مرگ غم انگیز کاوشگران فضایی+عكس
کد خبر: ۴۶۹۸۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2016 August 23    -    ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
اطلاعاتی که امروز در باره فضا و سیارات منظومه خورشیدی و همینطور خورشید داریم، توسط این کاوشگران فضایی بدست آمده اند. بعضی از این کاوشگران به سوی ماه و بعضی به سمت مریخ و زهره و یا مشتری و … پرتاب شده اند. بعضی از آنها در جو یک سیاره سقوط می کنند تا اطلاعات بیشتری بدست آورده و بدینگونه به ماموریت خود پایان دهند. در ادامه به معرفی مهیج چند کاوشگر فضایی که نمایندگان زمین در فضا هستند می پردازیم.

بعضی از کاوشگران فضایی برای تفحص خورشید روانه گشته اند و بعضی از این کاوشگران توانسته اند بر روی دنباله دارها که در حال حرکت هستند فرود آیند. ماموریت بعضی از کاوشگران فضایی نیز برای جستجو در فضای بی انتهاست و از منظومه شمسی خارج شده اند.

لازم به ذکر است که تمامی اجرام کیهان در حال حرکت هستند. حرکت امری نسبی است. یعنی ما وقتی روی زمین ایستاده ایم، حرکتمان نسبت به زمین صفر است؛ که می گوییم ما نسبت به زمین بی حرکتیم؛ چون ما و زمین هردو با یک سرعت در حال حرکت در فضاییم.

ما در اینجا به ۱۳ مورد از کاوشگران فضایی می پردازیم که ماموریتشان ادامه داشته یا به پایان رسیده است.

۱- کاوشگر سوهو

قرار بود فضاپیمای سوهو «Soho» تنها سه سال در فضا کار کند، اما هم اکنون بیش از بیست سال است که به مطالعه‌ی جو خورشیدی می‌پردازد. این فضاپیما در فاصله‌ی ۱٫۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد و علاوه بر رصد مداوم خورشید، تا به حال بیش از دو هزار و هفتصد دنباله دار نزدیک به آن را کشف کرده است.

کاوشگر فضایی سوهو
کاوشگر فضایی سوهو

۲- کاوشگر استریو

ماموریت فضایی استریو «Stereo» (شامل دو فضاپیمای دوقلو است) تصویر‌برداری سه بعدی از تاج خورشیدی و مدل‌سازی حرکت بادهای آن است. بادهای خورشیدی، ذرات بارداری هستند که از سطحش جدا شده و با نزدیک شدن به زمین، در دام میدان مغناطیسی آن می‌افتند. این بادها در زمان اوج فعالیت‌های خورشیدی، می‌توانند ماهواره‌ها و حتی شبکه‌های برق زمینی نزدیک به قطب ها را از کار بیاندازد.

 

کاوشگر فضایی استریو
کاوشگر فضایی استریو

۳- کاوشگر مسنجر

حدود هفت سال طول کشید تا فضاپیمای مسنجر «MESSENGER» در مدار سیاره عطارد قرار گیرد. مسنجر، نقشه‌برداری کاملی از این سیاره انجام داد و برای نخستین بار در برخی مناطق آن آب کشف کرد. این فضاپیما پس از انجام یک ماموریت موفق، در بهار سال ۲۰۱۵ روی سطح عطارد سقوط کرده و به ماموریت خود خاتمه داد.

 

کاوشگر فضایی مسنجر
کاوشگر فضایی مسنجر

۴- کاوشگر ونوس اکسپرس

«ونوس اکسپرس» با هدف بررسی جو زهره به سوی این سیاره پرتاب شد و پس از پنج ماه در مدار آن قرار گرفت، داده‌های این کاوشگر از ترکیبات جو زهره و بررسی اثرات گلخانه‌ای در آن، کمک زیادی به شناخت تغییرات اقلیمی در زمین کرد. این فضاپیما در ژانویه ۲۰۱۵ با انجام یک سقوط انتحاری در جو زهره به ماموریت خود پایان داد.

 

کاوشگر فضایی ونوس اکسپرس
کاوشگر فضایی ونوس اکسپرس

۵- کاوشگر LRO

مدار گرد اکتشافی ماه، یک فضاپیمای غول پیکر با وزن هزار و هشتصد کیلوگرم است که با هدف نقشه برداری و تصویر‌ برداری دقیق از ماه به فضا پرتاب شد. از تصاویر ارسالی این کاوشگر، در آینده برای تعیین محل فرود فضاپیماها و ساخت ایستگاه‌های تحقیقاتی در ماه استفاده می‌شود.

 

LRO کاوشگر فضایی
LRO کاوشگر فضایی

۶- کاوشگر نیوهورایزنز

نیوهورایزنز نخستین فضاپیمایی است که به بررسی سیاره کوتوله‌ی پلوتو پرداخته است. این فضاپیما ۹ سال در راه بود تا تابستان سال ۲۰۱۵ به پلوتو رسید، از کنارش عبور کرد و برای نخستین بار، داده‌هایی حیرت انگیز از این جرم و قمرش را به زمین فرستاد. این فضاپیما هم اکنون به سمت جرمی دوردست در کمربند کوئیپر در حال حرکت است و حدود چهار سال دیگر به آن می‌رسد.

 

کاوشگر نیوهورایزنز
کاوشگر نیوهورایزنز

۷- کاوشگر روزتا

فضاپیمای روزتا «Rosetta» راه طول و درازی را در فضا پیمود و در سال ۲۰۱۵ به دنباله‌دار p-67 رسید. یک سطح نشین روباتیک به نام «فیله» نیز همراه روزتا بود که به کمک آن، نخستین فرود موفقیت‌آمیز روی یک دنباله دار انجام شد. دنباله دارها اجرامی از یخ و سنگ هستند که در مداری کشیده، به دور خورشبد می چرخند. احتمالا ترکیبات اولیه‌ی شکل‌گیری حیات در زمین، در ابتدا روی دنباله دارها بوده است.

 

کاوشگر روزتا
کاوشگر روزتا
کاوشگر فضایی روزتا
کاوشگر فضایی روزتا

۸- کاوشگر دان

فضاپیمای دان «Dawn» که نامش در زبان فارسی، به معنای سپیده دم است با هدف کاوش سیارک های وستا و سرس به فضا پرتاب شد. این کاوشگر ابتدا در تابستان ۲۰۱۱، به ملاقات وستا رفت و سپس در مارس ۲۰۱۵، در مدار سرس قرار گرفت. سرس بزرگترین سیارک یا قمر منظومه شمسی است. از آن جا که این دو سیارک هر کدام در ناحیه‌ی متفاوتی شکل گرفته‌اند، کاوش آن‌ها سرنخ‌های جدیدی برای مطالعه‌ی چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی به دانشمندان می‌دهد.

 

کاوشگر دان
کاوشگر دان

۹- کاوشگر جونو

این فضاپیما که چند ماه پیش به مشتری رسید، به بررسی میدان مغناطیسی و ساختار درونی آن می پردازد. هم چنین در این ماموریت، این امکان را خواهد داشت تا در برخی اقمار این سیاره کند کاو کند. این فضاپیما برای سفر به مشتری، ابتدا به سوی زهره پرتاب شد وسپس از کتار زمین عبور کرد. علت این عملیات، صرفه جویی در مصرف سوخت و استفاده از گرانش این سیارات برای رسیدن به سرعت مناسب جهت سفر به مشتری بود.

کاوشگر جونو
کاوشگر جونو

۱۰- کاوشگر آپورچونیتی

هم اکنون دو سطح نورد «کیوراسیتی» و «آپورچونیتی» به همراه پنج مداگرد «ادیسه»، «مارس اکسپرس»، «مدارگرد اکتشافای مریخ»، «ماون» و «مانگالیان» در حال کاوش سیاره‌ ی مریخ هستند و این کاوشگرها اهداف گسترده‌ای از وضعیت جو و ساختار زمین شناسی مریخ گرفته تا امکان وجود حیات در این سیاره را بررسی می‌کنند. برخی از این فضاپیماها مانند ادیسه و آپورچیونیتی، بیش‌تر از ۱۰ سال است که در مریخ فعال هستند.

کاوشگر آپورچونیتی
کاوشگر آپورچونیتی

۱۱- کاوشگر کاسینی

فضاپیمای «کاسینی» نخستین فضاپیمای مداگرد زحل است. کاسینی در سال ۲۰۰۴ به زحل رسید واز آن زمان تاکنون، به بررسی ساختار درونی و جو زحل به همراه اقمارش پرداخته است. یک روبات سطح نشین به نام «هویگنس» نیز همراه این کاوشگر بود که برای نخستین بار موفق به فرود روی «تایتان» بزرگترین قمر زحل شد. این قمر تنها قمری در منظومه‌ی شمسی است که جو دارد و یکی از کاندیدهای احتمالی وجود حیات در این منظومه محسوب می‌شود.

کاوشگر فضایی کاسینی
کاوشگر فضایی کاسینی

 

۱۲- کاوشگر وویجر

وویجر در سال ۱۹۷۷ زمین را ترک کرد و اکنون در فاصله ۱۸ میلیارد کیلومتری ما قرار دارد. دانشمندان در چند سال اخیر به دنبال جمع آوری شواهد خروج آن از منظومه شمسی بوده‌اند. این فضاپیما در این مدت ناظر تغییرات محیطی بوده که حاکی از قرار داشتن آن در منطقه مرزی منظومه شمسی است. اکنون  این کاوشگر از حیطه نفوذ خورشید موسوم به هلیوسفر خارج شده است.  این به معنی خروج وویجر از منظومه شمسی است. (هلیوسفر یک حباب مغناطیسی از ذرات باردار است که منظومه شمسی را احاطه کرده است).
کاوشگر فضایی وویجر
کاوشگر فضایی وویجر

 

۱۳- کاوشگر فضایی ماژلان:

در سال ۱۹۸۹ این فضا پیما برای بررسی سطح زهره یا ناهید فرستاده شد.

کاوشگر ماژلان
کاوشگر ماژلان
 
راستان نيوز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
1
چه انسان های بزرگواری که در ساخت این سیستمها نقش مستقیم و غیر مستقیم داشتند و گامه های اساسی در پیشرفت علم و تکنولوژی برداشتند و هیچ اسمی از انها نیاورده شده ولی اینان انسانهای بزرگواری هستند که در خدمت علم و بشریت هستند . اینان به هیچ لقب دنیویی اعم از ... نیستند ولی در پیشگاه خدا و بندگان خدا اجرشان قابل تقدیر است
غلامحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
0
باور اینکه وویجرمدت 39سال باسرعت 45000کیلومتر در ساعت از زمین دوره شده است ولی هنوز عکسهای واضحی بصورت خودکار ارسال میکند که ساعتها طول میکشد به زمین برسد بسیار سخت است ولی این هنر بشری است که بخشی از آن در افتخار ایرانیان شاغل در ناسا است مانند پروفسور علی جوان و دیگرایرانیان البته ارسال کاوشکر چند مرحله ای به مریخ با توان پرتاب چند جستجوگر مریخ بااندازه های مینیاتوری نیز از افتخارات ایرانیان شاغل در ناسا میباشد
غلامحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
0
البته ناگفته نمایند وویجرها دارای صفحاتی از جنس طلای خالص هستند که درصورت مواجهه با موجودات فرازمینی کاوشگر فرود می آید و در جلوس کاوشگر سه کلید بزرگ نصب است که اگر موجود فرازمینی هرکدام را فشار دهد سیستم شروع به نمایش موقعیت و موضوعات زمینی درکهکشان میکند مثل شکل انسان محل زمین در فضا تصاویر زمینی مانند شهرها ماشینها و هرآنچه که تصور میشود لازم به شرح است حتی امکاناتی برای تماس فرازمینی با زمین درصورت لمس کلیدهای سه حالته است که بطور خودکار سعی در ارتباط با زمین خواهد کرد و سایر مسائل ...
غلامحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
0
البته ناگفته نماند تعدادی ازدانشمندان براین باورند که نیاز به این سفرهای فرازمینی نیست اولا زمان رسیدن به موجودات فرازمینی و ارسال داده به زمین و احتمالا تماس با آنها زمان شامل قرن میخواهد ولی میتوان از غبارهای فضائی پیرامون زمین و آنالیز آنها هرگونه اطلاعات فضائی حتی موجودات فضائی را کسب کرد با محاسبه کربن 14 وسایر پارامترهای قدمت یاب و آنالیزهای حیاتی این غبارها و اجرام آسمانی و دیگر امکانات ....
قادرموسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
مادراین گیتی پهناور تنها نیستیمشمارش معکوس برای ملاقات انسان با فرازمینی ها فرا رسیده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار