و حالا فریاد می زنیم که: ورزش نکنید، چون...
کد خبر: ۵۵۳۳۸
تاریخ انتشار: 2016 November 18    -    ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
هوای اطراف ما دقیقا شبیه سوخت ماشین، برای بدن ما عمل می کند. همانطور که ماشین، هرچه تندتر با سوخت آلوده حرکت کند، مصرف سوختش بیشتر می شود، بدن ما نیز هر چه فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشد، هوای بیشتری را به درون می کشد. در نتیجه...
و حالا فریاد می زنیم که: ورزش نکنید، چون... 
 
و حالا فریاد می زنیم که: ورزش نکنید، چون...  اختصاصی «تابناک باتو»؛ ورزش کردن در هوای کنونی تهران، دقیقا مصداق این ضرب المثل است: اومد ابروش رو درست کنه، زد چشمش رو هم کور کرد.

هوا برای بدن، شبیه سوخت اتوموبیل است. اگر سوخت غیر استاندارد داخل باک ماشین بریزیم و ماشین را روشن کرده و حرکت کنیم، دو زیان دارد؛

۱- حرکت ماشین کند و موتور آن بد کار می کند.
۲- در درازمدت موتور ماشین آسیب جدی می بیند.


روشن است هرچه ماشین تندتر حرکت کند، مصرف سوخت، بیشتر خواهد بود؛ بنابراین موتور، آسیب بیشتری و چه بسا جبران ناپذیر خواهد دید.

هوای اطراف ما دقیقا شبیه سوخت ماشین، برای بدن ما عمل می کند. همانطور که ماشین، هرچه تندتر با سوخت آلوده حرکت کند، مصرف سوختش بیشتر می شود، بدن ما نیز هر چه فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشد، هوای بیشتری را به درون می کشد. در نتیجه، رسوب انواع آلودگی که به همراه هوا وارد ریه می شود، بیشتر خواهد بود. پس، برای حفظ سلامتی بدن، به ویژه در درازمدت، عطای ورزش را به لقای آن ببخشید و تا زمانی که هوا آلوده است، مطمئن باشید ورزش، خیری برای بدن به همراه ندارد که هیچ، بلکه ریه ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نکته مهم و ضروری


ورزش در سالن های معمولی، هیچ تفاوتی با ورزش در هوای آزاد ندارد، مگر سالن های وِیژه ای که با صرف هزینه ی قابل توجه، با نصب دستگاه های تصفیه هوا، هوای بیرون را بعد از تصفیه با این دستگاه، وارد سالن کند که البته تعداد این سالن ها، بسیار اندک است و یا شاید بگوییم نیست.

 با توجه به نبود قانون حمایت از مصرف کننده، به صرف اینکه در ورودی سالن های ورزشی، تابلوی «مجهز به دستگاه تصفیه ی هوا» نوشته شده باشد، تنها به نوشته اعتماد نکنید، مگر اینکه واقعا مجهز به این دستگاه باشد و نیز اطمینان حاصل کنید که بیشتر هوای ورودی به داخل سالن، از طریق دستگاه صورت گیرد.
 
علیرضا داودی، پزشک دانشگاه خوارزمی و مسئول مرکز بهداشت (تهران)
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار