قدیمی ترین قرآن های دستنویس جهان +عکس
کد خبر: ۴۶۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 August 21    -    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
قرآن کریم بیش از هر کتاب دیگری مورد عنایت و اهتمام مسلمانان و غیرمسلمانان قرار گرفته است. قرآن تنها کتابی است که الفاظ آن همان  گونه که بوده ، محفوظ مانده  است و معانی آن تفسیر گشته  و هنر اسلامی در کتابت و طراحی آن انژاس یافته است.
همچنین، علمای مسلمان پژوهش  ها و تحقیقات دقیق و جامعی در حوزه های مختلف علوم قرآنی نگاشته  اند و تألیفات ارزشمندی در حوزه تفسیر، قرائات، وقف و ابتدا، فضلیت  ها و آداب تلاوت قرآن، احکام قرآن، ناسخ و منسوخ، اسباب نزول، اعجاز قرآن و داستان  های آن ارائه داده  اند.
در این میان 5 نسخه خطی و دست  نویس از قرآن کریم در جهان وجود دارد که بسیار قدیمی هستند و قدمت آن ها به نخستین سال  های تاریخ هجری بازمی  گردد.

نسخه خطی شهر «الضالع» یمن

قديمي ترين قرآن هاي دستنويس جهان +عکس

قدمت این نسخه خطی قرآن که در یکی از غارهای کوهستان صعب  العبور شهر «الضالع» یمن توسط یک جوان یمنی کشف شد به سال 200 هجری قمری برمی  گردد و حدود 1236 سال قدمت دارد.
در صفحه نخست این نسخه نوشته  شده که این قرآن در سال 200 هجری نگاشته شده و این مسئله نشان می  دهد که این نسخه قرآن کریم یکی از قدیمی  ترین نسخه   هایی به  شمار می  رود که تاکنون کشف شده است.


نسخه خطی ایالت «بادن وورتمبرگ» آلمان

قديمي ترين قرآن هاي دستنويس جهان +عکس

نسخه خطی قرآن ایالت بادن وورتمبرگ آلمان متعلق به قرن هفتم میلادی است که در کتابخانه دانشگاه این ایالت یافت شده است.
کتابخانه بادن وورتمبرگ در سال 1864 میلادی مجموعه  ای از کتاب های شخصی یک دیپلمات آلمانی را خریداری کرد که در میان کتاب  های خریداری شده این نسخه قدیمی قرآن نیز وجود داشت. این نسخه دارای قدمتی 1366 ساله است.


نسخه خطی «اندلسی» قرآن در تایلند

قديمي ترين قرآن هاي دستنويس جهان +عکس

 این نسخه قدیمی اندلسی الاصل که اکنون در شهر «ناراتیوات» واقع در جنوب تایلند نگهداری می شود، متعلق به «عبدالرحمن الغافقی»، امیر اندلس و یکی از برجسته ترین فرماندهان نظامی اندلس در سال 732 میلادی است.
این نسخه دارای اصالت اندلسی (بخشی از اسپانیای کنونی) است و هم اکنون در تایلند نگهداری می شود.


نسخه خطی قرآن «مسجد جامع» یمن

قديمي ترين قرآن هاي دستنويس جهان +عکس

این نسخه خطی قرآن به نسخه مسجد جامع شهر «صنعاء»، پایتخت یمن معروف است و در حین تعمیر و ترمیم مسجد که در اثر سیل تخریب شده بود، یافت شد. این نسخه دارای قدمت 1344 ساله است.

نسخه خطی دانشگاه بیرمنگام» انگلیس

 قديمي ترين قرآن هاي دستنويس جهان +عکس

این نسخه، قدیمی ترین نسخه قرآنی جهان به شمار می آید که دارای قدمتی 1370 ساله است و اخیرا در کتابخانه دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس کشف شد.
کارشناسان نسخ خطی، این نسخه دست نویس قرآن را به یکی از صحابه پیامبر(ص) و یا نسل اول تابعین نسبت می دهند.
این نسخه خطی قرآن شامل بخش هایی از سوره های 18 تا 20 قرآن است که به خط حجازی به عنوان یکی از قدیمی ترین خطوط عربی کتابت شده است.

 
تبيان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
3
جالبه اکثرشون در کشورهای غیر اسلامی هستند
البته اونجا بهتر ازشون نگهداری می کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار