برنامه نبض شبکه خبر جنجالی شد!
کد خبر: ۴۹۴۱۵
تاریخ انتشار: 2016 September 17    -    ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
برنامه نبض شبکه خبر که هر جمعه به یکی از موضوعات و چالش های حوزه سلامت می پردازد، در این هفته با حضور سه تن از مدیران نظام سلامت و بیمه، با موضوع بررسی شیوه های پرداخت در نظام سلامت، روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، دکتر محمد جواد کبیر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور حضور داشتند.

در ابتدا، حریرچی با اشاره به اینکه ۱۰.۵ درصد تولید ملی کشورها صرف حوزه سلامت می شود، گفت: ۷۰ درصد هزینه های سلامت به ارائه کنندگان خدمات پرداخت می شود.

سخنگوی وزات بهداشت با اشاره به موضوع برنامه این هفته نبض، تاکید کرد: اظهار نظر درباره مکانیسم های پرداخت بدون توجه به سابقه گذشته ، به بیراهه رفتن است.

حریرچی، انگیزه های مالی را مهمترین عامل موثر در رفتار سازمانی دانست و گفت: در حال حاضر غالب شیوه پرداخت در نظام سلامت کشور، بر اساس «فی فورسرویس» یا همان پرداخت به ازای خدمت است. البته، به این شیوه پرداخت، کارانه نیز گفته می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت، خرید راهبردی را یکی دیگر از شیوه های پرداخت در نظام سلامت کشور دانست و افزود: ما سعی می کنیم خدمات را از بهترین تامین کننده و با بهترین مکانیسم پرداخت، دریافت کنیم.

در ادامه مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور با اعلام اینکه نظام پرداخت برای ارائه دهندگان خدمات در روستاها بر اساس سرانه است، گفت: در حال حاضر برای ارائه دهندگان خدمات به ۲۳ میلیون روستایی به این شیوه پرداخت صورت می گیرد.

کبیر افزود: نظام پرداخت بر اساس فی فور سرویس، در بیمارستان های کشور و برای خدمات آزمایشگاهی و درمانی انجام می شود.

دکتر جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور، موضوع کاهش ریسک اجتماعی و مالی در نظام پرداخت بر اساس فی فور سرویس را مورد توجه قرار داد و گفت: در شهرها از این شیوه پرداخت برای ارائه دهندگان خدمات سلامت استفاده می شود.

وی با اعلام مطلب که شیوه پرداخت به ازای خدماتی که ارائه می شود، مزایا و مضراتی دارد، افزود: در این شیوه محاسبه آن راحت است و امکان محاسبه انواع خدمت وجود دارد. در عین حال، این شیوه پرداخت بیشتر به سمت خدمات سطح ۲ و ۳ می رود. یعنی، درمان و پیشگیری را مورد توجه قرار داده است. همچنین در این شیوه پرداخت، عدم شفافیت در خدماتی که انجام می شود، وجود دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که پرداخت ها در نظام سلامت به شیوه فی فور سرویس در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه اعمال می شود، گفت: این شیوه پرداخت از سال ۱۳۷۴ به بیمارستان های کشور آمد.

حریرچی با اشاره به اینکه در سال ۷۴ ، ۵۰ درصد مردم بیمه نبودند، افزود: در نظام های مبتنی بر حقوق، کمترین انگیزه برای خدمت وجود دارد.

در ادامه، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور با بیان این مطلب که از سال ۷۴ به بعد شاهد دو نوع نظام پرداخت بودیم، گفت: یک نوع آن همان نظام فی فور سرویس بود که از سال ۷۴ شکل گرفت و نوع دوم، از سال ۹۳ خودنمایی کرد که با مشکلاتی همراه شد.

کبیر در توضیح این ادعای خود، افزود: در سال ۹۳ شاهد رشد ۴۴ درصدی تعرفه ها بودیم و از اول مهر ۹۳ نیز کتاب ارزش های نسبی اعمال شد.

وی گفت: وقتی قیمت مولفه های خدمت را بالا بردیم، مشکلات نظام پرداخت بر اساس فی فور سرویس بیشتر شد.

کبیر ادامه داد: نظام سلامت باید به مناطق محروم سوبسید بدهد تا دسترسی به خدمات بالا برود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: کشورمان بعد از اصلاح تعرفه ها، به همان روش فی فور سرویس پرداخت ها را انجام می دهد.

در همین حال، معاون نظام و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی، این موضوع را رد کرد و گفت: بعد از سال ۹۳ صرف روش پرداخت در نظام سلامت بر اساس فی فور سرویس نبوده و ترکیبی از نظام های پرداخت را اعمال می کنیم.

این در حالی بود که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به میان صحبت های جهانگیری آمد و افزود: الگوی مشخصی در مدیریت منابع و مکانیسم نظام پرداخت در حوزه سلامت نداریم.

در مقابل، قائم مقام وزیر بهداشت اظهارداشت: بعد از سال۹۳ نظام پرداخت را عوض کردیم.

وی افزود: کل پرداختی به ازای خدمت بعد از طرح تحول سلامت نسبت به قبل از اجرای آن، کمتر شده بود.

حریرچی با عنوان این مطلب که نسبت به تعیین تعرفه مطلوب هنوز فاصله داریم، گفت: در نیمه دوم سال ۹۳ شاهد افزایش ۹۸ تا ۱۲۰ درصدی تعرفه ها بودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: میزان پرداختی در کشور از کل هزینه های سلامت کاهش پیدا کرده است.

در همین حال که وقت برنامه نبض رو به پایان بود، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نسبت به اظهارات قائم مقام وزیر بهداشت اعتراض داشت و گفت: مشکلات ۲۰ ساله را نمی توان ۲ ساله حل کرد.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار