آشا محرابی:من همیشه دوست دارم نقش‌های متفاوت را تجربه کنم
کد خبر: ۵۵۴۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2016 November 20    -    ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
محرابی در هشت و نیم دقیقه در نقش «فروغ» عروس دوم خانواده ظاهر شده که یکی از نقش‌های اصلی و اساسی داستان را ایفا می‌کند و به نظر می‌رسد مختصات و مشخصاتی متفاوت با دیگر نقش‌های او دارد.
 آشا محرابی:من همیشه دوست دارم نقش‌های متفاوت را تجربه کنم
 
آشا محرابی:من همیشه دوست دارم نقش‌های متفاوت را تجربه کنمآشا محرابی را مخاطبان به واسطه فعالیت‌هایش از عرصه دوبله گرفته تا بازی در مجموعه‌های گوناگون تلویزیونی بخوبی می‌شناسند و در یاد دارند. او تاکنون در مجموعه‌های مختلفی چون «مرگ تدریجی یک رویا»، «آشپزباشی»، «همه چیز آنجاست» و «ساختمان 85» از قاب رسانه ملی دیده شده و به نظر می‌رسد پس از مدتی دوری و اشتغال به فعالیت‌های دیگر، این روزها دوباره در تلویزیون پرکار شده است.

او اخیرا مجموعه اپیزودیک «چرخ فلک» را از شبکه یک سیما روی آنتن داشت؛ این روزها «هشت و نیم دقیقه» به عنوان مجموعه شبانگاهی شبکه دو با بازی او روی آنتن است و «آرام می‌گیریم» را هم در همین شبکه در نوبت پخش دارد. محرابی در هشت و نیم دقیقه در نقش «فروغ» عروس دوم خانواده ظاهر شده که یکی از نقش‌های اصلی و اساسی داستان را ایفا می‌کند و به نظر می‌رسد مختصات و مشخصاتی متفاوت با دیگر نقش‌های او دارد. محرابی در گفت‌وگو با جام‌جم بیشتر در این رابطه توضیح می‌دهد.

بعد از مدتی دوری به نظر می‌رسد که دوباره در تلویزیون پرکار شده‌اید. مدتی قبل در مجموعه اپیزودیک «چرخ‌فلک» به ایفای نقش پرداختید. اکنون «هشت و نیم دقیقه» روی آنتن است و بعد از آن هم «آرام می‌گیریم» را در نوبت پخش دارید. همزمانی بازی در این سه کار اتفاقی بود یا خودتان تصمیم به پرکاری و جبران غیبت‌های بلندمدت‌تان گرفته‌اید؟

نه، کاملا اتفاقی بود.

چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی را میان بازی خودتان در این سه مجموعه قائل هستید؟
به عقیده خودم این سه نقش کاملا از هم متفاوت است. «باران» در چرخ فلک، زنی دردمند و مظلوم بود که تلخی‌های زمانه، او را به جنگیدن با مشکلاتش واداشته بود. «فروغ» در هشت و نیم دقیقه، زنی است که به خاطر آنچه که از دست داده و بخصوص بچه به دنیا نیامده‌اش، کینه‌ای عمیق در دل دارد؛ کینه‌ای که او را وادار می‌کند با کسانی که آنها را سبب‌ساز مشکلاتش می‌داند، رفتار خصمانه‌ای داشته باشد. و اما زهرا در سریال «آرام می‌گیریم» زنی آرام و در عین حال محکم است که بموقع و بعد از پخش سریال در موردش بیشتر با هم حرف می‌زنیم.

در هشت و نیم دقیقه نقشی کاملا متفاوت را ایفا می‌کنید. شخصیتی که ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خودش را دارد و متفاوت از نقش‌های دیگرتان است. در مورد ویژگی‌های شخصیت فروغ برایمان توضیح بدهید. تعریف خودتان از رفتار او چیست؟ آیا می‌توانیم او را یک نقش منفی بدانیم؟
به نظرم نقش کاملا منفی یا کاملا مثبت وجود ندارد و اگر هم باشد باورپذیر و جذاب نیست و ضعف محسوب می‌شود. مگر مواردی که نقش اساطیری یا عرفانی و شبیه به آن باشد. برای بازی در نقش فروغ که جنبه‌های منفی در شخصیتش بیشتر از جنبه‌های مثبت آن است، اول سعی کردم که دلایلش برای بروز جنبه‌های منفی را پیدا کنم و از طرف دیگر، جنبه‌های مثبت شخصیتی او را بشناسم. فروغ به خاطر ناکامی‌هایی که در زندگی‌اش داشته، بدبینی عمیقی نسبت به اطرافیانش دارد و فقط به دو نفر در زندگی‌اش اعتماد دارد؛ احسان و فرزین. پس از دست دادن تنها شانسش برای بچه‌دار شدن، کینه‌هایش را وسعت می‌بخشد. از طرفی دیگر، عشق و وفاداری او به همسر و برادرش از نکات مثبت شخصیتی او‌ست و البته کینه‌ورزی‌هایش هم نکته منفی به شمار می‌آید؛ هرچند که غم بچه نداشتن برایش همچنان ادامه دارد.
 
آشا محرابی:من همیشه دوست دارم نقش‌های متفاوت را تجربه کنم 

با توجه به سیما و صدای آرام و دلنشینی که دارید، از بازی در این نقش نمی‌ترسیدید؟ مخاطبان عموما شما را با نقش‌های دوست داشتنی و آرام به یاد دارند. برای شکستن این قالب و نزدیک شدن به شخصیت فروغ چه کردید؟
اول این‌که از لطف شما ممنونم و در وهله دوم باید بگویم خیر؛ به هیچ وجه. من همیشه دوست دارم نقش‌های متفاوت را تجربه کنم و این‌که بخواهم همیشه مثبت بازی کنم، برایم چالشی ایجاد نمی‌کند. قطعا مخاطب ما باهوش‌تر و حرفه‌ای‌تر از این حرف‌هاست و می‌داند که شخصیت من نه آن نقش مثبتی است که بازی می‌کنم و نه آن نقش منفی. شخصیت واقعی من، شخصیت آشا محرابی است، نه فروغ یا هر نقش دیگری. پس نه فقط نمی‌ترسم، بلکه دوست دارم که نقش‌های مختلف را تجربه کنم و کاستی‌ها و نقاط قوت کارم را بشناسم. به نظرم برای رشد و پویایی در هر شغلی باید تجربه کرد و بازیگری هم از این قاعده مستثنا نیست. من هم در نقش‌های تراژیک و کمدی بازی کرده‌ام و هم نقش‌های جدی مثبت یا منفی. اساسا به نظرم بازیگری قالب‌پذیر نیست و باید روان و جاری باشد.

در تلویزیون عموما نقش‌های منفی و حتی خاکستری تعریف دقیقی ندارند و گاه مخاطب نمی‌تواند دلیل رفتارهای آن شخصیت را درک کند. خود شما چقدر فروغ و تصمیم‌های او را درک می‌کردید؟ برای این‌که این درک را برای مخاطبان هم باورپذیرتر کنید، چه اقداماتی را در پیش گرفتید؟
درست می‌گویید. همان‌طور که قبلا هم گفتم، همواره برای باور‌پذیری نقش در نقش‌های مثبت به دنبال نکات منفی می‌گردم و در نقش‌های منفی به دنبال نقاط مثبت شخصیت. درباره فروغ هم تلاشم همین بود و البته توضیح بیشتری نمی‌دهم، چون تا زمان چاپ این مصاحبه احتمالا هنوز کار به قسمت‌های مورد نظرم نرسیده است و نمی‌خواهم داستان سریال را قبل از پایان پخش آن تعریف کرده باشم.
 
آشا محرابی:من همیشه دوست دارم نقش‌های متفاوت را تجربه کنم 

آیا حالا که سریال به مرحله پخش رسیده، از تصویری که می‌بینید رضایت دارید و از نگاه خودتان به نقطه ایده‌آل رسیده‌اید؟
به طور نسبی بله، اما به شکل ایده‌آل خیر.

همبازی شدن در کنار بازیگران این مجموعه را چطور دیدید؟ خصوصا سام درخشانی که پیش از این هم با او همبازی بوده‌اید.
همکاری با دوستان و همکاران همیشه دلچسب است. همکاری با سام درخشانی را پیش از این در مجموعه «همه‌چیز آنجاست» تجربه کرده بودم و تکرار دوباره‌اش خوب بود.

این مجموعه، سومین همکاری شما با شهرام شاه‌حسینی در مقام کارگردان است. دلیل اصلی تداوم این همکاری در چیست؟ او به عنوان کارگردان چه ویژگی‌هایی دارد که شما را به همکاری با او مجاب می‌کند؟
همکاری خوبی بود و تداوم آن هم به خاطر همان خوب بودن است. شاه‌حسینی کارگردان کاربلدی است و همکاری با او همواره باعث خوشحالی من است.

هم‌‌اکنون مشغول بازی در چه کاری هستید؟
در حال حاضر در سریال «آرام می‌گیریم» بازی می‌کنم که یک ملودرام اجتماعی و خانوادگی به کارگردانی روح‌الله سهرابی است. من در این مجموعه در نقش زهرا بازی می‌کنم. او زنی معصوم و تواناست که برای حفظ زندگی‌اش تلاش می‌کند. فضای کار را دوست دارم و امیدوارم مخاطب هم آن را دوست داشته باشد.

رادیو و تلویزیون
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
1
4
خانم آشا محرابی سال64 در سریال آیینه هم با آقای اسماعیل محرابی بازی کردند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
1
سلام
از بازی آشا محرابی لذت می برم ایشان بازیگر بسیار توانمندی است امیدوارم همیشه موفق باشد.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
0
0
سلام عزیزم
من خیلی شمارادوست دارم هم خودت رو هم بازی هاتو همه سریالات یک طرف سریال پلیسی امین یک طرف
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار