لوکس ترین برندهای جواهر دنیا
کد خبر: ۴۹۷۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 September 23    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
با ما همراه باشید تا با برترین برندهای موجود در صنعت جواهر آشنا شوید.
لوکس ترین برندهای جواهر دنیا

لوکس ترین برندهای جواهر دنیااز قدیمی‌ترین خانه‌های طراحی جواهر تا جدیدترین طراحان مستقل، جواهرات لوکس در همه اندازه و شکلی به بازار عرضه شده‌اند. بعضی از برندها دارای سابقه‌ای غنی و تاریخی طولانی هستند و بعضی دیگر جز تازه‌واردان این عرصه هستند. بعضی از آنها در سراسر جهان فروشگاه دارند و بعضی دیگر فقط در یک کارگاه کوچک کار می‌کنند. با ما همراه باشید تا با برترین برندهای موجود در صنعت جواهر آشنا شوید.

این فهرست به صورت الفبایی ایجاد شده است. 

بوکلاتی (Buccellati)

جواهر 

Andrew H. Walker / Getty Images

بوکلاتی سال ۱۹۱۹ در میلان توسط ماریو بوکلاچی تاسیس شد و یکی از برجسته‌ترین برندهای جواهر دنیاست. برخلاف خیلی دیگر از برندهای فامیلی دنیا جواهرات این برند همچنان توسط افراد خانواده بوکلاچی طراحی می‌شوند. طراحی این جواهرات از میراث خانوادگی آنها الهام می‌گیرد و به دنبال الهام از امپراطوری رم و رنسانس است. این شرکت جواهراتش را برای بازارهای تجاری تولید می‌کند اما محصولات اختصاصی را نیز عرضه می‌کند. شما می‌توانید محصولات این برند را در فروشگاه‌های خاصی مثل: نیمان مارکوس پیدا کنید. محصولات این برند تماماً توسط دست درست شده‌اند.

بولگاری (Bvlgari)

جواهر 

Venturelli / Getty Images

این برند مشهور در سال ۱۸۸۴ توسط سوتریوس بولگاری ایجاد شد. این هنرمند تاثیرگذار کار خودش را در ناپل و کورفو شروع کرد. او فروشگاه خودش را در سال ۱۹۰۵ در ویادکوندوتی تاسیس کرد.

در طول دهه ۳۰ دو پسر بولگاری تمام تلاش خود را کردند تا با افزودن حرف V معروف به نام برند مشکلاتی که شرکت با آن دست و پنجه نرم می‌کرد را حل کنند. این اتفاق تا سال ۱۹۷۰ که موسس برند از دنیا رفت و پسر و خواهرزاده‌اش فروشگاه‌هایی را در نیویورک، ژنو و پاریس افتتاح کردند، نیافتاد.

در سال ۲۰۱۱ شرکت توسط گروه فرانسوی خدمات لوکس (LVMH) خریداری شد. هزینه این خرید ۶ میلیارد دلار بود. بولگاری به عنوان یکی از باارزش‌ترین برندهای طراحی در ایتالیا شناخته می‌شود. منبع الهام این شرکت از هنر رم و یونان قدیم و البته هنر نوی پاریس است.

نائومی واتز (هنرپیشه) به عنوان سفیر این برند برروی هر فرش قرمزی از جواهرات این برند استفاده می‌کند.

تینا فی (بازیگر) مجری اسکار ۲۰۱۶ گردن‌بند یاقوت کبود این برند را روی فرش قرمز پوشیده بود.

کارتیر (Cartier)

جواهر 

James L. Amos / Getty Images

کارتیر در سال ۱۸۴۷ توسط لوئیس کارتیر تاسیس شد و کنترل شرکت به مدت ۱۰۰ سال در خانواده باقی ماند. در هالیوودی که هنرپیشه‌هایش با خانواده‌های سلطنتی ازدواج می‌کنند شعار این شرکت «جواهر پادشاهان و شاه جواهرها» بیشتر معنا پیدا می‌کند. کارتیر وقتی خانواده‌های سلطنتی نیاز به تاج دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

شانل (Chanel)

جواهر 

WireImage / Getty Images

برندی که در سال ۱۹۰۹ به تولید کلاه می‌پرداخت و توسط کوکو شانل پایه‌گذاری شد تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های طراحی جهان شده است. تا سال ۱۹۳۲ این برند به تولید جواهرات نمی‌پرداخت. تعداد زیادی از تولیدات سطح بالای این برند در بین مجموعه‌های باارزش قرار دارد. 

گردن‌بند بالا ترکیبی از لابرادوریت و الماس است و الهامی از هنر گردن‌بندهای (Deco) است.

چامت (Chaumet)

جواهر 

Antonio de Moraes Barros Filho / Getty Images

تا حالا ما دو برند ایتالیایی و یک برند فرانسوی را بررسی کردیم.  چامت برند دیگری است که سابقه تاریخی طولانی دارد. داستان این برند به دو قرن گذشته برمی‌گردد. این شرکت در پاریس توسط ماری اتین نیتوت در سال ۱۷۸۰ شکل گرفت. او جواهرساز سلطنتی دربار ناپلئون اول بود و او در ساخت تاج‌های پادشاهی نیز دست داشته است.

شرکت در دوره تاریخی بِل اِپُک بسیار مشهور شد زمانی که جوزف چامت یکی از تاثیرگذارترین طراحان این دوره بود.

آنها از این دوره تاریخی بسیار الهام گرفتند اما در ادامه توانستند کار خود را بسیار گسترده‌تر کنند عاملی که باعث شد تا کارهای آنها بسیار مطلوب‌تر بشود.

درست مثل بولگاری این برند هم توسط گروه (LVMH) خریداری شد زمانی که در دهه ۹۰ کلی پول از دست داد. این برند هم همراه با سایر برندها در سال ۲۰۱۴ اقدام به عرضه محصولاتی که برای عموم نیز قابل‌ دسترس باشد کرد. هر محصولی که از این برند سفارش می‌دهید توسط ۱-۶ جواهرساز به صورت دست‌ساز ایجاد می‌شود که توسط یک استادکار هدایت می‌شوند. در طول فعالیت این برند تا حالا ۱۲ استادکار بزرگ جواهرساز فعالیت کرده‌اند.

چوپارد (Chopard)

جواهر 

Getty Images for Chopard / Getty Images

ریشه‌های این برند لوکس در ساخت ساعت‌ها شکل گرفته است. لوئیس چوپارد در سوئیس به عنوان یک ساعت‌ساز بزرگ شد. بعد از مرگش پسرش مسئولیت شرکت را بعهده گرفت. او عملیات خود را در سال ۱۹۲۱ با انتقال شرکت به ژنو گسترش داد. چوپارد تا سال ۱۹۶۳  در اختیار این خانواده بود تا اینکه پل چوپارد مسئولیت اداره شرکت را بعهده گرفت و چون فرزندی نداشت شرکت را به فروش رساند.

در سال ۱۹۸۰ بود که این برند تولید‌کننده ساعت به سمت تولید جواهرات الماس رفت. این برند ۱۵۰ ایم سالگرد تاسیس خود را در سال ۲۰۱۰ جشن گرفت.

کارمن اجوجو و ماریون کوتیار گردن‌بند الماس این برند را در مراسم اهدای جوایز آکادمی در سال ۲۰۱۵ پوشیده بودند. 

 فیبرژه (Fabergé)

جواهر 

Heritage Images / Getty Images

فیبرژه به خاطر مجموعه‌های آنتیکش که در دوره شگفت‌انگیز هنر نو ارائه کرد شناخته می‌شود. جواهرساز روسی فیبرژه تاثیرگذارترین جواهرساز روسیه در سال ۱۸۴۲ بود. او به خاطر ریشه‌های کهن دو برند کارتیر و چامت عاشق آنها بود. او جواهرساز سلطنتی روسیه بود و در ساخت چندین تخم‌ مرغ طلایی دست داشته است.

جواهرات فیبرژه مخصوصاً آنهایی که توسط پیتر کارل درست شده‌اند در حراجی‌ها با قیمت‌های خوبی به فروش می‌روند. متاسفانه کار این برند به خاطر انقلاب روسیه در سال۱۹۱۷ متوقف شد. تولد دوباره این برند هنوز در ابتدای کار خودش قرار دارد و دوباره توانست ۹۰ سال بعد در سال ۲۰۰۷ خود را احیا کند. مثل تعداد زیادی از برندهای لوکس این شرکت نیز از طرح‌های قدیمی گذشتگان الهام گرفته است. هر قطعه نیز با همین الهام شکل گرفته است تا بتواند به عنوان گنجی برای نسل بعدی خانواده باقی بماند.

فرد لیتون (Fred Leighton)

جواهر 

FilmMagic / Getty Images

تا حالا ما از برندهای قدیمی صحبت کردیم اما حالا می‌خواهیم از برندهای مدرن صحبت کنیم. این جواهرسازها نه تنها جواهرات جدید را ایجاد کرده‌اند بلکه روح تازه‌ای به جواهرات استثنایی قدیمی هم داده‌اند. فرد لیتون یکی از جواهرسازان محبوب ستاره‌هاست. او کار خود را در میانه دهه ۷۰ وقتی اولین فروشگاهش را در نیویورک افتتاح کرد، شروع کرد. او مجموعه‌ای از جواهرات را از سراسر دنیا در مجموعه خود جمع‌آوری کرد.

با گذشت سال‌ها مجموعه جواهرات آنتیک و قدیمی او تبدیل به یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های نیویورک شد.

کریستینا ریچی در مراسم فرش قرمز (SAG) سال ۲۰۱۶ مجموعه جواهرات او را پوشید.

الماس‌های گراف (Graff)

جواهر 

Kevork Djansezian / Getty Images

الماس‌های گراف خودشان میراث بسیار کهنی دارند اما برند جواهرات این شرکت هنوز بسیار جوان است. این شرکت توسط جواهرساز لندنی لورنس گراف تاسیس شد. شعار این شرکت «شگفت‌انگیز‌ترین جواهر دنیا» است. این برند ادعای مالکیت بر بعضی از مشهورترین الماس‌های دنیا مثل گراف صورتی و زرد روشن را دارد. آخرین الماس این برند در یک حراجی به قیمت ۱۶.۳ میلیون دلار به فروش رفت.

گوچی

جواهر 

Getty Images for GUCCI / Getty Images

گوچی به عنوان یک تولیدکننده چرم و لباس کار خود را شروع کرد. این شرکت در سال ۱۹۲۱ در فلورانس توسط گوچیو گوچی تاسیس شد. 

این برند در اواسط دهه ۶۰ خط تولید جواهر خود را بدنیا معرفی کرد. خط تولید جواهرات سطح بالای این برند از طلای ۱۸ عیار و خط تولید جواهرات معمولی این شرکت از نقره برای تولید محصولاتش استفاده می‌کند.

قیمت محصولات هر دوی این خط تولیدها از سایر همتایان خود بالاتر است چرا که این برند به کیفیت و اصول تولید خود افتخار می‌کند. این برند در جنبش‌ها و حرکات زیادی در دفاع از حقوق زنان و محیط زیست نیز حضور داشته است.

هری وینستون

جواهر 

Apic / Getty Images

هری وینستون به عنوان یکی از محبوب‌ترین طراحان آمریکایی مطرح است. او در سال ۱۸۹۶ بدنیا آمد و به خاطر اهدای الماس مشهور امید به موزه اسمیتسونیان شناخته می‌شود. او این حرفه را از پدرش به ارث برد که او نیز آن را از اکراین به آمریکا آورده بود. وینستون در سال ۱۹۲۶ زمانی به شهرت رسید که مجموعه جواهرات آرابلا هانتینگتون را به قیمت ۱.۲ میلیون دلار تصاحب کرد. 

این مجموعه شامل جواهراتی از برندهای لوکسی مثل کارتیر بود. به جای اینکه او این مجموعه را به فروش برساند او دوباره این جواهرات را از نو بازسازی کرد و یک زندگی جدید را به آنها بخشید. این باعث شد که او در سال ۱۹۳۲ اولین فروشگاهش را در نیویورک افتتاح کند.

وینستون شرکت پر رونقش را به دو پسرش داد و سپس نزدیک یک دهه برای حقوق این برند به مبارزه برخواست. در نهایت در سال ۲۰۰۰ رونالد وینستون و شرکت فن‌وی سهم برادرش را به مبلغ ۵۴ میلیون دلار خرید. شرکت به عنوان جلودار جواهرات لوکس باقی ماند و در فرش قرمزهای زیادی توسط افراد مشهور پوشیده می‌شد.

در مراسم اهدای جوایز آکادمی ۲۰۱۶ چارلیز ترون گردن‌بند الماس بلند ۴۸.۸ قیراطی این برند را پوشید.

هرمس

جواهر 

FilmMagic / Getty Images

تیری هرمس یک آلمانی بود که در اواخر سال ۱۸۲۰ به فرانسه مهاجرت کرد. در سال ۱۸۳۷ او برند هرمس را تاسیس کرد که یک فروشگاه برای اشراف‌زادگان اروپایی بود. پسرش چارلز امیلی در سال ۱۸۸۰ بعد از بازنشستگی پدرش به این فروشگاه نقل مکان کرد. این شرکت دو دهه در دستان خانواده بود تا اینکه به رابرت هرمس که داماد خانواده بود، رسید. او در اوایل دهه ۵۰ کار شرکت را به حوزه جواهرات نیز گسترش داد.

تا آن موقع این برند را به خاطر کیف‌هایش می‌شناختند و خط جواهراتش هم خیلی ساده بود. جواهرات این برند از ترکیب طلا، نقره، الماس و چرم ساخته می‌شوند.

ایرنه نیوورث

جواهر 

WireImage / Getty Images

ایرنه نیوورث اولین برندی است که در قرن حاضر معرفی می‌شود. او کار خود را در سال ۲۰۰۳ با شریکش تریسی استول شروع کرد. او تبدیل به یکی از برندهای شناخته‌شده در آمریکا شده که مورد علاقه افراد مشهور زیادی است. کارهای او بازتاب نسل او و در مخالفت با یک سری از شاهکارهای تاریخی است. استفاده از سنگ‌های قیمتی به رنگ روشن و بزرگ باعث شده تا فرش‌های قرمز، جواهراتی تازه را به خود ببینند که عمدتاً پر از الماس‌های سفید و پلاتینی هستند.

آمریکا فررا در سال ۲۰۱۵ گوش‌واره‌های این برند را در مراسم آکادمی سال ۲۰۱۵ پوشیده بود.

جار (JAR)

گاهی اوقات بعضی از خاص‌ترین جواهرات آنهایی هستند که در پرده‌ای از راز پوشیده شده‌اند و اطلاعات کمی در مورد سازنده آنها وجود دارد. جار یک نام مشهور در صنعت جواهر نیست بلکه بیشتر به خاطر همین ناشناخته‌ بودنش خاص است.

جوئل آرتور روزنتال یک جواهرساز نیویورکی است که کار خود را در فروشگاهی که در پاریس داشت شروع کرد. انتظار نداشته باشید که به راحتی داخل این فروشگاه شوید چرا که فقط با وقت قبلی می‌توانید در آنجا حضور یابید.

کارهای او عموماً به شکل گل و حیوانات است. آثار او هنرمندانه شکل گرفته‌اند تا واقع‌گرایی منحصر به فرد او را شکل دهند. اغلب محصولات او بار دوم که در حراجی‌ها قرار می‌گیرند با قیمت بالاتری به فروش می‌روند.

متاسفانه هیچ تصویری از کارهای او پیدا نشد.

جاناتان آرنت

جواهر 

FilmMagic / Getty Images

جاناتان آرنت یک طراح جواهرات لوکس نسل جدید است. او و همسرش نیومن آرنت این شرکت را در سال ۱۹۹۹ تاسیس کردند. او بعد از اینکه کری آندروود یکی از جواهراتش را در فرش قرمز پوشید به شهرت رسید.

کیمبرلی مکدونالد

جواهر 

WireImage / Getty Images

کیمبرلی مکدونالد یک طراح مشهور دیگر جواهرات لوکس است که در سال ۲۰۰۷ در نیویورک شکل گرفت. او با ارائه محصولاتش برای مشتری‌های مشهور، کار خود را آغاز کرد. او توانسته کاری کند تا هر قطعه جواهری که می‌سازد داستان خود را داشته باشد. کارهای او سرشار از سنگ‌های قیمتی رنگی با ظاهر طبیعی است. او به خاطر دوام به کارهایش افتخار می‌کند.

ترجی هنسون یک جفت از گوشواره‌های او را در مراسم اهدای جوایز گولدن گلوب پوشیده بود.

لورن شوارتز

 جواهر

WireImage / Getty Images

لورن شوارتز در سال ۱۹۸۹ مسئولیت مدیریت جواهرسازی خانوادگی خود را بعهده گرفت و در همین زمان بود که نام شرکت را به لورن شوارتز تغییر داد. او سپس یک قرارداد تجاری با برگداف گودمن (خط تولید فشن) امضا کرد. محصولات او فقط توسط گرفتن وقت قبلی به مشتریان عرضه می‌شوند. این باعث شد تا یک عامل اختصاصی به جواهرات او داده شود که این برند قبلاً از آن بی‌بهره بود. او بیشتر به خاطر مشتریان مشهورش شناخته می‌شود.

اخیراً کیانا وست برای همسر جدیدش کیم کارداشیان یک الماس ۱۵ قیراطی را سفارش داده است. لورن شوارتز در فرش قرمزها بسیار محبوب است و توسط افراد مشهور موقع مصاحبه دادن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوفیا ورگارا و سارا هایلند (بازیگران سریال خانواده مدرن) هر دو جواهرات لورن شوارتز را در فرش قرمزها می‌پوشند.

نیل لین

جواهر 

David Livingston / Getty Images

نیل لین و فرد لیتون هر دو استادان جواهرسازی زمانه ما هستند. گاهی اوقات برای اینکه یک برند لوکس جواهر باشید نیازی نیست تا یک مجموعه‌‌ی نمایشی را ارائه کنید. نیل لین در بروکلین بدنیا آمد و سرانجام راه خود را به سمت پاریس باز کرد جایی که علاقه او به آنیتک و چشم‌نواز بودن جواهرات ایجاد شد. مجموعه او در موزه‌های زیادی قرار گرفته است و توسط افرادی مشهور بسیاری استفاده می‌شود.

شما همیشه در فرش‌ قرمزها می‌توانید انتظار این را داشته باشید که با محصولاتی آنیتک، منحصر به فرد و جاودانه روبه‌رو شوید.

نیواکا (Niwaka)

جواهر 

Kevork Djansezian / Getty Images

نیواکا یکی از برندهای جواهر لوکس در ژاپن است که سابقه‌ای متنوع در کیوتو ژاپن دارد. کارهای عالی دست‌ساز او با طراحی کلاسیک به راحتی ست می‌شوند. محصولات این برند اخیراً روی فرش قرمزها دیده شده‌اند و رشد خوبی را در آمریکا و سایر نقاط جهان تجربه می‌کنند. 

راشل مک آدامز گوشواره‌های او را در مراسم اسکار ۲۰۱۶ پوشیده بود.

امیلی بلانت در مراسم آکادمی ۲۰۱۶ نیز گوشو‌اره‌های او را پوشیده بود.

نیراف مودی (Nirav Modi)

جواهر 

FilmMagic / Getty Images

مودی در بلژیک بزرگ شد که پایتخت الماس دنیاست. پدر و پدربزرگش هر دو متخصص الماس بودند و او به خوبی با الماس در دوران کودکی آشنا شد. در نهایت این الهام و البته عشق او به هنر بود که باعث ورودش به صنعت طراحی جواهر شد.

کیت وینسلت چندین قطعه از الماس‌های او را در مراسم اسکار ۲۰۱۶ از جمله یک گوشواره لوستری را پوشیده بود.

Omi Privé

جواهر 

Omi Privé

ریشه‌های این برند به اوایل سال ۱۹۰۰ برمی‌گردد. در طول این زمان اومی ناگپال و همسرش همراه با جواهرات‌شان به خاطر جنگ و مشکلات سیاسی به نقاط مختلف آمریکا مسافرت کردند. آنها یک جواهرفروشی را در لس‌آنجلس پایه‌گذاری کردند که هم‌اکنون با مدیریت پسرشان نیوت ناگپال اداره می‌شود. نیوت مسئولیت طراحی را بعهده گرفت و جواهراتی عجیب و برنده جوایز مختلف را طراحی کرده است.

این شرکت به خاطر سنگ‌های قیمتی و زیبای خودش بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پیاژه (Piaget)

جواهر 

Yves Forestier / Getty Images

این خانه جواهرسازی در سال ۱۸۷۴ توسط یک کشاورز به نام جورج پیاژه ایجاد شد. او در طول زمستان به تولید ساعت‌های جیبی مشغول می‌شد. پسرش تیموتی در سال ۱۹۱۱ مسئولیت این کسب و کار را بعهده گرفت و این کار موقت را به یک کار دائمی تبدیل کرد. البته این شرکت هنوز هم به تولید ساعت مشغول است. هیچ‌کدام از کارهای اولیه پیاژه توسط خود این برند نام‌گذاری نشدند چرا که توسط سایر شرکت‌ها دوباره برند می‌خوردند.

در سال ۱۹۴۳ پسران تیموتی، جرالرد و والنتین سرانجام نام این برند را به صورت رسمی ثبت کردند. این شرکت هم اکنون توسط هولدینگ لوکس ریچمونت اداره می‌شود و در سراسر دنیا ۱۰۰۰ کارمند دارد. 

رنه لالیک 

جواهر 

By Yelkrokoyade (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

رنه لالیک یکی از استادان هنر نوی مشهور است. او یک هنرمند طراحی جواهرات و شیشه است که در سال ۱۸۷۰ در رشته هنر و گرافیک تحصیل کرده است. بعد از تحصیل او در انگلیس به عنوان یک هنرمند آزاد مشغول به کار شد و جواهرات سطح بالایی را برای برندهای لوکسی مثل: کارتیر و بوچرون طراحی کرد. او در سال ۱۸۸۵ کسب و کار خودش را افتتاح کرد و در آن به طراحی جواهر و شیشه پرداخت. او بدون شک یکی از مشهورترین هنرمندان موج نو است و استفاده از طراحی طبیعی و مینا او را تبدیل به یکی از برندهای شناخته شده کرده است.

کارهای او از نظر مجموعه‌داران و موزه‌ها بسیار برجسته است.

تیفانی

 جواهر

Tiffany & Co

تیفانی تاریخچه‌ طولانی به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای جواهر در آمریکا دارد. این شرکت در سال ۱۸۳۷ توسط چارلز لوئیس تیفانی و جان یانگ تاسیس شد. شرکت در ابتدا به عرضه پوشاک می‌پرداخت اما در سال ۱۸۵۳ وقتی تیفانی خود کنترل شرکت را بعهده گرفت، شروع به تولید جواهر کرد. مثل خیلی دیگر از برندهای قدیمی این فهرست که در دوران اوج قرار داشتند، در دهه ۹۰ به خاطر بحران مالی دچار افت شد.

تیفانی بعد از این رویداد سراغ تولید جواهراتی رفت که بیشتر در دسترس عموم قرار داشتند.

گردن‌بندی که در تصویر بالا می‌بینید یکی از بهترین‌ کارهای این برند در ابتدای قرن نوزدهم است.

ون کلیف آرپلز

جواهر 

WireImage for PMK/HBH / Getty Images

آخرین برندی که در فهرست ما قرار دارد چیزی نیست به جز ون کلیف آرپلز. این شرکت بیشتر به خاطر جواهرات یکپارچه دهه ۴۰ شناخته می‌شود اما این شرکت یک دهه قبل‌تر در سال ۱۸۹۶ توسط آلفرد ون کلیف و سالمون آرپلز تاسیس شد. این برند سال ۱۹۰۶ در پاریس افتتاح شد. این برند در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت فرانسوی ریچمونت تصاحب شد.

 
بنیتا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
2
8
موندم وقتی رفتم سرکار ، کدوم برند رو انتخاب کنم.!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
1
دمت گرم خوب تیکه ای پروندی خخخخخخخخخخخخ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار