مکمل های کلسیم ممکن است برای قلب مضر باشد
کد خبر: ۵۲۱۴۳
تاریخ انتشار: 2016 October 16    -    ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
پژوهشگران با استفاده از سی تی اسکن، نتایج و اعداد کلسیم عروق کرونری (یک معیار کلسیفیکاسیون در شریان های قلب و یک شاخص خطر حمله قلبی در زمانی که عدد بالای صفر است) شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند.
 
 
مکمل های کلسیم ممکن است برای قلب مضر باشد  اختصاصی «تابناک باتو»؛ محققان در پایان مطالعه علمی خود که بررسی های پزشکی را در ده سال روی بیش از 2700 تن تجزیه و تحلیل کرده است، به این نتیجه رسیدند، هر چند یک رژیم غذایی دارای کلسیم زیاد به نظر مفید و محافظت کننده می رسد، مصرف کلسیم در قالب مکمل های دارویی ممکن است خطر تشکیل پلاک در شریان ها و نیز آسیب های قلبی را افزایش دهد.

محققان برآورد می کنند، بیش از نیمی از زنان بالای 60 سال مکمل های کلسیم مصرف می کنند - بسیاری از این موارد بدون تجویز و نظارت پزشک است - به این علت که آنها بر این باورند مصرف کلسیم خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد.

پس از تجزیه و تحلیل آزمایش های پزشکی بیش از 2700 نفر در ده سال در یک مطالعه روی بیماری قلبی که هزینه آن را نیز دولت فدرال متقبل شده است، محققان در مرکز پزشکی جانز هاپکینز و در دیگر نقاط به این نتیجه رسیدند، هر چند یک رژیم غذایی دارای کلسیم زیاد به نظر کمک کننده می رسد، مصرف کلسیم در قالب مکمل های دارویی ممکن است خطر تشکیل پلاک در شریان ها و نیز آسیب های قلبی را افزایش دهد.

بنا بر گزارشی در این تحقیق ـ که دهم اکتبر 2016 در مجله انجمن قلب آمریکا به چاپ رسید ـ محققان متذکر می شوند که تحقیق آنها فقط یک ارتباط بین مکمل های کلسیم و تصلب شریان را سندیّت می دهد و علت و اثر آن را ثابت نمی کند.

اما آنها می گویند که نتایج به رشد نگرانی های علمی در مورد آسیب های بالقوه ی مکمل ها دامن زده است و مردم قبل از مصرف مکمل های کلسیم، باید با یک پزشک آگاه مشورت کنند.

 بر پایه اعلام مؤسسه ملی سلامت، یک برآورد 43 درصدی از مصرف مکمل های دارویی دارای کلسیم توسط زنان و مردان بزرگسال آمریکایی وجود دارد.
دکتر ارین میچس از مرکز پزشکی، سلامت و جامعه می گوید: تعداد زیادی از امریکایی ها فکر می کنند هر چه بیشتر کلسیم مصرف کنند بهتر است؛ اما بر اساس تحقیق ما، مصرف کلسیم اضافی در قالب مکمل های دارویی ممکن است به قلب و سیستم عروقی آسیب بزند.

دکتر جان اندرسون، متخصص تغذیه می گوید: محققان علاقه مند شده بودند تا نگاهی به تأثیرات کلسیم روی سیستم قلب و عروق داشته باشند، آن هم به این علت که مطالعات قبلاً نشان داده بودند مکمل های کلسیم به ویژه در افراد مسن، باعث استخوان سازی اسکلت نمی شود و یا کامل از طریق ادرار دفع می شوند، به طوری که در بافت های نرم بدن تجمع پیدا می کنند.

دانشمندان این موضوع را نیز می دانند همچنان که سن یک فرد بالا می رود، پلاک های کلسیمی در رگ های خونی اصلی بدن، آئورت و سایر شریان ها تشکیل می شوند و مانع جریان خون شده و خطر حمله قلبی را افزایش می دهند.

پژوهشگران نگاهی به جزئیات یک مطالعه چند قومیتی تصلب شریان که یک تحقیق بلند مدت بود، انداختند. البته این پروژه توسط مؤسسه ملی قلب، ریه و خون تأمین مالی شده و شامل 6000 نفر در شش دانشگاه تحقیقاتی از جمله جانز هاپکینز بوده است. این مطالعه روی 2742 شرکت کننده ای  انجام شده بود که پرسشنامه های تغذیه ای خود را پر کردند و دو مرحله سی تی اسکن به فاصله ده سال روی آنها انجام شده بود.

شرکت کنندگان برای این مطالعه از 45 سال تا 84 سال انتخاب شده بودند که 51 درصد از افراد را زنان تشکیل می دادند و نیز 41 درصد سفید پوست، 26 درصد سیاه پوست، 22 درصد اسپانیولی و 12 درصد چینی بودند. در شروع این مطالعه در سال 2000، تمام شرکت کنندگان به یک پرسشنامه 120 بخشی در مورد عادات غذایی پاسخ دادند تا میزان کلسیم دریافتی آنها از طریق لبنیات، گیاهان سبز، غذاهای غنی از کلسیم همچون حبوبات و سایر غذاهای کلسیم دار مشخص شود.

محققان جداگانه ثبت کردند که هر شرکت کننده چه داروها و مکمل هایی را بر پایه مقدار مورد نیاز روزانه دریافت می کند. پژوهشگران با استفاده از سی تی اسکن، نتایج و اعداد کلسیم عروق کرونری ( یک معیار کلسیفیکاسیون در شریان های قلب و یک شاخص خطر حمله قلبی در زمانی که عدد بالای صفر است) شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند.

محققان برای تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا شرکت کنندگان را بر اساس کلسیم دریافتی کل آنها هم از لحاظ مکمل های کلسیم و  هم کلسیم غذایی به پنج گروه تقسیم کردند. پس از تطبیق داده ها از لحاظ سن، جنسیت، نژاد، ورزش، سیگار، درآمد، سطح تحصیلات، وزن، نوشیدن (نوشیدنی های الکلی)، فشار خون، قند خون و سابقه پزشکی خانوادگی ؛ محققان 20 درصد از شرکت کنندگانی که میزان دریافت کلسیم بیشتری ( دریافت کلسیم بیش از 1400 میلی گرم در روز ) را داشتند از سایرین جدا کردند. محققان بر اساس آزمایش های کلسیم عروق کرونری دریافتند که این گروه به طور میانگین 27 درصد نسبت به 20 درصد شرکت کنندگان با کمترین میزان کلسیم دریافتی ( کمتر از 400 میلی گرم در روز )، شانس کمتری برای حرکت به سوی بیماری قلبی دارند.

محققان در مرحله بعد روی تفاوت ها در بین کسانی که یا فقط کلسیم را از غذا دریافت می کنند و یا فقط از طریق مکمل ها، تمرکز کردند. 46 درصد جمعیت شرکت کنندگان از مکمل های کلسیم استفاده می کردند.
محققان دوباره روی همان فاکتورهای جمعیتی و سبک زندگی حساب بازکردند که می توانست روی ریسک پذیری بیماری قلبی تأثیر داشته باشد، همچنان که در تجزیه و تحلیل قبلی بود و دریافتند که مصرف کنندگان مکمل ها یک افزایش 22 درصدی احتمال بالا رفتن نتایج آژمایش کلسیم عروق کرونری بالاتر از صفر را در طول یک دهه دارند که این نشانگر تکامل بیماری قلبی است.

دکتر اندرسون می گوید: بر اساس همین یافته، ما می توانیم به بیمارانمان بگوییم به نظر نمی آید که هیچ آسیبی در خوردن غذاهای سالم برای قلب شامل غذاهای کلسیم دار باشد و حتی امکان دارد که برای قلب مفید نیز باشد؛ اما بیماران واقعاً باید قبل از مصرف مکمل های کلسیم با دکتر خود در مورد دوز مناسب و یا نیاز بدنی آنها به کلسیم مشورت کنند.
منبع: sciencedaily.com
مترجم: وحید کوکبی حمیدپور


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار