عطش ایران نزدیک است!
کد خبر: ۴۹۲۴۵
تاریخ انتشار: 2016 September 16    -    ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
حجم جریان‌های سطحی کشور در پنج ماه اول امسال در مقایسه با متوسط بلندمدت، ۳۲ درصد کاهش یافته همچنین حجم کل جریان‌های سطحی کشور در شش حوضه آبریز اصلی، دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، مرزی شرق و قره قوم در مجموع، نسبت به میانگین بلندمدت با ۳۲ درصد کاهش روبرو بوده است.

علاوه بر این، حوضه‌های آبریز مرزی شرق با ۸۱ درصد و ارومیه با ۹ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین درصد کاهش حجم جریان‌های سطحی کشور را داشته‌اند ضمن اینکه حوضه‌های آبریز قره قوم با ۴۵ درصد، دریای خزر با ۴۰ درصد، مرکزی با ۳۵ درصد، خلیج فارس با ۲۹ درصد و دریاچه ارومیه با ۹ درصد کاهش، پس از حوضه آبریز مرزی شرق قرار دارند.

همچنین حجم جریان‌های سطحی کشور در پنج ماه اول سال جاری ۵۷ میلیارد و ۲۲۸ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با میانگین بلندمدت با رقم ۸۳ میلیارد و ۹۳۳ میلیون مترمکعب، حدود ۳۲ درصد کاهش داشته است.

این شرایط در حالی است که وضعیت و منابع آب زیرزمینی نیز مساعد نیست چراکه بر اساس آخرین آمار کسری مخازن آب زیرزمینی دردشت‌های کشور از مرز ۱۲۰ میلیارد مترمکعب گذشته و این در حالی است که ایران ۸۵ درصد به آب های زیرزمینی وابستگی دارد علاوه بر این در سال ۱۳۴۷ تنها ۱۵ دشت ممنوعه در کشور وجود داشت که این تعداد امروز به بیش از ۳۵۵ دشت ممنوعه افزایش پیدا کرده و این موضوع نیز بیانگر مرگ تدریجی آب های ایران است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار