دانستنی های جالب از ابرهای ماماتوس
کد خبر: ۵۱۸۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 October 13    -    ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
اگر طبقات هوای میانی و بالای جو مرطوب و طبقات پایینی آن خشک باشند، بر اثر جابجایی سریع آنها و ترکیب شدنشان با تراکم آب های موجود در جو، ابرهای شگفت انگیز ماماتوس شکل می گیرند؛...
 
 
دانستنی های جالب از ابرهای ماماتوس اختصاصی «تابناک باتو»؛ ابرهای ماماتوس (mammatus) یکی از پدیده های زیبای طبیعت است که همواره با رعد و برق شدید همراه بوده و اغلب از یک توفان سخت و سنگین خبر می دهند.

بنا بر این گزارش، ابرهای ماماتوس عبارت است از مجموعه هایی از ابرهای خوشه ای و انبوه که به یکدیگر متصل شده اند. این ابرها مانند پنبه زده شده و درهم فرو رفته به نظر می رسند.

قطر هر یک از بخش های تشکیل دهنده خوشه، حدود ۳ کیلومتر و طول آن ۵ کیلومتر است؛ ماماتوس نام خود را از کلمه لاتین (Mammal) گرفته و ممکن است از ابرهای کومه ای بارا (Cumulonimbus) کومولونیمبوس ها زاده شوند.

این گزارش می افزاید: اگر طبقات هوای میانی و بالای جو مرطوب و طبقات پایینی آن خشک باشند، بر اثر جابجایی سریع آنها و ترکیب شدنشان با تراکم آب های موجود در جو، ابرهای شگفت انگیز ماماتوس شکل می گیرند؛ به عبارتی دیگر، «درجه حرارت» و «رطوبت» از عوامل اصلی شکل گیری این ابرها هستند.

این ابرها معمولا از یخ تشکیل شده اند، حال آنکه می توانند ترکیبی از یخ و آب مایع هم باشند.

گفتنی است، ماندگاری ماماتوس ها از ده تا پانزده دقیقه در آسمان است و گاه به ساعت ها هم می رسد و پس از آن کم کم متلاشی می شوند.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زینال بندری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
12
4
کشورهای غربی با استفاده از ماهواره های پیشرفته هواشناسی تشکیل ابرها و توده های هوایی را رصد و کیلومترها قبل از رسیدن این توده ها بر فراز کشورهای خاورمیانه و به خصوص ایران ابرها را بارور می کنند و مانع رسیدن این ابرهای باران زا به ایران می شوند
پاسخ ها
دو پهلو گير
| |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
ابردزدا !!
چرا نمي فهمين ما مي فهميم؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار