موزه های شگفت انگیز از بدن انسان ها
کد خبر: ۵۰۳۲۳
تاریخ انتشار: 2016 September 27    -    ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
موزه های علمی یکی از انواع پربازدید موزه ها در سراسر جهان به شمار می روند که در سال های اخیر بیش از پیش مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته اند. این موزه ها با محوریت قرار دادن «جسم انسان » تاکنون توانسته اند بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان را به سوی خود جذب کنند.
 
 
موزه های شگفت انگیز از بدن انسان ها  اختصاصی «تابناک باتو»؛ نخستین چیزی که پس از شنیدن نام موزه به ذهن ما راه می یابد، مکانی است که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و کالاهای گرانبها از گنجینه ها را در آن به معرض نمایش عموم می گذارند؛ اما موزه ها معانی گسترده تری دارند؛ به عبارتی دیگر، موزه مکانی است که در آنجا اشیا و مواد مربوط به یک موضوع مطالعاتی خاص جمع آوری، مطالعه و نگهداری می شود و با هدف آموزش، انتشار اطلاعات و سرگرمی در معرض دید همگان قرار می گیرد.

بنا بر این گزارش، موزه ها بازتاب فعالیت های انسان در محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی او نیز هستند.در این میان موزه های علمی یکی از انواع پربازدید موزه ها در سراسر جهان به شمار می روند که در سال های اخیر بیش از پیش مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته اند. این موزه ها با محوریت قرار دادن «جسم انسان » تاکنون توانسته اند بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان را به سوی خود جذب کنند.

موزه ای از اجساد واقعی بدن انسان


گونتر هاگنز، یک آناتومیست آلمانی، موزه جهان بدن ها ( Body Worlds ) را به راه انداخت. در این موزه اجزا و اندام های واقعی انسان به شیوه پلاستینه شدن محافظت شده و در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند.

پلاستینه شدن plastination یک روش در کالبدشناسی است. در این فرآیند، آب و چربی را از بافت های بدن جدا کرده و پلاستیک را جایگزین آن می کنند. هاگنز با روش ابداعی خود توانست اجزای بزرگتر و بیشتری از بدن انسان را پلاستینه کند. افتتاح موزه دائمی او در برلین بسیار جنجالی و بحث برانگیز بود و مخالفت های بسیاری را به دنبال داشت . در مقابل هاگنز نیز هدف خود را تأمل درباره آفرینش و چیستی انسان عنوان کرد. جالب است بدانید که افراد بسیاری داوطلبانه اجساد خود را پس از مرگ به این موزه اهدا کرده اند تا در خدمت علم پزشکی قرار گیرد. شرط اجساد مورد پذیرش این است که افراد مذکور بیماری های واگیر دار مانند ایدز نداشته و از آفات جسمانی مصون بوده باشند. وزن آن ها نیز نباید بیش از ۲۵۰ پوند باشد.

کورپوس، کالبد غول پیکر یک انسان


موزه کورپوس Corpus یکی از بزرگترین سازه هایی است که به منظور نمایش پیچیدگی جسم انسان افتتاح شده است. نمای بیرونی این موزه که برخی آن را شاهکاری در زمینه علم پزشکی می دانند یک مدل غول پیکر از جسم انسان است و طراحی داخلی این ساختمان ۳۵ متری نیز به شکل درون بدن انسان ها طراحی شده است.

ورود به موزه کورپوس آغاز یک سفر فراموش نشدنی و شگفت انگیز به بدن انسان و اندام های درونی او به شمار می رود. موزه کورپوس هلند در سال ۲۰۰۸ میلادی در آمستردام افتتاح شد. بخش عمده فعالیت های این موزه بر آموزش آناتومی و فیزیولوژی انسان برای کودکان و نوجوانان بنا شده است که هم اکنون تصاویری برگزیده از این موزه را با هم می بینیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار