با بچه ها بازی کنید تا باهوش شوند
کد خبر: ۴۹۴
تاریخ انتشار: 2015 May 16    -    ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: بازی باعث رشد همه جانبه کودک در ابعاد مختلف می‌شود.

 

عظیم عظیمی، از بازی به عنوان یک امر لازم برای رشد کودک یاد کرد و افزود: شاید در ذهن کودک بازی فقط تفریح و لذت و سرگرمی باشد، اما از نظر روانشناسی زمینه های رشد کودک در ابعاد مختلف شناختی، عاطفی و تربیتی را بوجود می آورد. همچنین بازی در تقویت هوش کودک اثرگذار است.

وی با بیان اینکه بازی در سنین مختلف تاثیر متفاوتی بر کودک بر جای می گذارد، گفت: بازی کردن کودک در سنین نوزادی اغلب با اندام هایش است و این نوع بازی کردن باعث تقویت اندام های حسی و حرکتی نوزاد می شود. با رشد کودک، بازی کردن در پرورش جنبه شناختی او بیشتر اثرگذار می شود و کم کم زمینه های رشد حواس، تخیلات، تفکر و تجسم را در کودک بوجود می آورد.

عظیمی، آموزش هنجارهای اجتماعی را یکی دیگر از کارکردهای بازی دانست و گفت: به عنوان مثال کودک با بازی دزد و پلیس به اهمیت شغل پلیس و بدی ها و نادرستی های شغل دزدی پی می برد و از این طریق با باید و نبایدهای جامعه آشنا می شود.

عظیمی اضافه کرد: از نظر روانشناسی و روانکاوی، بازی علاوه بر اینکه زمینه های رشد کودک را فراهم می آورد، باعث آرامش بخشیدن به کودک هم می شود.

این روانشناس کودک و نوجوان به بیان ویژگی های یک بازی خوب پرداخت و گفت: بازی خوب از نظر یک مربی تربیتی و از نظر روانشناسان و جامعه شناسان، بازی است که بتواند جنبه های رشد نیافته کودک را رشد دهد، در حالیکه شاید از نظر پدر و مادرها بازی تنها کودک را سرگرم می کند.

عظیمی تاکید کرد: باید انتخاب بازی برای کودکان آگاهانه باشد، چون به همان اندازه که یک بازی خوب می تواند به پرورش جنبه های شناختی کودک کمک کند، به همان اندازه هم خواهد توانست در صورت نامناسب بودن مانع رشد مناسب کودک شود. به عنوان مثال بازی های کامپیوتری و استفاده مداوم از آن ها می تواند خطرهایی را متوجه رشد کودکان کند، چرا که پرداختن بیش از حد به آن ها مانع پرداختن کودک به فرآیندهایی می شود که رشد طبیعی او را در پی دارند.

( ایسنا )

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار