آشنایی با جانوری سازگار با کویر+عکس
کد خبر: ۵۲۰
تاریخ انتشار: 2015 May 16    -    ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
این جانور مثل آهو تشکیل گله‌های بزرگ نمی‌دهد و در مناطق خشک‌تر زندگی می‌کند و از نظر رنگ شبیه آهو است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان جنوبی گفت: جبیر، حیوان پرطاقتی است و شرایط سخت مناطق کویری را به خوبی تحمل می‌کند زیرا این جانور به آب کمی نیاز دارد و آب مورد نیاز بدن خود را از گیاهان تامین می‌کند.

«بهمن مودی» گفت: جبیر از راسته زوج سمان و خانواده گاوسانان است که شباهت زیادی به آهو دارد.

وی ادامه داد: عمده‌ترین تفاوت این جانور با آهو این است که گوش‌ها و دم آن معمولاً از آهو بلندتر است و ماده‌ها بر خلاف آهو دارای شاخ‌های نازک و بلند هستند و شاخ جبیرهای نر قوس زیادی به خارج ندارد و قدری موازی به نظر می‌رسد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان جنوبی، با بیان اینکه جبیر، حیوان پرطاقتی است و شرایط سخت مناطق کویری را به خوبی تحمل می‌کند، تصریح کرد: این جانور به آب کمی نیاز دارد و آب مورد نیاز بدن خود را از گیاهان تامین می‌کند.

آشنایی با  جانوری سازگار با کویر+عکس

مودی افزود: این جانور مثل آهو تشکیل گله‌های بزرگ نمی‌دهد و در مناطق خشک‌تر زندگی می‌کند و از نظر رنگ شبیه آهو است.

وی با اشاره به اینکه این جانور از علوفه٬ بوته‌ها و برگ درختان تغذیه می‌کند، اظهار کرد: جفت‌گیری در مناطق گرمسیر اوایل پاییز و در مناطق سردسیر اواخر پاییز انجام می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه جبیر دوبار در سال تولید مثل می‌کند، تاکید کرد: طول دوره بارداری جبیر 170 روز و تعداد 1 تا 2 نوزاد بدنیا می‌آورد.

مودی خاطرنشان کرد: زیستگاه این جانور مناطق بیابانی و استپی است و معمولاً تپه ماهورهای کوتاه و بوته زارهای بلند را به دشت‌های صاف ترجیح می‌دهد.

وی یادآور شد: این جانور در پناهگاه حیات وحش نای‌بندان طبس و منطقه قله ریگ نهبندان پراکنده هستند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار