گردشی در کارخانه کلاه های سنتی استتسون، میراث آمریکایی
کد خبر: ۵۳۵۵۴
تاریخ انتشار: 2016 October 31    -    ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
یک ساعت و نیم که از دالاس به سمت شرق حرکت کنیم، درنهایت به کارخانه‌ای که یکی از سنتی‌ترین محصولات آمریکایی تولید می‌کند می‌رسیم. کارخانه افسانه‌ای استتسون (Stetson) که کلاه سازی قدیمی و مشهور امریکا است.

 

گردشی در کارخانه کلاه های سنتی  استتسون، میراث آمریکایییک ساعت و نیم که از دالاس به سمت شرق حرکت کنیم، درنهایت به کارخانه‌ای که یکی از سنتی‌ترین محصولات آمریکایی تولید می‌کند می‌رسیم. کارخانه افسانه‌ای استتسون (Stetson) که کلاه سازی قدیمی و مشهور امریکا است. در کنار این کارخانه یک کارخانه بزرگ دیگر هم وجود دارد. در داخل ساختمان کارخانه کارگران بدون توجه به تغییراتی که در طول یک قرن برای صنعت پیش‌آمده است مشغول به کار هستند. در این کارخانه لطافت نخ و سختی فولاد باهم ترکیب می‌شود و کلاه‌های نخی اصیل آمریکایی ساخته می‌شود. وسایلی که در این کارخانه هستند سنی در حدود ۶۰ تا ۷۰ سال دارند و توسط کارگران زبده‌ای که اینجا خانه دوم آن‌ها شده است اداره می‌شوند. کارگرانی که بدن‌های خشن و زبده‌ای درگذر زمان به دست آورده‌اند. همراه ما باشید تا نگاهی به مجموعه‌ای که دران کلاه‌های اصیل آمریکایی تولید می‌شود داشته باشیم.

کارخانه  استتسونl

عنصر دیگری که در کارخانه بیش از همه‌چیز دیده می‌شود بخار است. بخار ازجمله عواملی است که به سازندگان کلاه امکان شکل دادن به آن‌ها را می‌دهد. در سرتاسر کارخانه لوله‌های بخار از یک‌سو به‌سوی دیگر کشیده شده‌اند. در برخی موارد از گوشه‌ای که هیچ‌کس کار نمی‌کند بخار بیرون می‌زد و یا گاهی همانند یک ابر بزرگ فضای کارخانه و بالای سرکارگران را می‌پوشاند. صدای نا به هنجار ماشین‌ها و همچنین صدای بخار که از لوله‌ها بیرون می‌زند کل فضای کارخانه را تسخیر کرده است. چشم تا جایی که کار می‌کند بخار و بخار است. کارگران کلاه‌به‌کلاه کارهای خودشان را تکرار می‌کنند، کارهایی همانند سمباده زدن، اتو کشیدن، شکل دادن، دوختن و فرستادن به خط پایان. این کارخانه در روز حدود ۱۵۰۰ کلاه می‌سازد، کلاه‌هایی که شامل انواع مختلف کلاه‌های کابویی، پاناما، فدورا و غیره هستند.

کارخانه  استتسون

کارخانه در سال ۱۸۶۵ و بیش از یک قرن پیش‌ساخته شد. توسط سرمایه‌گذار معروف جان بی استتسون (John B. Stetson)، به‌تازگی این کارخانه به تگزاس نقل‌مکان کرده است. در سال ۱۸۷۰ استتسون یک کارخانه دیگر در خارج از فیلادلفیا ساخت که در سال ۱۹۰۰ تبدیل به بزرگ‌ترین کارخانه کلاه سازی در کل امریکا شد. با شروع سال ۲۰۰۰ این کارخانه سالانه 2 میلیون کلاه تولید می‌کند و در حدود 5 هزار کارگر زبده در خودش به کار گرفته است. پس از تغییراتی که در دهه ۶۰ میلادی به وجود آمد کلاه تبدیل به یکی از اکسسوری های غیرضروری در کمد لباس‌ها شد؛ اما در سال ۱۹۷۱ استتسون کارخانه‌ای در سنت جوزف برای جبران مشکلات ناشی از افول شهرت کلاه‌ها در میان آمریکایی‌ها تأسیس کرد.

کارخانه  استتسون

ین کارخانه در سال ۱۹۸۶ به گارلند نقل‌مکان کرد و در سال ۲۰۰۴ تکمیل و بازسازی شد. استتسون نزدیک به ۱۰۰۰ کلاه بی‌شکل پشمی در روز به کمک کارخانه‌ای که در مجاورت کارخانه خودش بود و با استفاده زیاد از پشم خرگوش، خز خرگوش وحشی تولید کرد. اگرچه در قرن بیستم، تولیدات و عرضه کلاه در امریکا نسبت به گذاشته کاهش‌یافته است. افراد مشهوری از خریداران کلاه‌های استتسون هستند. ازجمله نوازندگان، خوانندگان آمریکایی. به نظر می‌رسد این قطعه جدانشدنی از میراث ۱۵۰ ساله امریکا هیچ‌وقت فراموش نخواهد شد. در ادامه عکس‌هایی از این کارخانه را مشاهده می‌کنید.

کارخانه  استتسون

کارخانه  استتسون

 

کارخانه  استتسون

 

کارخانه  استتسون

 

کارخانه  استتسون

 

کارخانه  استتسون

 

کارخانه  استتسون

 

کارخانه  استتسون

 

کارخانه  استتسون

 
کارخانه  استتسون
 
بنیتا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار