مبتلایان به میگرن، میکروب های بیشتری در دهان خود دارند
کد خبر: ۵۲۸۰۳
تاریخ انتشار: 2016 October 23    -    ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
نیترات در غذاهایی همچون گوشت فرآوری شده، سبزیجات دارای برگ سبز و در برخی داروهای شیمیایی خاص می تواند توسط باکتری های موجود در دهان به نیتریت تعدیل و نیتریت هنگام وارد شدن در سیستم گردش خون می تواند تحت شرایطی خاص به اکسید نیتریک تبدیل شود.
 
 
مبتلایان به میگرن، میکروب های بیشتری در دهان خود دارند  اختصاصی «تابناک باتو»؛ بیماران مبتلا به میگرن، میکروب های کاهنده نیترات بیشتری نسبت به سایر افراد در دهان خود دارند. بر اساس یافته های یک پژوهش جدید، مبتلایان به میگرن به طور قابل ملاحظه ای میکروب های بیشتری با توانایی تعدیل نیترات نسبت به افرادی که سردرد های میگرنی ندارند، در دهان خود دارند.

در تعداد زیادی از 38 میلیون امریکایی مبتلا به میگرن، یک ارتباط بین مصرف نیترات و سردرد های شدید آنها گزارش شده است.
پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه سان دیه گو کالیفرنیا دریافتند که مبتلایان به میگرن، میزان قابل توجهی میکروب های بیشتری با توانایی تعدیل نیترات نسبت به افرادی که سردرد های میگرنی ندارند، در دهان خود دارند؛ این مطالعه در 18 اکتبر 2016 در mSystems به چاپ رسید.

بنا بر این گزارش، دکتر آنتونیو گونزالز، استاد و رئیس مرکز نوآوری میکروبیوم در دانشگاه سان دیه گو و همچنین تحلیلگر برنامه نویس در آزمایشگاه راب نایت ـ که مقام ارشد این تحقیق نیز هست ـ می گوید: این ایده وجود داشت که غذاهای خاصی می توانند میگرن را شعله ور کنند؛ مثل شکلات، شراب و مخصوصاً غذاهای حاوی نیترات. ما بر این باور بودیم که احتمالاً رابطه هایی بین چیزهایی که مردم می خورند، میکرو ارگانیسم های آنها و وقوع میگرن در آنها وجود دارد.

این گزارش می افزاید: شمار بسیاری از 38 میلیون امریکایی مبتلا به میگرن، یک ارتباط بین مصرف نیترات و سردردهای شدید خود را گزارش می دهند. نیترات در غذاهایی همچون گوشت فرآوری شده، سبزیجات دارای برگ سبز و در برخی داروهای شیمیایی خاص می تواند توسط باکتری های موجود در دهان به نیتریت تعدیل و نیتریت هنگام وارد شدن در سیستم گردش خون می تواند تحت شرایطی خاص به اکسید نیتریک تبدیل شود. اکسید نیتریک با بهبود گردش خون و کاهش فشار خون می تواند به سلامت قلب کمک کند. با این حال تقریباً چهار بیمار از پنج بیمار قلبی که داروهای حاوی نیترات را برای درد سینه و نارسایی احتقانی قلب دریافت کردند، سردردهای شدیدی را به عنوان عوارض جانبی دارو گزارش داده اند.

با استفاده از داده های قابل دسترس پروژه امریکن گات (American Gut Project)، این حرکت علمی با مدیریت آزمایشگاه نایت، دکتر گونزالز و همکارش دکتر امبریت هاید، باکتری های متوالی را در 172 نمونه دهانی و 1996 نمونه مدفوع از شرکت کنندگان سالم پیدا کردند. این شرکت کنندگان پیش از این پرسشنامه هایی را که نشان می دهد، آیا آنها از میگرن رنج می برند، پر کرده بودند.

در توالی ژن باکتریایی دریافت شد که گونه های باکتریایی در فراوانی های مختلف بین افراد دارای میگرن و افرادی که میگرن ندارند، وجود دارد. از لحاظ ترکیب جامعه باکتریایی، گروه نتوانست تفاوت های چشمگیری را نه در نمونه های دهانی و نه در نمونه های مدفوع افراد دچار میگرن و افراد بدون سردردهای میگرنی بیابد.
 
مبتلایان به میگرن، میکروب های بیشتری در دهان خود دارند 

پس از این، گروه از یک ابزار بیو انفورماتیکی به نام PICRUSt برای آنالیز اینکه کدام ژن ها احتمالاً در دو مجموعه مختلف از نمونه ها وجود دارند، کمک گرفت. در نمونه های مدفوع یک مقدار جزئی اما از لحاظ آماری یک افزایش مهم در فراوانی ژن هایی که آنزیم های مرتبط با نیترات، نیتریت و اکسید نیتریک را در افراد دچار میگرن کدگذاری می کنند، یافت شد. در نمونه های دهانی، این ژن ها به شکل قابل توجهی در افراد دچار میگرن فراوان تر بود.

دکتر هاید، مدیر پروژه امریکن گات (American Gut Project) و دانشمند دستیار در آزمایشگاه نایت می گوید: ما این حقیقت را می دانیم که باکتری های کاهش دهنده (تعدیل کننده) نیترات در حفره دهان پیدا می شوند. ما قطعاً فکر می کنیم که این خط سیر برای سلامت قلبی عروقی مفید است و ما همچنین هم اکنون یک ارتباط بالقوه با میگرن در دست داریم؛ هر چند باید دیده شود که آیا این باکتری ها یک علت برای میگرن هستند یا در نتیجه میگرن پدید می آیند و یا اینکه غیر مستقیم به برخی از راه های دیگر مرتبط می شوند.

گونزالز و هاید می گویند، در مراحل بعدی به گروه های خاص تر و محدودتری (تفکیک شده به انواع مختلف میگرن) از بیماران نگاه خواهد شد. پس از آن، محققان می توانند مشخص کنند که آیا واقعاً میکروب های دهانی این ژن های کاهنده (تعدیل کننده) نیترات را بیان می کنند. این کار با اندازه گیری سطح اکسید نیتریک در حال گردش آنها و فهمیدن اینکه چطور آنها با وضعیت میگرن در ارتباط هستند، صورت خواهد گرفت.
 
منبع: ساینس دیلی به نقل از دانشگاه سلامت سان دیه گو کالیفرنیا
مترجم: وحید کوکبی حمیدپور

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار