۲۹ سال پیش با هزارتومان چه می توانستید بخرید؟
کد خبر: ۴۹۱۲۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2016 September 15    -    ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
به یاد دارید در سال ۱۳۶۶ با هزار تومان چه میزان کالا می توانستید بخرید؟ ۵۰ سیخ کباب یا بیش از ۳۰ دیزی آماده ، شاید قدرت خرید سی سال پیش یک هزار تومان برای ایرانیان امروز،کمی رویاگونه و دور از ذهن به نظر برسد .


تورم در سال های اخیر جزئی جدا نشدنی از اقتصاد ایران بوده است به طوری که در این سال ها ارزش پول ایران به دلیل تورم غالبا دو رقمی به شدت تنزل کرده است . هزار تومان در سال ۱۳۶۶ بخش مهمی از حقوق ماهیانه افراد را به خود اختصاص می داد . در این مقطع زمانی حداقل دستمزد تعیین شده در هر ماه ۲۲۸۰ تومان بود که این رقم می توان اهمیت هر هزار تومانی را در زندگی سی سال پیش ایرانیان دریافت .

بی اغراق این پول کفاف هزینه های ۱۵ روز از زندگی خانوار ایرانی را می داد، خانواری به مراتب پرجمعیت تر از خانوارهای امروز ایرانی . در سال ۱۳۹۵ حداقل دستمزد ۸۱۲ هزار و ۱۶۵ تومان است به این ترتیب هزار تومان یک هشتصد و دوازدهم حداقل دستمزد محسوب می شود.

اگر رقم دریافتی هر فرد مجرد را مبنا بگیریم این نسبت متفاوت می شود چرا که دریافتی کارگر مجرد حداقل ۹۷۲ هزار تومان است . در سال ۱۳۶۶ هر دلار در حدود ۹۹ تومان بود به این ترتیب هر یک هزار تومان با حدود ۱۰ دلار برابری می کرد این در حالی است که در شرایط کنونی هر دلار در حدود ۳۵۰۰ تومان در بازار آزاد قیمت دارد .

این گزارش به شما نشان می دهد هزار تومان قدرت خرید چه حجم کالایی را در برخی اقلام داشت .

بلیت سینما

قیمت بلیت سینما در این سال ۱۵ تومان بود . به این ترتیب هر هزار تومان می توانست ۶۶ نفر را راهی سینما کند . در حال حاضر بلیت سینما بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان در روزهای عادی و نیم بها قیمت دارد .

بنزین

هر لیتر بنزین در سال ۱۳۶۶ برابر با سه تومان قیمت داشت . به این ترتیب هزار تومان قدرت خرید ۳۳۳ لیتر بنزین را داشت . در حال حاضر هر هزار تومان با قیمت یک لیتر بنزین در کشور برابری می کند .

قیمت طلا

هر هزار تومان اندکی کمتر از قیمت یک گرم طلا بود . هر گرم طلا در این سال ۱۲۱۲ تومان بود . در حال حاضر قیمت هر گرم طلا به حدود ۱۱۳ هزار تومان رسیده است .

دلار

هر دلار در سال ۱۳۶۶ در بازار آزاد حدود ۹۹ تومان قیمت داشت به این ترتیب هر هزار تومان قدرت خرید بیش از ۱۰ دلار را دارا بود. هر دلار در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ تومان قیمت دارد .

کباب کوبیده و دیزی

هر سیخ کباب کوبیده در این سال ۲۰ تومان قیمت داشت . طبق بخشنامه استانداری در سال ۱۳۶۶ هر دیزی با مخلفات نیز حدود ۳۰ تومان قیمت داشت . به این ترتیب با هر هزار تومان امکان خرید ۵۰ سیخ کباب کوبیده فراهم بود و هزار تومان به اندازه ۳۳ دیزی با مخلفات می ارزید.

تخم مرغ

هر شانه تخم مرغ در این سال ۴۰ تومان قیمت داشت به این ترتیب با هزار تومان می شد ۲۵ شانه تخم مرغ خرید . هر تخم مرغ در حال حاضر حدود ۳۵۰تومان قیمت دارد .

هزار تومانی در سال ۱۳۶۶ درشت ترین پول ایران محسوب می شد. همین یک اسکناس هزینه نیمی از ماه را برای یک خانوار تامین می کرد در حالی که این روزها ۱۰ هزار تومانی ، درشت ترین اسکناس ایران نمی تواند حتی خرید یک روز زندگی ایرانی را تامین کند از این روست که چک پول در بسیاری از موارد جایگزین پول نقد مورد نیاز در ایران شده است . باید توجه داشت کارت های اعتباری در این سال ها به شدت جای پول نقد را در مراودات مالی روزمره گرفته اند .


منبع: خبرآنلاين

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
5
یک بلیط پرواز داخلی رفت و برگشت از هزار تومان کمتر بود .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
11
رسیدن کرایه به هزار تومان غیرممکن به نظر می رسید. ولی مثل همیشه به دست متخصصین داخلی غیرممکن ممکن شد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
3
9 سال دیگه هم برید عقب اونوقت قیمتها را مقابسه کنید ببینید چه بلایی سرمون اومده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
6
1
اگر دقیق نگاه کنیم الان وضعیت بهتر شده با یک ماه حقوق میتوان حد اقل 7 گرم طلا خرید که آن سال حدود 2 گرم می شد هچنین 95 شانه تخم مرغ میش خرید همچنین 812 لیتر بنزین در مقابل 760 لیتر 232 دلار در مقابل 22 دلار پس اوضاع بهتر شده مدیریت مخارج خرابه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار