آخرین اخبار درباره فروش 3 قلوهای اراکی
کد خبر: ۵۲۰۰۶
تاریخ انتشار: 2016 October 15    -    ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
یک ماه زود تر از موعد مقرر متولد شدند و در شرایطی که هنوز در داخل دستگاه و در بیمارستان نگهداری می شدند، پدرشان بر سر قیمت آنها با مشتریان پایتخت نشینش، چانه زنی می کرد.

وسوسه شده بود تا هر طور که شده، سه قلوها را با بالاترین قیمت به فروش رساند.

آن زمان اما با اطلاع مددکار موسسه خیریه مهرآفرین و رسانه ای شدن موضوع، جلو این این اتفاق گرفته شد.

پس از آن بود که به سراغ این مددکار رفتیم تا از شرح حال مادر سه قلوها و نوزادانی که تازه متولد شده بودند را جویا شود.

همان زمان، گزارشی از وضعیت این نوزادان منتشر شد اما درست در همان روز انتشار خبر، برخی از مسئولان استان اراک به جای حل مسئله، تلاش زیادی کردند که صورت مسئله را پاک کنند.

یکی از این مسئولان در ابتدا خبر منتشر شده پیرامون فروش این نوزادان را تکذیب کرد و کمی بعد نیز گرفتن نوزادان از خانواده و واگذاری آنها به سازمان بهزیستی را فکاهی خواند اما حقیقت این بود که موضوع فروش سه قلوها صحت داشت و خانواده صلاحیت نگهداری از نوزادان خود را نداشتند.

پس از کش و قوس های فراوان،مقرر شده سه قلوهایی که 8 ماهه متولد شده اند، مدت زمان محدودی را در بیمارستان نگهداری شده و پس از عادی شدن شرایطشان، با دستور دادستان به بهزیستی استان مرکزی منتقل شوند.

در همین ارتباط،طی گفت و گویی با فاطمه دانشور، مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین و رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران داشته است.

وی با اشاره به انتشار گزارش مددکار این موسسه در شهر اراک می گوید: گزارش منتشر شده و صحبت های "فاطمه یزدان پور"، مددکار ما در اراک در خصوص فروش سه قلوها توسط پدرشان و ممانعت این موسسه و سازمان بهزیستی از فروش نوزادان کاملا صحت داشت.

وی می افزاید: ابلاغيه وزارت بهداشت به بیمارستان ها مبنی بر درمان نوزادان و کودکانی که مادرانشان معتاد بوده اقدام بسیار مفيدی جهت حمايت از حقوق كودكان است که خوشبختانه در حال حاضر در اکثر بیمارستان ها این کار انجام می شود و چنانچه مددکار و پزشک مربوطه مشكوک به سورفتار از سوی والدین عليه كودكان شوند می توانند با قید فوریت موضوع را به اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی اطلاع و آنها مداخلات لازم را انجام دهند.

دانشور در خصوص فروش سه قلوها در اراک می گوید: پس از اطلاع مددکار و مدیر بیمارستان طالقانی اراک، موضوع به مددکار موسسه مهرآفرین اطلاع داده شد و گزارش مددكاری نشان از قصد والدين نوزادان برای فروش آنها داشت. پس از آن، اقدامات لازم برای ممانعت از فروش این 3 نوزاد صورت گرفت. والدین این نوزادان هیچ کدام اعتیاد نداشتند.

مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین می افزاید: در حال حاضر 3 قلوها در بیمارستان امیرکبیر اراک بستری هستند و دلیل آن نیز این است که این نوزادان زودتر از موعد (8 ماهگی) به دنیا آمده اند.

دانشور از دادستان اراک و خمین و کلانتری 11  بابت همکاری و هماهنگی های لازم با موسسه خیریه تشکر کرده و می گوید: چنانچه این همکاری ها از سوی دستگاه های اشاره شده صورت نمی گرفت، ما نمی توانستیم از فروش این نوزادان توسط پدرشان جلوگیری کنیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به کمک نقدی بهزیستی استان مرکزی به خانواده سه قلوها اشاره می کند و می گوید: با وجود اینکه بهزیستی استان تلاش خود را برای ماندن این 3 نوزاد در کنار والدین خود انجام داد اما پدر طمع کار آنها پس از دریافت کمک های سازمان بهزیستی، تلاش زیادی را برای فروش آنها انجام داد که خوشبختانه با ورود دادستانی اراک این موضوع منتفی شد.

وی با تاکید بر اینکه این 3 نوزاد قطعا به سازمان بهزیستی اراک سپرده خواهند شد می گوید: دستور دادستانی به زودی عملیاتی خواهد شد.

دانشور در ادامه به چرایی فروش نوزادان و کودکان از سوی خانواده هایشان اشاره می کند و می گوید: فقر اعتقادی عمده ترين دليل فروش نوزادان است. ازدواج های بی ثبات و بدون پشتوانه محكم به گونه ای كه زوجین اعتقادی به بنيان خانواده و قداست آن ندارند. خيلی راحت ازدواج می كنند و خيلی راحت نیز طلاق می گيرند. ضمن اینکه ازدواج های متعدد و ثبت نشده و نبود حس مسئوليت پذيری نسبت به فرزندان، همه می توانند از جمله دلايلی باشند كه منجر به تصميم به فروش كودک در والدين می شود.

وی در رابطه با دلایل فروش سه قلوهای اراکی می گوید: علت این اتفاق را نمی توان فقر اقتصادی دانست زیرا در اين مورد بهزيستی و خيرين تلاش زيادی کردند که این فروش صورت نگیرد و مبالغی كه رقمش مناسب بود از سوی بهزيستی اراک در اختيار پدر سه قلوها جهت پيشگيری از فروش قرار گرفت.

گفتنی است، اسامی سه قلوها که در گزارش قبلی به کار برده شده برای حفظ حرمت آنها واقعی نبوده است.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار