیر به‌سزایی خواهد بود و البته دغدغه مهم در این زمینه آن است که علی‌رغم عدم حصول وفاق کامل میان اعضای جامعه بین‌المللی بر محتوای مدنظر نهادهای بین‌المللی؛ از جمله نهاد زنان ملل متحد در رابطه با مسائل زنان، اهتمام عملی قابل توجهی بر اجرای راهبردهای پیشنهادی آنها در دستور کار قرار دارد و این روند در حال تسریع نیز است.

هموطنان میتوانند در صورت مشاهده هر نوع خشونت علیه زنان و همسرآزاری با شماره 123 اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی تماس حاصل بفرمایند.

کمپین مبارزه با خشونت علیه زنان

منبع: مهرخانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار