معیار انتخاب بهترین های آسیا چیست ؟
کد خبر: ۵۴۹۸۲
تاریخ انتشار: 2016 November 14    -    ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
مراسم  اهدای جوایز سالانه AFC در ابوظبی، امارات متحده عربی ، در تاریخ پنجشنبه 11 آذر 1395 برگزار می شود و کنفدراسیون فوتبال آسیا فهرست کاملی از نامزدهای بخش های مختلف جوایز سالانه خود را اعلام کرد که کشورمان تنها در بخش لژیونرها نماینده دارد.

تا پارسال برنده توپ طلای جهانی را هیئت رای دهندگان مشخص می کردند. در سال 2015  این هیئت شامل 509 نفر بود. از این تعداد نفرات 170 کاپیتان از کشورهای مختلف، 170 سرمربی و 169 خبرنگار معروف حضور داشتند که برنده توپ طلا را مشخص می کردند.

اما امسال روند تغییر کرده است و به علت پایان قرارداد مجله فرانسوی فرانس فوتبال با فیفا، دیگر سرمربی ها و کاپیتان ها نقشی در انتخاب این بازیکن ندارند و خبرنگاران منتخب مجله فرانسوی هستند که برنده توپ طلا را انتخاب می کنند.

البته معیار های خاصی برای رای دادن وجو دارند و این هیئتت تصمیم گیرنده بر اساس عملکرد بازیکنان درون زمین و رفتار های او چه در زمین و چه بیرون از زمین بر این انتخاب تاثیر گذار هستند.

اما در آسیا قضیه متفاوت است. در واقع در آسیا معیار خاصی برای انتخاب بهترین ها وجود ندارد و روند مشخص نیست. پیش از این مرتضی محصص در مورد انتخاب بهترین های سال آسیا بیان کرده است:

" من نمی دانم که مسئولیت انتخابات برترین ها در آسیا برعهده چه افرادی بوده است و حق داریم بدانیم که چه افرادی و با چه معیارهایی این انتخابات را انجام داده اند."

وی با یادآوری تازه کار بودن شیخ «سلمان بن ابراهیم آل خلیفه» بحرینی، به عنوان رییس جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا اظهار داشت: " احتمالا این کارمندان کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده اند که معیارهای انتخاب بهترین های آسیا را تعیین کرده و براساس آن رای داده اند. به عنوان نمونه در اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) مشخص است که بهترین های سال براساس چه معیارهایی انتخاب می شوند و حتی نام افرادی که حق رای دارند نیز مشخص است؛ اما در کنفدراسیون فوتبال آسیا این موضوع مشخص نیست. زمانی که کنفدراسیون فوتبال آسیا بازیکنی را به عنوان مرد سال فوتبال آسیا انتخاب می کند، حق همه کشورهاست که بدانند چه کسانی به وی رای داده اند."

شاهین رحمانی عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این باره بیان کرده است : "‌بازیکنانی که در تمام مسابقات کنفدراسیون آسیا حضور داشته باشند، به عنوان برترین بازیکن سال انتخاب می‌شوند. کسانی که در بازی های کنفدراسیون آسیا شامل جام ملت های آسیا، انتخابی جام جهانی و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و همچنین AFC کاپ بهترین بازیکن می شوند، بعد از جمع امتیازات آنها، به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا معرفی خواهند شد. در واقع کسانی که در این بازی ها حضور دارند بر مبنای تعداد انتخابشان به عنوان بهترین بازیکن زمین در پایان سال به عنوان بازیکن برتر آسیا معرفی خواهند شد."

با این حال به نظر می رسد که معیار انتخاب بهترین های آسیا همانند مراسم انتخاب بهترین های جهان و اروپا معیار و قانون مشخصی ندارد.

فاکتور انتخاب برترین های فوتبال آسیا چیست؟

شاهین رحمانی عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا در ارتباط با فاکتورهایی که AFC برای انتخاب برترین ها در نظر می گیرد، گفت: به طور کلی برای انتخاب برترین بازیکن، ملاک افرادی هستند که به عنوان بهترین بازیکن بازیهای کنفدارسیون فوتبال آسیا انتخاب می شوند. هر بازیکنی در پایان سال بر مبنای مجموع امتیازاتی که در هر مسابقه کسب می کند، رتبه بندی می شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته ما بازیکنان بسیار خوبی مثل جواد نکونام داشتیم؛ وی کاپیتان تیم ملی بود، اما به دلیل اینکه در آن دوره در اوساسونا بازی می کرد و در بازیهای کنفدراسیون آسیا شرکت نداشت، امتیازاتی که کسب کرده بود، محدود به بازیهای انتخابی جام جهانی یا جام ملت های آسیا می شد، به همین جهت نتوانست لقب بهترین بازیکن را بدست بیاورد.  

وی، در پاسخ به این سوال که معیارهای انتخاب فدراسیون ها و القابی که کسب می کنند چیست، بیان کرد: در گذشته فدراسیون ها را بر مبنای نتایج ملی یا تعداد پروژه های برگزار شده برای توسعه انتخاب می کردند. از معایب این روش می توان گفت که بسیاری از فدارسیون های ضعیف که تلاش می کردند، از دایره باقی می ماندند و کوشش آنها دیده نمی شد. کنفدارسیون، اکنون القاب مختلفی را در نظر گرفته و فدراسیون ها را به چند بخش از جمله: برنامه های بلند پروازانه، برنامه های الهام بخش و... تقسیم کرده است.

 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار