"ترنس"ها؛ شهروندان بیمار جامعه اند نه مجرم
کد خبر: ۵۳۲۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 October 28    -    ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
 اکثر ما انسان ها تکلیفمان با خودمان، احساس و فرمان های مغزمان در خصوص اینکه چه کسی هستیم، چه علایقی داریم، چه میخواهیم و... روشن است اما در میان میلیاردها انسان روی کره زمین هزاران نفر هم زندگی می کنند که شاید تا کنون نتوانسته اند، حس درونی و بیرونی خود را یکی کنند.

درونشان میل به برخی علایق و احساسات دخترانه دارد اما ظاهرشان، ایجاب می کند مانند پسرها لباس بپوشند یا برعکس. این بخش کوچکی از مشکلاتی است که "ترنس جندرها" در دنیا با آن مواجه اند.

هم اکنون در کشور ما شدت این بیماری به اندازه دیگر کشورهای دنیاست چراکه از بین هر 70 هزار مردی که به دنیا می آید، یک نفر تمایل به زن بودن و از بین هر یکصد هزار زنی که به دنیا می آید یک نفر تمایل به مرد بودن دارد.

هرچند آمار این بیماری هم در دنیا و هم در ایران بالا نیست اما عواقب اجتماعی و فردی این وضعیت، حساسیت ها برای تصمیم گیری در خصوص ایجاد تسهیلات برای درمان این بیماران را در اولویت قرار داده است.

در حال حاضر بهزیستی تنها ارگانی است که با پرداخت تسهیلاتی برای کمک هزینه عمل این بیماران، به روند بهبودی آنها کمک می کند اما هنوز علم پزشکی در ایران برای جراحی در این زمینه به اندازه ای پیشرفته نیست که رضایت این افراد را در پی داشته باشد.

قطعا "ترنس جندرها"، مانند هر انسان دیگری تمایل به یکی شدن شخصیت و جنسیت خود دارند و به یقین می توان گفت مهمترین مشکل بر سر راه این افراد، هزینه های بالای عمل در خارج از کشور و کیفیت پایین کار جراحان متخصص ایرانی در این راستا است چراکه هنوز علم پزشکی در کشور ما نتوانسته رضایت خاطر و اطمینان این دسته از بیماران برای رفتن به زیر تیغ چنین عمل مهمی را جلب کند.

مهدی صابری، رئیس هیأت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران اختلال هویت جنسی در خصوص وضعیت ایران در این زمینه می گوید: واقعیت امر این است که ما در دهه‌های گذشته این کار را به صورت علمی شروع نکردیم و قطعا آماری که ما به مردم دادیم چندان آمار درست و دقیقی نیست. اما واقعیت این است که بین 120 تا 150 هزار نفر در جامعه دچار اختلال هویت جنسی هستند یعنی زمانیکه متولد می‌شوند جسمی کاملا مردانه دارند اما هویتی زنانه درون این افراد پنهان شده‌ و برعکس یعنی افرادی که کاملا جسمی زنانه دارند اما هویت مردانه درون این افراد نهفته شده‌است. این مواردی که گفتم واقعیت است و نمی‌توان این اعداد و ارقام را تغییر داد. بنابراین تفاوتی میان ایران، اسکاندیناوی، آفریقای جنوبی و ... هم وجود ندارد و تمام توضیحاتی که داده شد برای رسیدن به این نتیجه بود که همه افراد جامعه در معرض این اتفاق قرار دارند. من به عنوان جراح در سال حداکثر 10 تا 12 نفر را در خصوص تغییر جنسیت جراحی می‌کنم.

وی می افزاید: این افراد حق زندگی دارند و آن نگاه‌های منفی که سال‌های گذشته به این اشخاص می‌شد باید کمتر شود. برای همین همه به این باور رسیده‌اند که این اختلال جنسی می‌تواند برای هر شخصی رخ دهد مانند اینکه شخصی دچار بیماری تالاسمی باشد. باید جامعه هماهنگی خوب و مسئولانه‌ای نسبت به این قضیه از خود نشان دهد بدین معنا که من به عنوان جراحی که سال‌ها، افراد مبتلا به تراجنسی را انجام می‌دهم، جامعه با رفتار و قانون‌گذار هم با تصویب قوانینی که می‌تواند در زندگی افراد به خصوص کسانی که مبتلا به اختلال جنسی هستند اثرگذار باشند و به نظر من چنین اقداماتی از سوی سازمان بهزیستی و وزارت رفاه شایسته و قابل تحسین است.

اما با وجود حمایت هایی که طی سال های اخیر برای درمان این بیماران شکل گرفته، خود بیماران اعتقاد دارند حتی، انجمن بدون بودجه یک اتاق دو در سه است با یک میز و یک خط تلفن که قادر به کار اجرایی نیست و همچنین پنج میلیون تومان کمک هزینه بهزیستی هم نمی تواند پاسخگوی هزینه دوران نقاقت ترنس ها باشد.

همچنین عدم ادراک صحیح از تمایلات این افراد از سوی جامعه و حتی اطرافیان، سبب شده تا برخی مردم "دوجنسیتی"ها را به عنوان افرادی فاسد و منحرف بشناسند در حالیکه عدم آگاه سازی رسانه و دستگاه های مرتبط در این خصوص، سبب مهجوریت آنها در جامعه و بروز مشکلات روانی برای آنها شده است.

قطعا اگر هم افراد جامعه و نیز نهادهای ذی ربط بپذیرند که ترنس ها مانند دیگر انسان ها "شهروند" جامعه و از حقوق شهروندی برخورداراند به تبع آن تسهیلات و اقدامات قانونی برای بهبود زندگی آنها نیز در کشور آسان تر خواهد شد اما تا زمانیکه نگاه جامعه به این بیماران، نگاه به یک "معضل" و "آسیب اجتماعی" باشد، هم آنها از حق زندگی خود محروم خواهند شد و هم ممکن است جامعه با تبعات این رفتارهای مقابله ای دچار خسران روانی و اجتماعی شود.

این مسئله در کشور ما که دین رسمی و اکثریت مردم اسلام با مذهب شیعه است نیز کاملا باد دیده عقلانیت و برهان دیده شده است به طوریکه برای اولین بار در سال 1343 امام خمینی (ره) به مشروعیت و قانونی بودن اصل تغییر جنسیت با رعایت شرایط خاص خود فتوا دادند که این رویکرد نشان دهنده پویایی و پاسخگویی منطقی و اصولی فقه شیعی در برابر اتفاقات و مسایل مبتلابه جامعه در تمامی دوران هاست.

از سوی دیگر، اقدامات فرهنگی برخی سلبریتی ها مانند بهنوش بختیاری در اعلام حمایت از "ترنس"ها سبب شد تا نگاه جامعه به این بیماران طی سال های اخیر تعدیل شود. این بازیگر کشورمان با درک و نشان دادن تصویری واقعی از این بیماران در خصوص این اقدام خود می گوید: تصمیم دارم که صدای ترنس ها را به گوش دولت و برخی از مردمی که باعث آزار این عزیزان می شوند، برسانم و بتوانم پول جراحی شان را از طریق خیریه ها فراهم کنم. امیدوارم در آینده ای نزدیک بتوانم با همگام کردن چهره های سیاسی، ورزشی و هنری برای توجیه و آشنایی مردم با قشر ترنس و برطرف کردن مشکلات این گروه اقداماتی را در زمینه پذیرفتن این افراد در جامعه انجام دهم. 
تيتر شهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
4
1
بر اساس امار شما ما باید در کل کشور کمتر از هزار نفر با چنین وضعیتی داشته باشیم که این مستمسکی شده برای تبلیغ در مورد همجنسگرایی و صد ها جور فساد دیگر البته من از نزدیک با یکی از این جماعت اشنا شدم که با هورمون درمانی در زمان بلوغش درمان شد در حقیقت این سرو صدای راه افتاده توسط عده ای روشنفکر نما درباره این موضوع برای پوشش دادن به فسادهای پنهان و اشکار خودشان است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار