لباس‌های هوشمند در حکم «پوست دوم» بدن انسان
کد خبر: ۴۶۸۸۹
تاریخ انتشار: 2016 August 22    -    ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
دانشمندان اسپانیایی لباس‌هایی ساخته اند تا با پوشیدن آنها می‌توانید علائم حیاتی‌تان را تحت کنترل در بیاورید و در عین حال از بروز هرگونه مصدومیت یا آسیب دیدگی جلوگیری کنید.
لباس‌های هوشمند در حکم «پوست دوم» بدن انسان
دانشمندان اسپانیایی لباس‌هایی ساخته اند تا با پوشیدن آنها می‌توانید علائم حیاتی‌تان را تحت کنترل در بیاورید و در عین حال از بروز هرگونه مصدومیت یا آسیب دیدگی جلوگیری کنید.پیراهن‌هایی با دمایی قابل کنترل برای دوچرخه سواران، دست‌کش‌های باطری دار یا لباس‌هایی که علائم حیاتی بدن را دائما تحت کنترل دارند! این از جمله لباس‌هایی هستد که تحت عنوان لباس‌های هوشمند به بازار عرضه شده و درساخت آنها از تکنولوژی بهره گرفته شده تا بدین ترتیب کیفیت زندگی را افزایش داده و خبر از تحولی عظیم می‌دهند. اسکار تومیکو، متخصص این شاخه در مرکز تکنولوژیک یورکات در کاتالونیا که یکی از انستیتوهای پیشگام در زمینه تولید لباس‌های هوشمند است، به بی بی سی گفت:« با رشد و پیشرفت در این زمینه، می‌توانیم به داخل بدن انسان برسیم. ما با مانیتور کردن علائم حیاتی می‌توانیم خیلی بیشتر بدن‌مان و فعالیت‌های‌مان را بشناسیم و با این اطلاعات می‌توانیم پوست دومی‌بسازیم که بتواند با ما تکامل بیابد. »

لباسپیراهن‌های هوشمند

میکل ری، مدیر تجاری این مرکز می‌گوید:« پیراهن‌های هوشمند طراحی شده توسط یورکات، اولین لباس گرم کننده موجود در بازار هستند که به دوچرخه سواران کمک می‌کنند که بتوانند تا دمای ده درجه زیرصفر را تحمل کنند و درعین حال لباس‌هایی سبک، انعطاف پذیر و راحت هستند. بخش کنترل دمای این پیراهن در قسمت سینه آن قرار دارد و بدین ترتیب دوچرخه سواران با پوشیدن این پیراهن می‌توانند به خوبی حرارت را در بدن‌شان حفظ کرده و با سرما مقابله کنند.» طبق برآوردهای انجام شده توسط این مرکز،فروش لباس‌های هوشمند درسراسر دنیا در سال ۲۰۱۸ ازمرز ۱۴۰ میلیون دلار عبور خواهد کرد.

درسال ۲۰۱۳، درآمد حاصل از فروش این لباس‌ها کمی‌بیشتر از ۱۰ میلیون دلار بود که نیمی‌از آنها درآمریکا به فروش رسیده بود. اما با گذشت زمان، درخواست‌ها برای لباس‌های هوشمند به ویژه درمیان جوانان بیشتر شده است.

لباسلباس های درخشان

مرکز تکنولوژیک کاتالونیا، در زمینه استفاده از تکنولوژی ELECTROLUMINESCENT در لباس‌ها پیشگام است و بدین ترتیب این امکان را فراهم می‌کند که لباس‌ها برق و درخشش داشته باشند ودرعین حال اشیایی انعطاف پذیر را نیز درلباس‌ها تعبیه می‌کنند که در صورت نیاز نور را بازتاب دهند؛ دقیقا مثل تکه‌های شبرنگی که برای حفظ امنیت افراد در تاریکی شب برروی لباس‌های آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

طبق اعلام ری به بی بی سی، این نور چاپی نتیجه چاپ رنگ‌های کاربردی برروی بسترهای انعطاف پذیری است که درمکان‌هایی استراتژیک قرار گرفته اند و با عبور جریان الکتریسیته از آنها، این قدرت را دارند که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل کنند. پدیده‌ای که از آن تحت عنوان ELECTROLUMINESCENTیاد می‌شود. این بسترهای انعطاف پذیر از جنس پنبه، پلی استر، پی وی سی و یا نایلون هستند.

لباسدستکش‌های گرم کننده 

آقای ری دراین باره گفت:«یکی دیگر از محصولات یورکات دستکش‌های گرم کننده است. این دستکش‌ها در داخل‌شان، لایه ای انعطاف پذیر دارند که از فیبر تشکیل شده و قابلیت هدایت الکتریسیته را داراست و به باتری قابل حملی وصل می‌شود که می‌توان با زدن یک دکمه آن را روشن کرد.»

پیراهنی برای کنترل علائم حیاتی انسان، دیگر محصول این مرکز است که دارای سنسورهای مختلفی است که علائم حیاتی بدن مثل تپش قلب، میزان تنفس و دمای بدن را نمایش می‌دهد. علائم حیاتی را می‌توان در داخل یک کامپیوتر یا موبایل رویت کرد. کفی‌ای هم برای قراردادن در داخل کفش طراحی شده که مانع از به زمین خوردن افراد می‌شود و با استفاده از آن می‌توان قدم‌های فرد را مانیتور کرد.

آقای ری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:« به لطف سیستم وایرلس و چیپ هایی که در کفی کفش قرار داده می‌شود، اطلاعاتی درمورد حرکت پای افراد به موبایل یا کامپیوتر انتقال داده می‌شود تا پزشک یا فرد مراقب یا پرستار بتواند عملکرد فرد را زیرنظر بگیرد.» یورکات در عین حال برروی بافت‌های هوشمندی کار می‌کند تا از مصدوم شدن افراد جلوگیری کند. آقای ری دراین رابطه گفت:« در این بافت سنسورهای مختلفی به کار گرفته می‌شود تا ریسک خستگی عضلانی را کاهش می‌دهد و هدف آن اجتناب از مصدومیت افراد است.»

لباسلباس‌های سلامت

اکثر لباس‌های طراحی شده فعلی قابلیت مانتیور کردن فرد و ارتباط گیری برای انتقال داده ها به مانیتور و دادن هشدار با نور و یا صدا را دارند. اسکار تومیکو دراین باره به بی بی سی گفت:« می‌خواهیم در آینده لباس‌های افراد کاملا شخصی شده و به سلامت آن‌ها کمک کنند.» طبق گفته او پیشرفت تکنولوژی به آنها کمک می‌کند تا در آینده بتوانند قابلیت‌های بیشتری به لباس‌های هوشمند بدهند:« با پیشرفت تکنولوژی ما این اجازه را خواهیم یافت تا درک موجود از لباس را تغییر دهیم و درمورد لباس پوشیدن و لباس خریدن‌مان بتوانیم تصمیمات بهتری بگیریم.»

بنیتا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار